عصر خودرو

با افتتاح ۵ فاز جدید؛

«ماه عسل» قطر درپارس جنوبی تمام شد

پیروزی ایران درماراتن بزرگ گازی

عصر بازار- برای نخستین بار در تاریخ صنعت ۱۰۸ ساله نفت، اسفند ماه با راه‌اندازی ۵ فاز جدید پارس‌جنوبی، علاوه برجبران عقب ماندگی‌ها و برداشت برابر گاز با قطر، تولید نفت از این میدان مشترک آغاز می شود.

«ماه عسل» قطر درپارس جنوبی تمام شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، قطر حدود سه دهه قبل با استفاده از فرصت هشت سال جنگی که رژیم بعث عراق به ایران تحمیل کرده بود، اقدام به توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی کرد و در حالی که ایران سال 1376 اولین قرارداد توسعه فازهای پارس جنوبی را امضا کرد، قطری‌ها تولید گاز از این میدان مشترک را آغاز کرده بودند.

    با گذشت حدود 10 سال از آغاز توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی، تحمیل تحریم غیر قانونی غربی‌ها علیه ایران، فرصت مجددی را در اختیار شیخ نشینان قطر قرار داد تا با استفاده از فرصت طلایی تحریم نفتی و گازی ایران، با برداشت حداکثری گاز طبیعی از پارس جنوبی و تولید سالانه 77 میلیون تن گازمایع شده به بزرگترین تولید و صادرکننده LNG جهان تبدیل شوند.

    با مرور فراز و فرودهای مختلف توسعه پارس جنوبی اما این روزها ایران خود را برای برداشت برابر گاز طبیعی از پارس جنوبی آماده می‌کند و حتی تا سال آینده ایران با برداشت روزانه بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از قطر در توسعه و برداشت این میدان مشترک گازی سبقت خواهد گرفت.

    با بهره برداری معادل 15 فاز استاندارد پارس جنوبی به طور متوسط روزانه حدود 400 تا 420 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی برداشت می‌کرد که با راه اندازی پنج فاز جدید شامل 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی و ورود تدریجی گاز این فازها، ظرفیت تولید و برداشت گاز ایران از پارس جنوبی تا اسفند ماه امسال از مرز 570 میلیون مترمکعب عبور می‌کند.

    به عبارت دیگر هم اکنون برداشت گاز ایران از پارس جنوبی با احتساب تولید تدریجی گاز از پنج فاز جدید به حدود 500 میلیون مترمکعب رسیده که در فرصت باقی مانده از سال 95 و بهره‌برداری از دو خط لوله آسیب دیده و تکمیل توسعه فازهای جدید این ظرفیت به حدود 570 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

    با افزایش ظرفیت تولید گاز ایران به 570 میلیون مترمکعب عملا برداشت گاز با شریک قطری به نقطه برابر می‌رسد و حتی با توجه به محدودیت‌های قطر در تولید و تبدیل گاز به LNG، ایران از این کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس پیشی می گیرد که با بهره برداری از بخش هایی از پنج فاز دیگر شامل 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبی، ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک از شریک قطری سبقت خواهد گرفت.

    درآمد 36 میلیارد دلاری 5 فاز جدید پارس‌جنوبی

    با بهره برداری نهایی از پنج فاز آماده افتتاح 17 تا 20 پارس جنوبی به طور متوسط روزانه 150 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز شیرین کشور افزوده می‌شود، علاوه بر این افزایش تولید حدود 230 تا 237 هزار بشکه میعانات گازی از دیگر اهداف محقق شده بهره برداری از این پنج فاز جدید گازی خواهد بود.

    در کنار گاز شیرین و میعانات گازی، در مجموع با بهره برداری از این فازهای جدید به طور متوسط روزانه یکهزار و 200 تن گوگرد، سالانه سه میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی توسعه صنعت پتروشیمی و سه میلیون و 150 هزار تن گاز مایع (پروپان و بوتان) به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.

