عصر خودرو

بهار نفتی در راه است

عصر بازار- وزیر نفت گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه ظرفیت روزانه پالایش نفت خام کشور به سه میلیون بشکه خواهد رسید و این افزایش ظرفیت همسو با اقتصاد مقاومتی انجام می شود که ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

بهار نفتی در راه است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، بیژن زنگنه شامگاه سه‌شنبه (26 بهمن‌ماه) در برنامه زنده «گفتگوی ویژه خبری» از شبکه 2 سیما درباره سیاست‎های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت در پاسخ به مقایسه مقدار برداشت گاز ایران و قطر از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: بخشی از افزایش برداشت ایران از این میدان مشترک انجام شده و مقدار برداشت به قطر خیلی نزدیک شده است که ان شاء الله تا آخر سال خبرهای خوشی را به مردم کشور خواهیم داد.

    وی در پاسخ به پرسشی در باره اقدام‎ها در میدان گازی پارس شمالی، توضیح داد: پارس شمالی میدان مشترک نیست و به همین دلیل در فهرست فعالیت‌های اولویت دار وزارت نفت قرار نگرفته است اما به نظر بنده منظور جنابعالی (مجری برنامه) برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی است. خوشبختانه باید این خبر را بدهم که ان شاء الله پیش از پایان امسال، تولید از این میدان نفتی مشترک آغاز می‎شود.

    برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال

    وزیر نفت با اشاره به ورود نخستین پالایشگاه شناور خاورمیانه به ایران گفت: با استقرار این شناور فرآورشی در لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی، نخستین برداشت از این میدان به 35 هزار بشکه در روز می‎رسد که البته برای افزایش تولید و بازیافت از این لایه نفتی تا روزانه 100 هزار بشکه در حال مذاکره هستیم.

    زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا تمرکز بر توسعه میدان‎های پارس جنوبی و غرب کارون سبب غفلت ایران از میدان های مشترک با عربستان مانند فرزاد ای و فرزاد بی می شود یا خیر، ادامه داد: میدان‎های پارس جنوبی و غرب کارون از نظر ارزش و اندازه مهمترین میدان‎های ایران هستند.

    وی با بیان این که میدان‎های فرزاد ای و بی، میدان‎های گازی هستند، اظهار کرد: وزارت نفت به طور جدی به دنبال عملی کردن برنامه توسعه این میدان‎هاست که امیدواریم در یک سال آینده با درست شدن بسته مالی آن در قالب بیع متقابل، شاهد امضای قرارداد و آغاز توسعه این میدان باشیم.

    زنگنه با بیان این که دیگر میدان‎های مشترک در ایران در مقایسه با میدان‎های پارس جنوبی و غرب کارون میدان‎های کوچکی هستند که به آنها نیز باید پرداخت، گفت: اما اهتمام وزارت نفت به توسعه این 2 میدان یادشده کار بسیار درستی است.

    انجام بخش فنی و قراردادی با توتال

    وزیر نفت در باره سرانجام توافقنامه ایران و شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی که آبان‎ماه امسال امضا شد، افزود: مذاکرات این توافقنامه برای تبدیل شدن به قرارداد به صورت جدی در حال دنبال شدن است و امیدواریم این قرارداد تا 2 ماه آینده تمام شود.

    وی با اشاره به ملاحظات سیاسی که به تازگی توتال عنوان کرده است، اظهار کرد: این موارد به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بازتاب داده شده و در حال پیگیری است.

    زنگنه با بیان این که توتال خود را پیرو سیاست‎های اتحادیه اروپا دانسته است، ادامه داد: البته رسانه ای کردن این مورد از سوی این شرکت برای من قابل توجیه نیست اما بخش فنی و قرارداد بازرگانی این همکاری از سوی ما در حال انجام است.

    وزیر نفت با اشاره به این که چند قرارداد دیگر به غیر از قرارداد توتال در برنامه وزارت نفت وجود دارد، گفت: دقت زیادی لازم است.

    وی در باره صحت تصمیم گیری ورود توتال به پروژه پارس جنوبی به عنوان میدان مشترک با قطر تصریح کرد: پارس جنوبی، میدان بزرگی است که این شرکت در گذشته مانند انی ایتالیا در این میدان بسیار خوب کار کرده است و ما در مرحله ای هستیم که بیش از سرمایه، نیاز به فناوری داریم و دانشی که در کنار این شرکت‎ها به دست آوردیم سبب شد بخش بسیار زیادی از فازهای پارس جنوبی را با توان داخلی بسیار قدرتمند انجام دهیم.

