عصر خودرو

رشد یک درصدی بهمن ماه آیفکس

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در دومین ماه از زمستان در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری این ماه در سطح ۸/ ۸۵۲ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد حدود یک درصدی معاملات بهمن ماه را به پایان رساند. بر این اساس بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۹/ ۵ درصد رسید.

رشد یک درصدی بهمن ماه آیفکس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فرابورس بهمن ماه میزبان تحولاتی همچون سومین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ)، پذیره‌نویسی 3 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در 12 نماد معاملاتی، عرضه یکجای بیش از 10 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افزوده شدن یک شرکت دیگر به گروه پیمانکاری صنعتی فرابورس ایران، گشایش نماد بهپاک در بازار دوم و انتقال نماد شرکت اعتباری ملل از بازار پایه به بازار دوم بود. علاوه بر این طی معاملات این ماه شاهد عرضه اولیه مرحله یازدهم اسناد خزانه اسلامی نیز بودیم. در مجموع تمامی این عوامل توانست فرابورس را در مدار مثبت قرار دهد که ماحصل آن همان‌طور که گفته شد ثبت بازدهی حدود یک درصدی در کارنامه بهمن ماه و ایستادن در سطح 8/ 852 واحدی بود.

     

    مهم‌ترین‌ رویدادهای بهمن ماه فرابورس

    «غگلپا» سومین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش: پس از بروز مشکلاتی عمده در فرآیند عرضه‌های اولیه که همواره اعتراض سهامداران و کارگزاران چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ عادلانه بودن را در پی داشت، در ماه گذشته فرابورس ایران میزبان یک عرضه دیگر با روش جدید ثبت سفارش (Book Building) بود. این اقدام که گامی مهم در جهت حرفه‌ای کردن فرآیند عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه ایران شمار می‌رود، در پنجمین روز بهمن ماه با کشف قیمت 9900 ریالی هر سهم شرکت پگاه گلپایگان ادامه پیدا کرد. به این ترتیب 12 میلیون سهم «غگلپا» معادل 10 درصد از سهام این شرکت وارد بازار دوم فرابورس شد و تا پایان بهمن‌ماه بازدهی حدود 47 درصدی را ازآن سهامداران خود کرد. سفارش خرید برای هر سهم پگاه گلپایگان در دامنه قیمتی 9000 تا 9900 ریال قرار داشت و در جریان این عرضه به ٧٨ هزار و 60 شخص حقیقی و حقوقی سهام این شرکت تخصیص یافت. با وجود اینکه در جریان این عرضه، ١٢ میلیون سهم «غگلپا» عرضه شد، تقاضای دو برابری برای خرید سهام این شرکت به میزان 23 میلیون تقاضا ثبت شد. همچنین حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی نیز 300 سهم در نظر گرفته شده بود که با توجه به افزایش تقاضا، بیشترین سهم تخصیص یافته به هر فرد تعداد ١٥٤ سهم بود.

    پذیره‌نویسی 3 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در 12 نماد معاملاتی: همچنین در این ماه بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران شاهد انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای بازپرداخت بدهی دولت به وزارت آموزش و پرورش و بیمه سلامت بود. بر این اساس دوشنبه 18 بهمن ماه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌منظور پرداخت بدهی وزارت آموزش و پرورش، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در مجموع 2 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره با نرخ سود 20 درصدی را منتشر و پذیره‌نویسی کرد که موعد پرداخت سود آن هر 6 ماه یک بار است. همزمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای تسویه بخشی از بدهی‌های سازمان بیمه سلامت ایران برای خرید نقدی دارو از سوی نهاد واسط و فروش اقساطی به بانی به‌منظور تامین وجوه، مبلغ یک هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه با نرخ سود 20 درصدی و مدت اعتبار 48 ماه از طریق 5 نماد معاملاتی مستقل منتشر و پذیره‌نویسی کرد.

    عرضه بلوک غیرمدیریتی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه: شنبه 16 بهمن‌ماه 08/ 10 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (سهامی عام) معادل 45 میلیون و 443 هزار و 810 سهم توسط بانک ملت درنماد «رفاه4» با قیمت پایه هر سهم 950 تومان از طریق بازار فرابورس ایران به صورت یکجا عرضه شد. این بلوک پس از رقابت 4 روزه در نهایت به قیمت 1655 تومان (74 درصد بیش از قیمت پایه) و به ارزش بیش از 2/ 75 میلیارد تومان توسط کارگزاری سی‌ولکس کالا و بازرگانی سپهر نوید آفرین خریداری شده است.

    بازار دوم فرابورس؛ میزبان دو شرکت جدید: از دیگر تحولات بهمن ماه فرابورس می‌توان به انتقال نماد معاملاتی شرکت اعتباری ملل از بازار پایه به بازار دوم فرابورس ایران اشاره کرد. بر این اساس «وملل» روز یکشنبه 24 بهمن ماه در بازار دوم فرابورس ایران گشایش یافت و 130 تومان قیمت خورد. در جریان گشایش این نماد، 10 میلیون و 492 هزار سهم «وملل» با مشارکت قابل توجه معامله‌گران حقیقی (مشارکت 3/ 72 درصدی در خرید و 3/ 52 درصدی در فروش سهام) مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 13 میلیارد و 641 میلیون ریال بود.شرکت صنعتی بهپاک نیز که پیش از این از بورس خارج شده بود، توانست در پی ارتقای عملکرد و تسویه بدهی‌های معوق بانکی با ارائه صورت‌های مالی شفاف و بدون هیچ‌گونه ابهامی وارد بازار دوم فرابورس ایران شود. بر این اساس17 بهمن‌ماه نماد «بهپاک» در این بازار گشایش یافت و 384 تومان قیمت خورد. در جریان این گشایش نزدیک به 3 میلیون سهم بهپاک به ارزش بیش از 11 میلیارد ریال در 347 نوبت دادوستدی معامله شد که سهامداران حقیقی به ترتیب موفق به خرید 98 درصد از سهام شده و 49 درصد را نیز به فروش رساندند.

