عصر خودرو

۶۰درصد از واردات ایران در اختیار پنج کشور

عصر بازار- بررسی میزان واردات ایران نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کل واردات کشورمان تنها از پنج کشور انجام می‌شود

۶۰درصد از واردات ایران در اختیار پنج کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در تجارت با کشورهای خارجی، میزان پراکندگی واردات و صادرات از کشورهای مختلف است و هر چه این پراکندگی بیشتر باشد، طبعا آسیب‌پذیری اقتصاد در مقابل تهدیدهای بین‌المللی کاهش می‌یابد.

    در صورتی که میزان پراکندگی تجارت بالا باشد، اگر به دلایل مختلف، روابط سیاسی ایران با یک یا چند کشور به مشکلاتی بخورد، می‌توان از گزینه‌ها و کشورهای دیگر برای جایگزین کردن آن‌ها استفاده کرد.

    این در حالی است که 60درصد واردات ایران در حال حاضر تنها از پنج کشور انجام می‌شود.

    بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی در 10ماهه سال جاری پنج کشور چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و آلمان بیشترین صادرات کالا به ایران را داشته‌اند.

    بر پایه این گزارش در 10ماهه سال جاری 27 میلیون و 555 هزار تن انواع کالا به ایران وارد شده است که ارزش این کالاها به بیش از 34 میلیارد و 980 میلیون دلار می‌رسد.

    در این میان، سه میلیون و 606هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و 403میلیون دلار از چین به ایران وارد شده که بیش از 13 درصد از سهم وزنی و 24 درصد از سهم ارزشی کل واردات ایران را در برمی‌گیرد.

    پس از چین، امارات متحده عربی نیز دومین صادرکننده کالا به ایران است، به طوری که در این مدت کشور ایران، چهار میلیون و 403هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 478 میلیون دلار از امارات وارد کرده است و به این ترتیب حدود 15 درصد از سهم وزنی و ارزشی واردات ایران مربوط به کشور امارات است.

    در همین مدت یک میلیون و 202هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 785 میلیون دلار از جمهوری کره به ایران وارد شده که این میزان از واردات نیز 4.5 درصد از سهم وزنی و حدود هشت درصد از ارزش کل واردات ایران در این مدت است.

    ترکیه چهارمین شریک تجاری ایران در امر واردات است، به این ترتیب که یک میلیون و 324 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 192 میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است.

    این کشور نیز 4.81 درصد از سهم وزنی و 6.27 درصد از ارزش واردات ایران را در بر می‌گیرد.

    پس از ترکیه، آلمان نیز از صادرکنندگان بزرگ کالا به ایران به شمار می‌رود. بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی 10ماهه ایران در سال جاری، 843 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 962 میلیون دلار از آلمان به ایران وارد شده که واردات از این کشور نیز 3.06 درصد از سهم وزنی و 5.61 درصد از ارزش واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

    برچسب ها