عصر خودرو

اوپکی‌ها عاقبت بخیر می‌شوند؟

عصر بازار- پس از گذشت ۲ ماه از اجرایی شدن توافق اوپک، نظرهای متفاوتی در رابطه با آینده این توافق ابراز شده است.

اوپکی‌ها عاقبت بخیر می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، در ماه سپتامبر اعضای اوپک به یک توافق تاریخی رسیدند.توافقی که اولین ثمره آن افزایش قیمت ها در بازار جهانی بود.

    اوپکی ها توافق کردند که سطح تولید روازنه خود را با 700 هزار بشکه کاهش در حد ٣٢.٥ تا ٣٣ میلیون بشکه نگه دارند. پس از اعلام این توافق، بازار نیز در همان روزها به این توافق واکنش نشان داد. در حالی که پس از اتمام پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی قیمت نفت 6 درصد افزایش قیمت داشت ،به طوری که کارشناسان پیش بینی می کردند که این تصمیم که در اوپک پس از 8 سال رخ داده،سبب شود تا قیمت نفت به 60 دلار برسد. 

    حال پس از گذشت 5 ماه از این توافق و دو ماه از اجرایی شدن آن،آژانس بین المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود از اجرای 90 درصدی توافق کاهش تولید میان اعضای اوپک خبر داد.

    آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که تولید نفت اوپک در ماه ژانویه 2017 یک میلیون بشکه در روز کاهش نشان یافته است و مجموع تولید روزانه اعضای اوپک به  32.06 میلیون بشکه رسیده است.

    به گفته مقامات آژانس بین المللی انرژی، این مقدار کاهش حاکی از پایبندی 90درصدی اعضای اوپک به روند نزولی تولید است. 

    این در حالی است که برخی از کشورها مانند عربستان سعودی میزان تولید خود را بیش از مقدار تعیین شده کاهش داده اند.

    موازی با گزارش عملکرد اعضای اوپک،آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد، میزان تولید نفت جهان در ماه ژانویه همزمان با اجرایی شدن توافق کاهش تولید توسط تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

    این آژانس مشورتی مستقر در پاریس گفته که اگر سطح تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید در همین سطح تداوم یابد، کاهش تولید ها در کنار رشد تقاضای قوی موجب خواهد شد که در 6 ماهه آینده، میزان ذخایر جهانی نفت حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش یابد. 

    اما همچنان برخی از اعضای اوپک از همکاری کشورهای غیر اوپکی راضی نیستند به طوری که  وزیر نفت کویت از تولید کنندگان نفت غیر عضو خود خواهد خواست تا با کاهش تولید به تعهدات خود عمل کنند.

    اسام المرزوق اظهار داشت: سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک که با 11 تولید کننده غیر عضو اوپک توافق کرده در نیمه نخست امسال تولید نفت را به میزان حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند؛ 92 درصد به تعهدات خود عمل کرده است.

    وی افزود: تولید کنندگان غیر عضو اوپک به میزان کمتر یعنی بیش از 50 درصد به تعهدات خود عمل کرده‌اند. 

    مخالف گفته های وزیر کویت، وزیر انرژی امارات گفت، میزان تبعیت اوپک و غیر اوپکی ها از توافق کاهش تولید در ماه ژآنویه بالا بوده و انتظار می رود سطح پایبندی به توافق در ماه های آینده بالاتر برود.

    وزیر انرژی امارات گفت، میزان تبعیت اوپک و غیر اوپکی ها از توافق کاهش تولید در ماه ژآنویه بالا بوده و انتظار می رود سطح پایبندی به توافق در ماه های آینده بالاتر برود.

    واکنش بازار

    پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه اعضای اوپک در ماه ژانویه تبعیتی 90 درصدی از توافق کاهش تولید داشته اند، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

    بر اساس میانگین ارزیابی های 6 منبع ثانویه ای که اوپک برای رصد میزان تولید کشورها از آن استفاده می کند، عرضه نفت 11 کشور عضو اوپک که متعهد به کاهش تولید خود شده اند، به 29.92 میلیون بشکه در روز رسیده که به معنای تبعیت 92 درصدی از توافق ماه نوامبر است.

    اما این تردید گسترده در بازار وجود دارد که همه تولید کنندگان به کاهش تولید وعده داده شده عمل نخواهند کرد. هرچند که میزان تبعیت اوپکی ها از این توافق در ماه نخست اجرای آن حدود 90 درصد برآورد شده است.

    بانک ای ان زد در یادداشتی نوشت: «تجار با اشتیاق منتظر انتشار گزارش ماهیانه اوپک در جلسه جاری هستند. اگر کاهش تولید های تخمین زده دشه توسط گزارش اوپک تایید شود، احتمالا شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود.» 

    این در حالی است که «داگ کینگ» مسئول ارشد سرمایه گذاری شرکت مدیریت دارایی «آر.سی.ام.ای» سنگاپور، به روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا گفته است: هنوز بازار تا اندازه زیادی نسبت به افزایش قیمت در آینده خوشبین است اما اگر این خوشبینی روند کاهشی خود را آغاز کند، حمام خون در بازار به راه می افتد.

    به همین ترتیب کارشناسان داخلی نیز نگرانی های خود را ایراز کردند، به طوری که صفرعلی کرامتی با بیان اینکه به دنبال این تصمیمات و اتفاقات در بازار نفت، این ذهنیت در بازار جهانی نفت ایجاد شد که دوران نفت ارزان دیگر به پایان رسیده است، افزود: همزمان با این رویکرد، انقلاب تکنولوژی نیز در جهان شکل گرفت که بر اساس آن، صرفه‌جویی در صنایع به یک اصل تبدیل شد و کشورهای صنعتی و نیمه‌صنعتی، آن را به طور جدی دنبال کردند.

    کرامتی افزود: در چنین فضایی و شکل‌گیری انقلاب صرفه‌جویی در صنایع، تنش در میان اعضای اوپک بالا گرفت و شوک عرضه در بازار جهانی نفت نمود پیدا کرد. با این حال، ورود دوباره ایران به بازار نفت از سال 2016 تاکنون، معادلات این بازار را دستخوش تغییر و تحولات زیادی کرده است و در آستانه توافق لوزان، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اطمینان از حصول توافق هسته‌ای، با مشتریان نفت ایران وارد مذاکره شد و خود را آماده ورود مجدد به بازار کرد. به گفته معاون بازاریابی شرکت ملی نفت ایران، تنش بر سر قیمت‌ها کماکان میان اعضای اوپک وجود دارد و این در حالی است که این سازمان باید سیاست شفاف‌تری را در پیش گرفته و تعامل و همکاری میان اعضای این سازمان بهبود یابد. 

    با تمام این نگرانی ها  در چند روز گذشته یک منبع آگاه در اوپک گفت: اگر همه تولیدکنندگان همکاری موثری از خود نشان دهند، توافق اوپک می تواند تا ماه می ادامه یابد.

    به نظر می رسد، بیشتر تولیدکنندگان به توافق وفادار بودند اما مشخص نیست که این کاهش تولید بر ذخایر نفت جهان که در سطح بسیار بالایی قرار دارند نیز موثر باشد. 

    برچسب ها