    نخستین ایده بازار لوازم بهداشتی و آرایشی: یازدهمین روز بهمن ماه بازار دارایی فکری فرابورس شاهد برگزاری نخستین رویداد ملی ایده بازار لوازم بهداشتی و آرایشی با حمایت فرابورس ایران و با حضور داورانی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، استادان دانشگاه‌های امیرکبیر و شهید بهشتی، فرابورس ایران و همچنین سرمایه‌گذاران این حوزه بود. پس از فراخوان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ایده‌پردازان از سراسر کشور 60‌تا‌70 ایده به دبیرخانه ارسال کردند و بعد از داوری علمی20 طرح برگزیده و برای این 20 ایده نیز به مدت یک ماه، کارگاه آموزشی برگزار شد تا ایده‌پردازان بتوانند طرح توجیهی برای ایده‌های خود آماده کنند. در این رویداد که دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبانی آن را برعهده داشت، از میان 8 ایده که به مرحله پایانی راه یافتند، 3 طرح با عنوان‌های«Beauty mirror»، «مجموعه کرِم‌های گیاهی» و «تولید نانو ماسک لیفتینگ صورت و بدن از جلبک‌های دریایی خلیج‌فارس» به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم را کسب کردند. از دیگر تحولات بهمن ماه فرابورس نیز می‌توان به افزوده شدن یک شرکت دیگر به گروه پیمانکاری صنعتی این بازار اشاره کرد. بر این اساس، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس که اول آذر در گروه پیمانکاری صنعتی، زیرگروه سایر فعالیت‌های پیمانکاری پذیرش شده بود، بیستم بهمن ماه در بازار دوم فرابورس ایران درج شد. در عین حال بازار ابزارهای نوین مالی در روزهای میانی بهمن ماه شاهد یک عرضه اولیه نیز بود. به این ترتیب این بازار میزبان عرضه اولیه 15 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم در نماد «اخزا11» بود که با قیمت 84 هزار و 845 تومان وارد گردونه معاملات این بازار شد.

    نگاهی به جزئیات بازار

    در 21 روز معاملاتی بهمن ماه به‌طور میانگین روزانه تعداد 213 میلیون ورقه به ارزش 319 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این ماه حکایت از رشد 4/ 7 واحدی این نماگر دارد. آیفکس در این ماه افت‌وخیزهای بزرگی را تجربه کرد. بیشترین میزان رشد شاخص در این ماه صعود 8/ 8 واحدی شاخص در بیست و هفتمین روز بهمن ماه بود. 16 بهمن‌ماه، اما این بازار شاهد افت چشمگیری به میزان 10 واحد بود. پس از آن نماگر این بازار حرکت در مسیر نزولی را ادامه داد و در 24 بهمن به کف این ماه یعنی محدوده 835 واحدی سقوط کرد. بیشترین مقدار شاخص نیز در روز پایانی معاملات این ماه رقم خورد تا آیفکس تا سطح 8/ 852 واحدی (بیشترین مقدار شاخص از 13 دی ماه) پیشروی کند. در کنار رشد شاخص فرابورس در بهمن ماه، ارزش بازار نیز با رشد 6/ 6 درصدی (معادل 6میلیارد و 450 میلیون تومان) همراه شد و به حدود 103 هزار میلیارد تومان رسید. همان‌طور که اشاره شد در ماه مذکور تعداد 213 میلیون ورقه بهادار در 734 هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 319 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در بهمن شاهد رشد بیش از 95 درصدی ارزش معاملات نسبت به دی ماه 95 بودیم. این در حالی است که حجم معاملات در این بازه زمانی افت حدود 21 درصدی را تجربه کرد. طی این ماه بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) به‌ترتیب معامله 600، 1978 و 77 میلیون سهم به ارزش 104، 1031 و 297 میلیارد تومان را تجربه کردند.

    همچنین ماه گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد 202 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 52 میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد 48 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش 4 هزار و 732 میلیارد تومان، 152میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش 214 میلیارد تومان و حدود یک میلیون و 386 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 106 میلیارد تومان، نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به 30 بهمن ماه بود.

    بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بهمن ماه نیز در مجموع میزبان حدود 10 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 883 میلیون و 114 هزار تومان در 10 هزار و 564 نوبت معاملاتی بود تا در نهایت این اوراق در محدوده قیمتی 85 تا 98 هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در این ماه دارد. بر این اساس ماه گذشته متوسط نرخ سود موثر این اوراق با افزایش 2 واحد درصدی همراه شد و به 27 درصد رسید. اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) نیز در این ماه با رشد ماهانه 2/ 6 درصدی همراه شد. پس از رسیدن قیمت اوراق به کف 69هزار تومانی در هفته سوم دی، از ابتدای بهمن با بازگشت تقاضا، بازار تسهیلات مسکن شاهد رشد 11 درصدی این اوراق بود. در عین حال چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود با روند متفاوت تعداد معاملات در زمستان سال جاری نسبت به سال‌های گذشته (رشد بیش از 40 درصدی معاملات دی نسبت به آذر) و تقویت احتمال تشدید نوسانات قیمت مسکن در میان‌مدت عامل حمایت اوراق تسهیلات مسکن هستند. به این ترتیب میانگین اوراق در بهمن ماه به سطح 74هزار تومان رسید.

    برچسب ها