عصر خودرو

برآورد رشد تولید در سال ۱۳۹۶

عصر بازار- پیش بینى مى شود که بخش خدمات با نرخ رشد شش درصد و داشتن سهم بزرگى در اقتصاد ایران بخش مهمى از نرخ رشد سال آینده را به دوش بکشد.

برآورد رشد تولید در سال ۱۳۹۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، برآورد انجام شده در موسسه مطالعات اقتصادى بامداد  نشان می دهد، نرخ رشد اقتصادى در سال ٩٦ حداقل ٤/٨ درصد خواهد شد. بر عکس سال جارى که محرک عمده اقتصاد کشور بخش نفت است ، سهم بخش نفت در سال ٩٦ به حداقل مى رسد و بخش خدمات بیشترین سهم را در ایجاد نرخ رشد اقتصادى در سال آینده را دارد.

    پیش بینى مى شود که بخش خدمات با نرخ رشد شش درصد و داشتن سهم بزرگى در اقتصاد ایران بخش مهمى از نرخ رشد سال آینده را به دوش بکشد. بر عکس بخش نفت که در سال جارى حامل نرخ رشد اقتصادى بوده است ، به دلیل رسیدن به سقف تولید و نبودن احتمال براى افزایش قیمت نفت در سال آینده به میزان قابل توجه ، سهم کمى در تولید در سال آینده خواهد داشت .

    بخشهاى کشاورزى ، معدن و صنعت با نرخ هاى رشد قابل قبول در سال آینده حضور دارند و بخش ساختمان با نرخ رشد اقتصادى مثبت سه درصد براى اولین بار در چند سال گذشته نرخ رشد اقتصادى مثبت خواهد داشت . این پیش بینى بر اساس دو عامل برآورد شده است .

    اول به دلیل نرخ هاى منفى بسیار بزرگ سالهاى گذشته ، هر حرکت کوچکى در سال آینده منجر به رشد بالا خواهد شد و دوم رشد قیمت در شش ماهه دوم سال جارى و بالا رفتن قیمت یک متر مربع آپارتمان در شهر تهران بیش از نرخ تورم در دى ماه سال جارى نوید افزایش تقاضاى واقعى براى مسکن را براى سال آینده مى دهد.

    بخش نفت هم پیش بینى شده است که با نرخ رشد سه درصد سهمى برابر 0/25 درصد از رشد سال ٩٦ را ( که بین ٤/٨ تا ٥/٣ درصد برآورد شده است ) تامین کند.

    برچسب ها