    دستیابی به فناوری‎ نو راه حل مقابله با افت تولید در پارس جنوبی

    زنگنه ادامه داد: ایران در چند سال آینده با افت تولید در میدان پارس جنوبی رو‎به‎رو خواهد شد که برای جلوگیری از آن به کسب فناوری‎های نو نیاز داریم؛ این تصمیم بسیار درست انجام شده و یک تصمیم جمعی بوده است.

    وزیر نفت در پاسخ به این که آیا ممکن است اطلاعاتی از میدان‎های نفتی ایران که به توتال داده می شود ازسوی این شرکت در اختیار قطر قرار گیرد، افزود: انجام این کار از لحاظ قانونی سبب خسارت فراوانی برای شرکت می‎شود اما وزارت نفت نیز هیچگاه اطلاعات کل میدان نفتی را در اختیار این سرمایه گذاران نمی گذارد.

    زنگنه درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی ادامه داد: حدود یک سال برای رسیدن به اجماع در باره این قراردادها زمان صرف، نهایی و ابلاغ شد و وزارت نفت در پسابرجام در این چارچوب پیش خواهد رفت و ان شاء الله موفق خواهد شد.

    وی افزود: دیدگاه‎های همه مخالفان الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز بررسی و در صورت لزوم اعلام شده است اما عده ای نمی خواهند کشور در حال آرامش و توسعه باشد.

    وزیر نفت در باره منابع حاصل از انتشار اوراق مشارکت پنج هزار میلیارد تومانی از سوی وزارت نفت در سال 94 برای توسعه میدان‎های نفت و گاز، گفت: این مبلغ امسال از سوی این وزارتخانه دریافت شد که حدود سه هزار میلیارد تومان آن تاکنون هزینه شده است.

    زنگنه با اشاره به دستاوردهای وزارت نفت همسو با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: توسعه سه حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اولویت وزارت نفت برای سال 95 و همسو با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است.

    وی در باره موفقیت‎های وزارت نفت در صنعت پالایشی کشور به عنوان یکی از دغدغه‎های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: جلوگیری از خام فروشی با افزایش ظرفیت پالایشی از یک سو و همچنین اجرای برنامه‎های توسعه ای در حوزه گاز تا پایان سال آینده، مصرف کل فرآورده‎های مایع منحصر به نفت گاز و بنزین برای حمل و نقل و سوخت هوایی می شود و تقریبا مصرف نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و گازوئیل حرارتی به سمت صفر میل می‎کنند.

    وزیر نفت به خودکفایی ایران در تولید بنزین در سال آینده با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به صادرات گازوئیل در سال 95 و ادامه روند آن، ما همچنین در سال آینده صادرکننده همه فرآورده های مایع از جمله ال‎پی‎جی، نفت سفید و غیره خواهیم بود.

    ظرفیت پالایش نفت ایران به 3 میلیون بشکه‎ در روز می‎رسد

    زنگنه با اشاره به این که ظرفیت پالایش نفت خام هم اکنون حدود روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه است که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم به روزانه سه میلیون بشکه خواهد رسید، افزود: حدود یک میلیون بشکه از این برنامه از مجموع 360 هزار بشکه از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 480 هزار بشکه از هشت پالایشگاه طرح فراگیر پالایشی سیراف، 120 هزار بشکه پالایشگاه دوم شیراز و همچنین مصرف مجتمع‎های پتروشیمی محقق خواهد شد.

    وی ادامه داد: با احتساب روزانه 300 هزار بشکه از پالایشگاه جاسک و 150 هزار بشکه در روز پالایشگاه آناهیتا در مجموع ظرفیت پالایشی کشور به سه میلیون بشکه می‎رسد که رقم بسیار خوبی است که بیشتر این ظرفیت در سواحل به دلیل کاهش هزینه حمل برای صادرات است و بالابردن کیفیت تولیدات برای دیگر پالایشگاه‎ها در نظر گرفته شده است؛ این افزایش ظرفیت همسو با اقتصاد مقاومتی انجام می شود که ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد.

    وزیر نفت با اشاره به آغاز عملیات نوسازی پالایشگاه آبادان در هفته گذشته ادامه داد: قرارداد این عملیات نهایی شده و هفته آینده امضا می شود که با اجرای آن 210 هزار بشکه ظرفیت جدید با 150 هزار بشکه از واحدهای قدیمی تلفیق شده و یک پالایشگاه مدرن 360 هزار بشکه ای با کیفیت بالا در تولید محصولات را خواهیم داشت.

    سهم ایران در بازار جهانی بسیار مهمتر از قیمت نفت است

    زنگنه بازگشت دوباره ایران به بازارهای جهانی نفت پس از تحریم‎های ظالمانه علیه کشور را یکی از موفقیت‎های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: دولت تصمیم مهمی به منظور حداکثر سرعت بازگشت به بازار جهانی را با وجود مخالفت‎های موجود گرفت.

