عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مراسم افتتاح رسمی معاملات گواهی سپرده زعفران هفته اخیر با حضور جمعی از مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی، بازار سرمایه، استانداری خراسان رضوی، اتحادیه تعاونی های روستایی و کشاورزی خراسان رضوی  در مشهد برگزار شد.

    علی اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: معاملات زعفران در بورس کالا به گسترش بسترهای معاملاتی شفاف و مطمئن، ارتقای استانداردها و کیفی شدن محصول، همچنین گسترش صادرات و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی در جهان کمک خواهد کرد.

    همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران از کشف قیمت لحظه ای و واقعی زعفران ایرانی در پی معاملات گواهی سپرده کالایی خبر داد و گفت: در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورزان محصول خود را به انبارهای تحت کلید بورس کالا می سپارند و معادل میزان محصول انبار شده که دارای استانداردهای لازم است، گواهی سپرده یا همان قبض انبار دریافت کرده و با مراجعه به کارگزاری های مجاز، محصول خود را روی تابلوی معاملات می برند تا شاهد ثبت عرضه، تقاضا و کشف واقعی قیمت زعفران در بورس کالا باشیم.

    معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم گفت: بورس کالا طی دوسال گذشته توانسته در بخش کشاورزی کشور نقش ویژه ای داشته باشد که نقطه عطف این اقدامات در اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و همچنین افتتاح معاملان گواهی سپرده زعفران بوده است.

    حسین امیری چهار محور اصلی را به عنوان اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی در بستر بورس ها، تسهیل انواع معاملات در بورس ها برای ذی نفعان، معرفی ابزارهای پوشش ریسک و نفوذ در بازارهای جهانی از اهداف اصلی سازمان بورس به شمار می روند.

    مدیرعامل سازمان تعاون روستایی نیز اظهار داشت: تجربیات مختلف در دنیا نشان می دهد که اگر کشوری در تولید یک محصول به صورت سرگردان عمل کند، محکوم به شکست است.

    حسین صفایی افزود: کشورهایی امروز در حوزه کشاورزی موفق هستند که تولیدکننده یک محصول، قبل از تولید، محصولش را برای بازاری از پیش تعیین شده فروخته باشد که نمره ایران در این زمینه قابل قبول نیست.

    مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: کشاورزی در کشور ما نباید به سمتی پیش برود که ابتدا یک محصول بدون نیاز سنجی و شناسایی بازار مناسب تولید شود و بعد دنبال بازار برای آن باشد؛ این امر در بازار محصولی همچون زعفران به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در این زمینه مکانیسم بورس کالا راهگشاست.

    مسیر جدید برای جلوگیری از خام فروشی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو هفته گذشته در حاشیه برگزاری هفتمین همایش "چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران" به لزوم اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید و عرضه مواد خام در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: باید این موضوع را بپذیریم که برای جلوگیری از خام فروشی، ابتدا باید ارزش افزوده در داخل کشور را بالا ببریم، به طور مثال یک تن سنگ آهن در بهترین حالت بین 40 تا 70 دلار معامله می شود و از هزینه فرآوری بالایی برخوردار است؛ بنابراین این محصول باید در چند مرحله به فولاد و محصولات صنایع پایین دستی تبدیل شود.

    کرباسیان ادامه داد: به این ترتیب سنگ آهن مسیر مهمی را در زنجیره تولید و تبدیل شدن به محصولات دیگر طی می کند و این در شرایطی است که صنایع پایین دستی نیاز به حمایت دارند، بنابراین براساس ماده 37 قانون رفع موانع تولید، مواد خام معدنی باید ابتدا در بورس کالا و برای تامین نیاز بازار داخل عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، صادرات شود، اجرای این قانون زمینه جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید و صنایع پایین دستی را فراهم می کند.

    تامین مالی 4 میلیارد دلاری صنایع

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران به تامین مالی 4 میلیارد دلاری صنایع از طریق بورس کالا اشاره کرد و گفت: از ابتدای راه اندازی تا سال 2016 میلادی از روش فروش سلف، معادل 4 میلیارد دلار برای صنایع در بورس کالای ایران تامین مالی شده است. همچنین از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد معادل 1.5 میلیارد دلار برای صنایع مختلف تامین مالی شده که این ارقام با توجه به عمر کوتاه این ابزار جدید قابل قبول ارزیابی می شود.

    شکست انحصار در بازار محصولات کشاورزی

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تعیین نرخ واقعی محصولات کشاورزی تنها در بورس کالا امکان پذیر است، گفت: در حال حاضر با مشکل انحصاری بودن بازار کشاورزی و تعیین قیمت و جهت بازار از سوی عده ای روبه رو هستیم که بورس کالا می تواند انحصار در این حوزه را حذف کند.

    علی ابراهیمی درباره تاثیر بورس کالا برتعیین نرخ واقعی محصولات کشاورزی گفت: تعیین نرخ واقعی تولیدات با ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا امکان پذیر است، زیرا بورس کالا تنها مکانی است که می تواند به صورت شفاف، زمینه عرضه محصولات کشاورزان را بدون واسطه و انحصار عده ای خاص مهیا کند.

    3جذابیت بورس کالا برای صنایع کوچک

    مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی هفته اخیر از فراهم شدن امکان ورود صنایع کوچک این استان به بورس کالا خبرداد و گفت: ورود به بورس برای صنایع کوچک جذابیت های مختلفی همچون معافیت از تشریفات مناقصه و مزایده، برخورداری از معافیت مالیاتی و کشف قیمت های تعادلی و منطقی را دارد.

    سیاوش وحدت اظهار کرد: تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان بورس کالای ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک امضا شده که در همین زمینه امسال شرایط برای تسهیل پذیرش، عرضه و معاملات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط، استفاده از ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک بورس کالا برای صنایع کوچک و متوسط مهیا شده است.

    بازار مشتقه ارزی پیش نیاز ورود سرمایه‌گذاران خارجی

    یک کارشناس بازار سرمایه هفته گذشته در گفت و گویی در رابطه با راه اندازی بازار مشتقه ارزی اظهار داشت: اگر خواهان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران و ورود نقدینگی به بازار از این طریق هستیم، باید به دنبال راه‌اندازی و توسعه ابزارهای مشتقه برای ارز باشیم.

    حامد فلاح جوشقانی معتقد است: نبود بازار مشتقه ارزی منجر به افت بالای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌شود و به طور کلی، ابزارهای مشتقه روی دارایی‌هایی به وجود می‌آیند که آن دارایی به صورت فیزیکی موجود بوده تا به پشتوانه آن دارایی، این ابزار شکل گیرند. بنابراین، با توجه به حساسیت و سابقه نوسانات شدید نرخ ارز در اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر، نبود ابزاری به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز و به دنبال آن ناتوانی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی، کاملا حس می‌شود.

    برچسب ها