عصر خودرو

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران:

رکود تولید پسته در دهه ۹۰ می‌شکند

عصر بازار- رئیس انجمن پسته با بیان اینکه براساس شواهد موجود، رکورد تولید پسته در دهه ۹۰ خواهد شکست،گفت: نباید به بارندگی‌های امسال دل خوش کنیم و دوباره در دام مصرف بی رویه منابع آبی بیفتیم.

رکود تولید پسته در دهه ۹۰ می‌شکند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محسن جلال‌پور، رئیس انجمن پسته کشور طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

    حجم بارش‌های امسال کشور به نسبت سال گذشته، چهار درصد افزایش یافته و در این مدت بیش از 225 میلیارد مترمکعب به ذخایر آبی کشور اضافه شده است. بارندگی‌های اخیر اگرچه خساراتی هم به بار آورد و برخی هموطنان را دچار مشکل کرد اما اتفاق خوبی بود که آثار آن در ماه‌های آینده پدیدار خواهد شد.

    تجربه 30 سال کسب وکار در بازار پسته این حس را به من می‌دهد که سال 1396 با در نظر گرفتن چند شرط، می‌تواند سالی متفاوت برای بازار این محصول باشد؛ به نظر می‌رسد بعد از چند سال که تقریباً در همه نقاط پسته خیز کشور با کاهش تولید مواجه بودیم، محصول سال آینده قابل توجه باشد.

    معمولاً زمانی که در اواخر زمستان زمستان شاهد بارندگی‌ خوب و پس از آن، سرد شدن هوا و یخ زدن زمین بوده‌ایم، به دو دلیل محصول سال بعد هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت وضعیت بهتری داشته است؛ یخ زدن زمین باران خورده در زمستان، خواب درختان را عمیق‌تر می‌کند و باعث می‌شود خطر سرما زدگی درختان در هفته‌های آینده کاهش پیدا کند، ضمن اینکه این یخ زدگی باعث از بین رفتن برخی آفات هم می‌شود و در نهایت، محصول از خطر آفت زدگی و سرما زدگی عبور می‌کند و به فصل برداشت می‌رسد.

    با این حال پیش‌بینی میزان محصول سال آینده پسته هنوز امکان پذیر نیست اما شواهد حاکی از آن است که  در سال 1396، رکورد تولید دهه ٩۰شکسته خواهد شد.

    با این حال نباید از یاد برد که به دلیل مشکلات فراوان ازجمله بحران آب، محصول پسته طی سال‌های گذشته روند کاهشی و میزان متوسط برداشت درهکتار نیز سیر نزولی داشته است.

    همچنین باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشیم که بارندگی امسال، استثنا بوده و احتمال این که در سال‌های آینده تداوم داشته باشد، بسیار ضعیف است، به این ترتیب نباید به بارندگی‌های امسال دل خوش کنیم و دوباره در دام مصرف بی رویه منابع آبی و سوء مدیریت بیفتیم.

    حال که رحمت طبیعت شامل حال ما شده و احتمالاً سالی سبز را پیش روداریم، باید بیشتر نگران باشیم، نگرانی از این جهت که ممکن است همه فراموش کنیم که بارش‌های امسال، می‌تواند یک اتفاق باشد و ممکن است دوباره در دام مصرف نامعقول بفتیم.

    معتقدم سوء‌مدیریت، ‌از خشکسالی خطرناک‌تر است، چون با مدیریت درست می‌شود آثار خشکسالی را کاهش داد اما با مدیریت نادرست نه تنهاهیچ مشکلی از جمله خشکسالی حل نخواهد شد بلکه از بارندگی‌های امسال هم چندان بهره‌ای نخواهیم برد، مثل افزایش قیمت نفت که دولت‌ها را گول می‌زند و باعث می‌شود روی همه سوء‌ مدیریت‌ها  سرپوشی گذاشته شود.

    شوخی نیست، چند دهه است که داریم طبیعت و منابع طبیعی را می‌بلعیم و فراموش کرده‌ایم که این منابع لایزال نیستند و امروز و فردا به پایان می‌رسند.

    برچسب ها