عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران:

قیر ایران از طریق بورس کالا به هند صادر می شود

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران از توافق با هند برای صادرات قیر از طریق بورس کالا خبر داد و گفت: در صورت عرضه این ماده نفتی از طریق بورس کالا می توان کیفیت و قیمت آن را مدیریت کرد.

قیر ایران از طریق بورس کالا به هند صادر می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حامد سلطانی نژاد افزود: اکنون قیر صادراتی ایران به هند نه قیمت و نه کیفیت مناسبی دارد و کیفیت آن در برخی موارد بسیار پایین است.

    وی اضافه کرد: هند نیمی از قیر ایران را می خرد؛ بر این اساس در نظر داریم همکاری در این بخش را آغاز کنیم.

    مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: به نظر می رسد تفاهمنامه هایی که با هند امضا شده است زودتر از سایر تفاهمنامه ها اجرایی می شود.

    سلطانی نژاد درباره جزییات فروش قیر ایران در هند از طریق بورس های کالایی گفت: قیر ایران از طریق پروتکلی که بین 2 بورس نهایی می شود، فروخته می شود. بدین ترتیب، کسی که بخواهد قیر بخرد می تواند در بورس هند به طور مستقیم تابلو بورس کالای ایران را ببیند و از همانجا به خرید اقدام کند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران درباره زمان بندی اجرای این طرح بیان داشت: در نظر داریم بزودی توافقنامه ای در این باره با هند امضا کنیم که البته اجرای آن، چند مرحله خواهد داشت.

    به گفته وی، برقراری همکاری میان بورس ها زمانبر است، زیرا مسائل بانکی و مالی باید بررسی و سازوکارها مشخص شود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران به مشکلات پیش روی اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مقررات هند اجازه نمی دهد سرمایه گذاران خارجی وارد بورس آنها شوند که دهلی نو باید این موضوع را رفع کند.

    وی ادامه داد: برای همکاری با هند مشکل نقل و انتقال پول نیز وجود دارد. در آغاز سراغ روش صرافی رفتیم اما بررسی ها نشان داد این شیوه مناسب نیست، بنابراین به دنبال استفاده از سیستم بانکی هستیم.

    سلطانی نژاد اضافه کرد: چالش دیگر، اصرار هند برای استفاده از روپیه (واحد پول هند) در این مبادلات است اما ما تمایل داریم از واحدهای پولی معتبرتر مانند یورو استفاده کنیم.

    بر اساس این گزارش، ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفتی جهان سال هاست در صنعت قیر فعالیت دارد. در سال های 1386 تا 1390 ایران با تکیه بر کیفیت و میزان عرضه قیر، تعیین‌کننده قیمت این محصول در منطقه بود.

    در آن دوران، کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی مشتری قیر باکیفیت ایران بودند، به طوری که مشتریان اروپایی با وجود تحریم حاضر بودند به دلیل کیفیت بالا، قیر تولید شده در ایران را از طریق واسطه ها به شیوه های گوناگون خریداری کنند.

    با گذشت زمان، این جایگاه از دست رفت؛ به طوری که اکنون به جای ایران، کشور بحرین به مرجع تعیین قیمت قیر در منطقه تبدیل شده است و در نتیجه ناچاریم قیر خود را در هر تن نزدیک 100 دلار ارزان تر از قیر بحرین صادر کنیم که این امر، باعث کاهش ارزآوری این محصول برای کشور شده است.

    اکنون ایران به دلیل ضعف نظارت بر فعالیت دهها شرکت تولیدکننده و تخلف های گسترده در تولید و صادرات این فرآورده، جایگاه خود در بازارهای جهانی را از دست داده است و حتی برخی کشورها واردات قیر از ایران را متوقف کرده اند.

    بر اساس گزارش ها، پس از صادرات چند محموله قیر تقلبی و بی کیفیت به چین، این کشور واردات قیر از ایران را متوقف کرد. بدین ترتیب این بازار صادراتی از دست رفت.

    ویتنام نیز در واکنش به تخلف شرکت های صادرکننده، واردات قیر از ایران را به طور کامل متوقف کرد.

    وضعیت صنعت قیر در کشور به اندازه ای بحرانی شده است که برخی کارشناسان درباره ورشکستگی این صنعت هشدار می دهند و ساماندهی بازار را خواستارند.

    در مواجهه با این وضعیت نابسامان در بازار قیر بویژه بخش صادرات، راهکارهایی مانند عرضه از طریق بورس کالا پیشنهاد شده است که می تواند امکان نظارت بر روند صادرات و ارسال محموله های استاندارد را فراهم کند.

    بر اساس گزارش ها، سالیانه یکصد میلیون تن قیر در جهان تولید و مصرف می شود که سهم ایران، نزدیک چهار درصد است.

    برچسب ها