عصر خودرو

سه سال آرامش در بازار ارز

عصر بازار- طی سه دهه گذشته ، دلار تنها سه سال با کاهش قیمت متوسط فروش در بازار، نسبت به روند حاکم بر بازار خرق عادت کرده است .

سه سال آرامش در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد در سه دهه گذشته نرخ دلار همواره روندی افزایشی را طی کرده است، اما تنها در سه سال از این سال های متوسط قیمت خرید و فروش دلار با کاهش در بازار ، شرایطی متفاوت از 27 سال باقیمانده را شاهد بود .

    هر چند کاهش متوسط خرید وفروش دلار بسیار اندک بوده است اما به هر روی این اتفاق را در شرایطی که تورم در ایران رو به افزایش گذاشته است می توان اتفاقی مهم تلقی کرد . سال های 1367، 1379 و 1380 تنها سال هایی بودند که قیمت دلار در آنها کاهش یافت .

    متوسط قیمت خرید و فروش دلار در سال 1367 برابر با 99 تومان و شش ریال در سال 1379 برابر با 819 تومان و در سال 1380 برابر با 800 تومان بوده است .

    به این ترتیب میزان کاهش قیمت در این سال ها به ترتیب منفی سه ، 5.1- و 2.2- درصد برآورد می شود .

    روند رو به رشد قیمت دلار در تمام این سال ها اما همواره در محدوده ای نیم تا 52 درصد حرکت کرده است اما سال 1391 را می توان سالی استثنایی در سرنوشت دلار در بازار آزاد دانست چرا که رکورد شکنی رخ داده در این عرصه در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه بود .

    دولت نهم در حالی سکان مدیریت پاستور را در دست گرفت که هر دلار 904 تومان به طور متوسط در بازار آزاد قیمت داشت،حال آنکه در سال 1392 در حالی پس از هشت سال نهاد ریاست جمهوری را ترک کرد که هر دلار قیمتی بالاتر از 3180 تومان را تجربه کرده بود . قیمت دلار در در سال های استقرار دولت دهم حتی روی 4000 تومان را نیز دید و نیمه دوم سال توقف خرید وفروش در بازار در واکنش به رشد لحظه ای قیمت ها را رقم زد .

    دولت وقت با تزریق دلار قیمت ها را به 3200 تومان رساند اما بار دیگر روند افزایشی قیمت در بازار دلار از سر گرفته شد . قیمت دلار در دوران تصدی دولت احمدی نژاد بیش از 252 درصد افزایش یافت اما با این حال رکورد شکنی سال 1391 ، اتفاقی قابل ملاحظه در تاریخ اقتصادی ایران است . تشدید تحریم ها در تیرماه سال 1391 در حالی اتفاق افتاد که دولت وقت آن را بی تاثیر بر اقتصاد عنوان کرده بود اما با این حال درست به فاصله چهار ماه رشد عجیب قیمت در این بازار رقم خورد و همین امر نشان می داد مقامات دولتی چندان برای مقابله با تهدیدها آماده نبوده اند.از سویی سیاست های پولی نامناسب سبب شد تا برای نوسان های بازار ارز نتوانند پاسخ به موقع ارایه کنند.

    هر چند ایران به سلامت دوره تشدید تحریم را طی کرد اما برآوردها نشان می دهد پیش بینی مناسب می توانست اقتصاد ایران را بیش از پیش در برابر تهدیدهای مذکور واکسینه کند.با این حال برخی کارشناسان هم معتقدند که سرکوب قیمت دلار با استفاده از تزریق و پایین نگه داشتن قیمت ها سبب کاهش ارزش پول ملی و از سویی زیان به صادرکنندگان در 8 سال دولت قبل شد.

    تعادل در بازار

    بازار دلار از سال 1392 تا کنون روندی متعادل را شاهد بوده است . این بازار که در اثر رشد لحظه ای قیمت ها پذیرای سرمایه های خرد مردم عادی شده بود، در حال حاضر با مشتریان واقعی روبروست و قیمت ها نیز در بازار روندی متعادل را طی می کنند.هرچند قیمت ارز به گفته کارشناسان واقعی نیست و دولت به شیوه شناور مدیریت شده بازار ارز را اداره می کند،اما آرامش در این بازار طی سه سال گذشته برقرار بوده است.

    قیمت دلار در بازار آزاد طی دوره حضور دولت یازدهم در حدود 12 درصد افزایش یافته است . دولت یازدهم برنامه یکسان سازی نرخ ارز را در دستور کار دارد و از این رو به نظر می رسد با اجرایی شدن این هدف قیمت ها اندکی افزایش را تجربه کنند.

    قیمت دلار در میانه دی ماه سد مقاومتی 4 هزار تومان را پشت سر گذاشت اما مجددا به کانال سه هزار تومانی بازگشت .

    نمودار زیر روند افزایشی قیمت دلار در سه دهه گذشته را نشان می دهد .

     

    برچسب ها