عصر خودرو

کرباسیان:

فراخوان مشارکت بخش‌خصوصی داخلی و خارجی تا ۲۰ روز آینده از سوی ایمیدرو

عصر بازار: حمایت از بخش‌خصوصی و اجرای صحیح اصل ۴۴ صورت نگرفت اما بنای دولت این است که این امر مهم اجرایی شود.

فراخوان مشارکت بخش‌خصوصی داخلی و خارجی تا ۲۰ روز آینده از سوی ایمیدرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مهدی کرباسیان در چهارمین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران که صبح امروز با حضور فعالین این بخش و سفرای برخی از کشورهای خارجی در مصلی تهران برگزار شد با انتقاد از عدم اجرای صحیح اصل 44 اظهار داشت: حمایت از بخش‌خصوصی و اجرای صحیح اصل 44 صورت نگرفت اما بنای دولت این است که این امر مهم اجرایی شود.

    وی خاطر نشان کرد: باید پذیرفت که یک شانس مهم حوزه معدن و صنایع معدنی در این مقطع تاریخی حمایت ویژه رهبری و دولت از این بخش در برنامه ششم توسعه است.

    وی ادامه داد: سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان با کمک بخش‌خصوصی می‌توانند جایگاه بخش معدن را ارتقا دهند.

    وی گفت: ما درصددیم تا سهم معدن درتولید ناخالص داخلی را به رقم 16 تا 17 درصد برسانیم که این موضوع با جذب سرمایه‌گذاران خارجی سرعت می‌یابد.

    وی افزود: هم اکنون وضعیت قیمت مواد معدنی تنزل یافته و بزرگترین شرکت معدنی دنیا در چین سهامش در بورس تا 30 درصد افت کرده اما به اعتقاد ما این وضعیت ماندنی نیست و قطعا این بحران نیز خواهد گذشت در کشور ما درصد کمی از کار اکتشافی  به صورت وسیع انجام شده این درحالی است که ظرفیت بالایی در این بخش وجود دارد.

    وی افزود: اگر کار اکتشاف گسترده‌ای انجام شود ظرفیت آن وجود دارد که حداقل تا 50 درصد رشد در این حوزه را شاهد باشیم.

    رئیس ایمیدرو با اشاره به کار اکتشافی این سازمان طی دو سال گذشته افزود: 200 هزار کیلومتر مربع کار اکتشاف صورت گرفته این در حالی است که در 80 سال گذشته تنها 100 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی وسیع در ایران انجام شده بود. البته زمانی که ما اقدام به اکتشاف عملیاتی کردیم برخی از دوستان این امر را بلند پروازانه می‌دانستند اما ما با کمک بخش‌خصوصی این موضوع را عملیاتی کردیم.

    وی گفت: در اکثر استان‌های کشور عملیات اکتشاف آغاز شده و در سنگان 12 هزار کیلومتر مربع در سیستان و بلوچستان 30 هزار کیلومتر مربع در خراسان جنوبی 15هزار کیلومتر مربع و در یزد وکرمان و ضلع شرقی اصفهان 90 هزار کیلومتر مربع کار اکتشاف انجام شده است و تا یکماه آینده سایر پهنه‌ها را آزاد خواهیم کرد ضمن اینکه در همین محدوده‌ها ظرف 20 روز آینده فراخوانی برای مشارکت بخش‌خصوصی داخلی و خارجی خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: در این راستا بیش از 30 شرکت جدید تخصصی در امر اکتشاف ایجاد شده که در حوزه سیستان وبلوچستان قریب به اتفاق آنها بومی هستند و در همین حوزه کارخانه فولاد مکران عملیات اجرایی داشته.

    کرباسیان تصریح کرد: به اعتقاد ما امنیت مرزها تنها با کار اقتصادی انجام می‌شود و در صورتی که مردم در مرزها در رفاه باشند و شغل داشته باشند می توانند بهترین نگهبان باشند.

    وی ادامه داد: سال گذشته ایمیدرو به همراه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی توانست رکورد حفاری را بزند و امسال نیز بالای 400هزار متر کار حفاری انجام شده و امکان رشد و جهش در این حوزه فراهم شده است.

    وی با بیان اینکه کشور چین حرف اول را در بخش صنایع معدنی می‌زند گفت: در سال 1990 مصرف سیمان در دنیا 18.6 درصد بوده و هم اکنون به 58 درصد رسیده در حوزه مصرف آهن این میزان 10.8 درصد بوده که هم اکنون به 50 درصد رسیده که بیش از 50 درصد تولید دنیا در چین صورت می‌گیرد این کشور در یک بازه زمانی دوساله جایگاه خود را در فولاد، مس و آلومینیوم ارتقا داد و رتبه اول را کسب کرد اما افول صنایع در چین باعث شد تا به کل دنیا خدشه وارد شود اما به اعتقادما این دوران نیز گذرا است.

    وی گفت: جایگاه ایران به لحاظ معادن و نیروی انسانی بسیار مناسب بوده و می‌تواند در آینده نقش مهمی داشته باشد .

    وی در خاتمه گفت: میزان استقبال خارجی ها و مذاکرات با شرکت‌های معتبر بین‌المللی طی ماه‌های گذشته نشان‌دهنده ظرفیت‌های ایران در حوزه معدن وصنایع معدنی بوده و با حمایت‌های دولت می‌توان افق روشنی برای این حوزه متصور بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها