عصر خودرو

آخرین مذاکرات عراقی‌ها با شرکت ملی گاز

عراق آماده واردات گاز از ایران می شود

عصر بازار- هفته گذشته یک تیم کارشناسی عراقی برای گفت‌وگوی نهایی با مسئولان شرکت ملی گاز ایران به تهران سفر کردند.

عراق آماده واردات گاز از ایران می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, اواخر هفته گذشته یک هیات عراقی برای انجام گفت‌وگو با مسئولان شرکت ملی گاز به منظور نهایی کردن پرونده صادرات گاز به تهران سفر کرده و ابراز امیدواری کردند که واردات گاز از ایران تا حداکثر یک ماه آینده با حل مشکلات مالی اغاز شود.

    جمشیدی دانا مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در دیدار با این هیات عراقی اعلام کرد: صادرات گاز به عراق برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده که بتوانیم گاز مورد نیاز کشور همسایه را از دو طریق تامین کنیم.

    این مقام مسئول تصریح کرد: برای طرح توسعه و افزایش صادرات گاز به کشور عراق، بخشی از خط انتقال گاز ششم سراسری که نقش بسیار مهمی در پایداری جریان گاز غرب کشور و به خصوص صادرات گاز به عراق  را دارد بهره برداری شده و مابقی آن نیز در حال تکمیل است که با بهره برداری کامل از آن می توانیم حجم بالایی از گاز را به کشور همسایه صادر کنیم.

    وی افزود: بر اساس قرارداد صادرت گاز به عراق از مسیر بغداد، ارسال گاز به این کشور از محل نفت شهر با حجم روزانه هفت میلیون مترمکعب آغاز و به تدریج بر اساس برنامه زمان بندی تا 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران خاطر نشان کرد: به محض اعلام آمادگی طرف عراقی، ایران این آمادگی را دارد که عملیات صادرات گاز را اجرایی کند.

    به گزارش خبرنگار فارس براساس اعلام مسئولان وزارت نفت هم اکنون گاز ایران به منطقه نفتشهر رسیده است و قرار بود 3 هفته گذشته بخشی از خط لوله ششم سراسری که گاز ایران را به عراق می رساند توسط وزیر نفت مورد بهره رداری قرار گیرداما به دلایل مختلفی این کار به تعویق افتاد.

    درصورتی که صادرات گاز به عراق آغاز شود این کشور به عنوان دومین کشور وارد کننده گاز از ایران پس از ترکیه محسوب خواهد شد و با توجه به توقف واردات گاز ایران از ترکمنستان تراز تجاری گاز ایران برای سالهای متمادی محسوب خواهد شد.

    برچسب ها