    بر اساس محاسبات انجام گرفته و با احتساب هر مترمکعب گاز غنی تولید شده (شامل اتان، متان، پروپان و بوتان) 13 سنت و هر بشکه میعانات گازی 50 دلار، ارزش محصولات تولیدی هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی (فاز 19 معادل دو فاز استاندارد ظرفیت تولید گاز و محصولات گازی دارد) روزانه حدود 30 میلیون دلار و سالانه معادل 10 تا 12 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    مجموع محصولات قابل تولید 5 فاز جدید پارس جنوبی
    نام محصول میزان افزایش ظرفیت تولید
     گاز شیرین  150 میلیون مترمکعب در روز
     میعانات گازی  237 هزار بشکه در روز
    گوگرد 1200 تن در روز
     گاز اتان (خوراک پتروشیمی ها)  3 میلیون تن در سال
     گاز مایع (پروپان و بوتان)  3.150 میلیون تن در سال

    از سوی دیگر با احتساب گاز و محصولات گازی تولید شده در پنج فاز جدید، تا پایان امسال ظرفیت تولید گاز شیرین تولید شده از پارس جنوبی به حدود 570 تا 575 میلیون مترمکعب در روز، ظرفیت تولید میعانات گازی به بیش از 870 هزار بشکه، گوگرد به حدود سه هزار و 750 تن در روز، اتان به 6 میلیون تن در سال و گازمایع به هفت هزار و 900 تن در سال افزایش می‌یابد.

    علاوه بر این پیش بینی می‌شود برای نخستین بار برداشت تجمیعی و سالانه گاز ایران از پارس جنوبی به بالغ بر 200 میلیارد مترمکعب برسد که یک رکورد جدید در طول 20 سال توسعه این میدان مشترک با قطر به شمار می‌رود.

    ظرفیت تولید گاز و محصولات گازی ایران در پارس جنوبی تا پایان سال 95
     نام محصول میزان افزایش ظرفیت تولید
     گاز شیرین 570 تا 575 میلیون مترمکعب در روز
     میعانات گازی 875 هزار بشکه در روز
    گوگرد 3.750 هزار تن در روز
     گاز اتان (خوراک پتروشیمی ها)  6 میلیون تن در سال
     گاز مایع (پروپان و بوتان)  7.9 میلیون تن در سال

    «ماه عسل» قطر در پارس جنوبی تمام شد

    بر اساس این گزارش، همزمان با جهش ایران در برداشت روزانه گاز و میعانات گازی از پارس جنوبی و به پایان رسیدن دوران ماه عسل شیخ نشینان در توسعه و برداشت یک طرفه گاز از این میدان مشترک، ایران به منظور آغاز تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی هم خیز برداشت است.

    قطر در طول دو دهه گذشته تاکنون بالغ بر یک میلیارد بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت کرده که سهم ایران در این مدت به دلیل تاخیر در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صفر بوده است.

    بر این اساس 22 بهمن ماه امسال، اولین کشتی FPSO (شناور تولید، پالایش و ذخیره سازی نفت) ملکی صنعت نفت ایران وارد آب‌های حاکمیتی در خلیج فارس شده و عملیات راه اندازی و بهره برداری از این کشتی در موقعیت لایه نفتی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت خام آغاز شده است.

    با آغاز برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال و یا فروردین ماه 1396، ایران به حدود سه دهه برداشت یک طرفه قطر هم از این میدان مشترک نفتی و مرزی پایان می‌دهد تا عملا یکی از پروژه‌های بزرگ افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در دوران پس از لغو تحریم‌ها کلید بخورد.

    از سوی دیگر مذاکراتی بین شرکت ملی نفت ایران و مرسک دانمارک برای توسعه فاز دوم لایه نفتی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 100 تا 150 هزار بشکه نفت سنگین آغاز شده است.

    در مجموع اسفند ماه امسال، یک سال رویایی برای صنعت 108 ساله نفت ایران بوده تا برای نخستین بار علاوه بر جبران عقب ماندگی‌ها در برداشت گاز از پارس جنوبی، تولید نفت را هم از این میدان مشترک را آغاز کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو