عصر خودرو

نگاهی به معاملات گواهی سپرده طلا سرخ؛

روزهای زعفرانی بورس کالا

عصر بازار- معاملات گواهی سپرده زعفران که یکشنبه گذشته طی مراسمی رسمی در مشهد مقدس راه اندازی شد، در چهار روز معاملاتی که به طور رسمی پشت سر گذاشته است هر روز مورد معامله قرار گرفته و حجم کل معاملات آن به یک کیلو و ۳۵۵ گرم رسیده است.

روزهای زعفرانی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، معاملات گواهی سپرده زعفران روز یکشنبه با معامله یک کیلو و 106 گرم به ارزش 50 میلیون و 196هزار ریال افتتاح شد و در روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته نیز هر کدام با حجمی معادل 50 گرم و به ارزش 2 میلیون و 278هزار ریال و چهارشنبه نیز با معامله 149 گرم به ارزش 6میلیون و 909هزار ریال به کار خود پایان داد.

    آمار معاملات چهارشنبه گذشته و نگاهی به صف های برتر خرید و فروش نشان می دهد که رفته رفته بر شمار بازیگران معاملات گواهی سپرده زعفران افزوده می شود چراکه در سه صف برتر خرید تقاضایی معادل 500 گرم زعفران از قیمت 44هزار و 950 تا 45هزار و 555 ریال به ازای هر گرم بر تابلوی معاملات ثبت شده است. همچنین در سه صف فروش برتر نیز 5هزار و 400 گرم زعفران در قالب گواهی سپرده بر تابلو نقش بست که بیانگر ورود شماری از بازیگران بازار زعفران در این معاملات نوپا است.

    به اعتقاد کارشناسان، اینکه هر روز زعفران در بازاری بر پایه اوراق و با پشتوانه محصول در انبار و همچنین در سیستم عرضه و تقاضا، کشف قیمت شود اثرات مثبتی را برای بازار داخلی زعفران خواهد داشت که به طور حتم در صورت رونق این بازار شاهد واقعی تر شدن قیمت زعفران و رسیدن کشاورزان به سودهای واقعی خواهیم بود.

    مروری بر کارکرد معاملات گواهی سپرده زعفران

    براساس این گزارش، در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورزان محصول خود را به انبارهای تحت کلید بورس کالا می سپارند و معادل میزان محصول انبار شده که دارای استانداردهای لازم است، گواهی سپرده یا همان قبض انبار دریافت کرده و با مراجعه به کارگزاری های مجاز، محصول خود را روی تابلوی معاملات می برند تا شاهد ثبت عرضه، تقاضا و کشف واقعی قیمت زعفران در بورس کالا باشیم.

    همچنین برای ارزیابی و نمونه گیری زعفران، مبلغ 150 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم به صورت نقدی به انباردار پرداخت می شود. همچنین انباردار مجاز است به منظور ارزیابی محصول ،حداکثر تا 3 گرم از کالا به ازای هر محموله را برای آزمون استخراج و تشخیص رنگ های افزودنی را مورد استفاده قرار دهد و قبض انبار را براساس وزن خالص صادر کند.

    مدت زمان لازم جهت ارزیابی کالا، 24 ساعت پس از زمان دریافت کالا است که در این مدت محصول در قرنطینه انبار باقی می ماند و امکان عودت آن به مالک کالا وجود ندارد که در صورت عدم انطباق با استاندارد مشخص شده، محصول به مالک بازگردانده می شود که البته در غیر اینصورت، قبض انبار صادر می شود. هزینه های انبارداری برای این محصول به مبلغ یک ریال به صورت روزانه به ازای هر گرم بوده و حداکثر مدت نگه داری در انبار اتحادیه تعاونی های روستایی خراسان رضوی تا پایان بهمن 96 است.

    گفتنی است، معاملات گواهی سپرده زعفران در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 15 و 30 انجام شده و وجه حاصل از معامله، ظرف دو روز کاری پس از انجام معامله با لحاظ هزینه های انبارداری و کارمزد معاملات به حساب دارنده زعفران واریز می شود.

    برچسب ها