عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد‌‌

مشکلات تأمین مالی برای ریل ملی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه قرارگاه خاتم الأنبیاء خط‌‌آهن کرمانشاه را در بهار سال آینده تحویل می‌دهد، از اختصاص ۳۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌‌آهن غرب خبر داد.

مشکلات تأمین مالی برای ریل ملی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، خیرالله خادمی با اشاره به لزوم تکمیل هر چه سریع‌تر کریدورهای ریلی کشور در راستای توسعه ترانزیت و حمل و نقل مسافر، اظهار داشت:‌ یکی از مسیرهای ریلی هم که باید هرچه سریع‌تر به شبکه سراسری راه‌آهن منتقل شود، مسیر ریلی غرب کشور و اتصال استان کرمانشاه به مرکز و شبکه ریلی کشور است.

    خادمی ادامه داد: این مسیر در ادامه از کرمانشاه به اسلام‌آباد و سپس خسروی متصل و درنهایت به عراق وصل می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر اینکه اولویت شرکت ساخت‌ اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی است، اضافه کرد:‌ مسیر ریلی از اراک منشعب شده است، ادامه مسیر از اراک تا ملایر قبلاً ساخته شد و تردد در آن انجام می‌شود از ملایر به منطقه فیروزان که یکی از ایستگاه‌های نیمه متمرکز (متوسط) ما است به طول 65 کیلومتر ساخته شده و قابل استفاده است، اما چون مسیر باید به مرکز استان (کرمانشاه) وصل شود و سپس بهره‌برداری شود، هنوز قطار از این مسیر سیر نمی‌کند.

    خادمی گفت: خط‌آهن از فیروزان تا کرمانشاه 110 کیلومتر طول دارد، پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر ریلی ‌98 درصد و آماده ریل‌گذاری است؛ در این راستا عملیات ریل‌گذاری را از کرمانشاه آغاز کرده‌ایم و حدود 3 کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته و امیدواریم در بهار 96 کرمانشاه به راه‌آهن سراسری وصل شود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ‌با اشاره به اینکه پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم است که عملکرد مناسبی دارد، محل تأمین اعتبار پروژه را 100 درصد از منابع تخصیصی دولت اعلام کرد و گفت‌: همه کارگاه‌ها در این مسیر فعال هستند‌.

    وی اظهار داشت:‌ امسال از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی‌ حدود 250 میلیارد تومان به ما اختصاص دادند که اعتبار خوبی است، مابقی هم از محل ردیف‌های اعتباری قانون بودجه است. در مجموع برای محور ملایر تا کرمانشاه و خسروی امسال حدود 390 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلفی که دولت اختصاص داده در اختیار داریم که امیدواریم رشد مناسبی داشته باشد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همچنین از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی ساخت راه‌آهن کرمانشاه به عنوان یکی از ایستگاه‌‌های بزرگ راه‌اهن خبر داد و گفت:‌ در این ایستگاه ‌پایانه‌های بار و مسافر ‌به صورت مجزا در حال ساخت است همچنین تلاش کرده‌ایم ایستگاه راه‌‌آهن کرمانشاه به حمل و نقل درون‌شهری متصل شود.

    خادمی یادآور شد: مهمترین موضوع در بخش ساخت راه‌آهن، تهیه ریل است؛ در پروژه مذکور، ریل توسط پیمانکار (قرارگاه خاتم الأنبیاء) و جهاد نصر کرمانشاه خریداری و وارد شده است.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: تکمیل راه‌‌آهن غرب تا‌ کرمانشاه و ادامه مسیر مذکور، از پروژه‌هایی است که احداث آن در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده است‌.

    * انعقاد دو تفاهم‌نامه با ذوب‌آهن برای تأمین ریل تولید داخل‌

    وی درباره تأمین ریلی و استفاده از ریل تولید داخل (ریل ملی)، گفت: دو تفاهم‌نامه با ذوب‌آهن برای تأمین ریل ملی داریم که اگر امکان اجرایی داشته باشد حاضر هستیم هر چه ریل تولید کنند را خریداری ‌و در شبکه ریلی استفاده کنیم.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: اما در موضوع ریل ملی ‌مشکلی که داریم، محل تأمین اعتبارات است، تأمین مالی ریل‌های وارداتی، عمدتاً از محل تأمین فاینانس است، اما‌ برای ریل تولید داخل‌ از نظر منابع مالی نیازمند پول نقد هستیم.

    برچسب ها