عصر خودرو

ترامپ تاجر علیه ترامپ سیاستمدار

عصر بازار- مسئله جلوگیری از تضاد منافع یکی از مباحث کلیدی در سیاست امریکاست. به زبان ساده، جامعه باید مطمئن شود که رئیس‌جمهور و معاونش در تصمیم‌گیری‌ها فقط منافع کشور را در نظر دارند، نه منافع اقتصادی شخصی خودشان را.

ترامپ تاجر علیه ترامپ سیاستمدار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اتاق ایران، تا پیش از دونالد ترامپ، روسای جمهور امریکا و معاونان آنها برای جلوگیری از تضاد منافع دست به هرکاری می‌زدند (یا این‌طور وانمود می‌کردند). مثلا قبل از اینکه نلسون راکفلر در سال 1974 به عنوان معاون جرالد فورد تایید شود به بیش از 400 بازرس دیوان محاسبات امریکا، اف‌بی‌آی و اداره مالیات اجازه داد که دارایی‌هایش را بررسی کنند که شامل منافع خانواده راکفلر در شرکت‌های استاندارد اویل و بانک چیس منهتن هم می‌شد. جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق امریکا قبل از مراسم تحلیفش در 1977 مجبور شد باغ خانوادگی بادام‌زمینی‌اش را بفروشد. حتی در آگوست 2000، دیک چنی که در مبارزات انتخاباتی معاون جرج بوش بود، بخش اعظم سهام خود را در شرکت نفتی هالیبرتون (که در آنجا مدیرعامل بود) فروخت و بقیه را علنی کرد (البته این باعث نشد که رسانه‌ها در طول سال‌های بعد ارتباط تصمیمات دولت بوش با این شرکت نفتی را دنبال نکنند).

    اما ترامپ حتی از امثال دیک‌ چنی هم ناشفاف‌تر بوده است. ترامپ برخلاف تمام روسای جمهور گذشته، نپذیرفته که اوراق مالیاتی‌اش را منتشر کند. آنچه درباره اوضاع مالی او می‌دانیم همان است که خودش بهار گذشته در کمیسیون انتخاباتی فدرال اعلام کرده و گزارش بعدی او به این کمیسیون بعد از سوگند خوردنش به عنوان رئیس‌جمهور خواهد بود. به همین خاطر کشف تمامی نقاط تضاد منافع ترامپ تاجر و ترامپ رئیس‌جمهور تقریبا غیرممکن است، اما می‌شود تلاش کرد. در دو صفحه بعدی، نقشه جزئی فعالیت‌های اقتصادی ترامپ در سراسر جهان را که تحت نام سازمان ترامپ (Trump Organization) فعالیت می‌کند بررسی خواهیم کرد. احتمالا باور نخواهید کرد که تجارت او از جمهوری‌ آذربایجان تا اروگوئه گسترده است. بانک‌های دولتی خارجی به او وام‌های سنگین داده‌اند و در ساختمان‌هایش دفتر اجاره کرده‌اند. او با مدیران رسانه‌ای خارجی و همچنین افراد فامیل و نزدیکان رهبران خارجی مناسبات تجاری دارد. او بارها در چندین کشور با دولت‌های محلی که جلوی طرح‌های تجاری و توسعه‌اش را گرفته‌اند جنگیده است. چنین حجمی از کسب‌وکار اقتصادی بین‌المللی شخص رئیس‌جمهور در تاریخ امریکا بی‌سابقه است.

    ترامپ در اظهارنامه‌اش در در کمیسیون انتخاباتی فدرال گفته بود که حدود 38 میلیون دلار سهام شرکت‌های مختلف را در اختیار دارد که سهام چند شرکت طرف قرارداد دولت امریکا - از جمله بوئینگ - مشمول آن می‌شود. (جالب اینجاست که سهام بوئینگ بعد از آنکه ترامپ در 6 دسامبر اعلام کرد که به قرارداد ساخت ایر فورس وان جدید اعتراض دارد سقوط کرد!) جیسون میلر، سخن‌گوی ترامپ اخیرا به خبرنگاران گفته که رئیسش سهام خود را در ماه ژوئن فروخته است؛ اما توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

    سخن‌گویان موسسه ترامپ هم از اظهارنظر درباره سرمایه‌گذاری‌های ترامپ و تضاد احتمالی منافع رئیس‌جمهور خودداری می‌کنند. البته ترامپ 30 نوامبر در توئیتی نوشت: «این به شدت اهمیت دارد که به عنوان رئیس‌جمهور، هیچ تضاد منافعی نداشته باشم. رئیس‌جمهوری وظیفه خیلی مهم‌تری است.»

    برچسب ها