    وی با اشاره به این که مخالفان، بازگشت سریع ایران به بازار جهانی را در تخریب قیمت نفت بسیار موثر می‎دانستند، ادامه داد: سهم ایران از بازار نفت بسیار مهم تر از قیمت این کالاست و مسئولیت درست کردن قیمت برعهده کسانی است که این قیمت را خراب کرده‎اند و ما نقشی در این زمینه نداشتیم زیرا هنگامی که ایران یک میلیون بشکه نفت صادر می‎کرد، دیگر کشورها صادرات خود را افزایش دادند و براساس تحلیل‎ها قیمت را کاهش دادند.

    زنگنه به افزایش یک میلیون بشکه‎ای ظرفیت تولید ایران در کمتر از سه ماه اشاره و اظهار کرد: این کار با تلاش‎های فراوان همکاران ما در شرکت‎های مناطق نفتخیز جنوب، مناطق مرکزی و فلات قاره ایران انجام شد.

    وی با بیان این که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از رقم یک میلیون و 200 هزار بشکه در ابتدای دولت یازدهم به دو میلیون و 800 هزار بشکه رسید، گفت: پیش از این ایران تنها به 5 یا 6 کشور نفت صادر می‎کرد اما هم اکنون آزادی عمل در انتخاب مشتری و نبود هیچ مشکلی در پرداخت‎ها از جمله آثار کسب دوباره سهم ایران در بازار جهانی نفت خام است.

    وزیر نفت افزود: به منظور ایجاد تنوع در صادرات محصولات، حدود 60 درصد نفت ایران به آسیا و 40 درصد به اروپا صادر می ‎شود.

    زنگنه در پاسخ به برنامه ‎های وزارت نفت با توجه به افزایش مصرف داخلی برای حفظ سقف تولید و صادرات کشور گفت: مصرف داخلی کشور نباید بالا رود زیرا مصارف حرارتی با جایگزین گاز برداشته می‎شوند.

    وزیر نفت با بیان این که نیروگاه‎ها در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 27 میلیارد لیتر مصرف فرآورده نفتی مایع داشتند که 43 درصد کل آنها سوخت مایع مصرف کردند اما این مقدار امسال حدود 10 درصد است و بیشتر مصارف نیروگاه‎ها به سمت گاز رفته است.

    تمرکز بر تولید خودرو با راندمان حرارتی پایین‎تر

    زنگنه بر تولید خودروهایی با مصرف بهینه سوخت تاکید و با اشاره به قانون رفع موانع تولید، تصریح کرد: براساس طرح های این قانون، دولت همه تلاش خود برای جایگزینی خودروهای گازسوز اعم از تاکسی و اتوبوس را از محل صرفه جویی مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش رشد مصرف گازوئیل و بنزین در داخل کشور دارد.

    وی گفت: براساس پیش بینی‎ها، ایران برای سال‎های دور و تا سال 1410 به هیچ وجه کمبود بنزین و گازوئیل نخواهد داشت و با کنترل مصرف، صادرات را همچنان ادامه دهیم.

    وزیر نفت با اشاره به طرح جایگزینی پنج هزار کامیون با کیفیت تولید داخل با کامیون‎های فرسوده افزود: با امضای قرارداد جایگزینی تاکسی و ون‎های فرسوده با تاکسی‎های پایه گازسوز به تازگی، هم اکنون روزانه حدود 20 میلیون مترمکعب گاز به عنوان سوخت خودرو مصرف می‎شود.

    وی با اشاره به بزرگترین کاری که در دولت یازدهم در بخش بالادستی نفت در پارس جنوبی انجام شد، ادامه داد: ما تاکنون 11 فاز پارس جنوبی را وارد مدار کرده ایم که تا آخر سال آماده افتتاح هستند.

    زنگنه با بیان این که در ابتدای آغاز به کار این دولت، 10 فاز پارس جنوبی فعال بود، اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت تولید در پارس جنوبی بالای 500 میلیون مترمکعب در روز است که در فصل سرما، جوابگوی نیاز هموطنان عزیز است.

    فقط 2 درجه کمتر

    وزیر نفت از مردم ایران خواست تا مصرف گاز را کاهش دهند و تصریح کرد: به این منظور، رفاه خود را کاهش ندهند و فقط 2 درجه دمای وسیله گرمایشی را کاهش دهند.

    وی در پاسخ به راندمان پایین وسایل گرمایشی در کشور و افزایش مصرف افزود: بنده این را قبول ندارم و کافی است، مردم در هنگام گرما، پنجره رو باز نکنند، و در فصل زمستان به جای لباس آستین کوتاه، از پلیور و ژاکت در خانه استفاده کنند.

    زنگنه با اشاره به این که خوراک همه مجتمع های پتروشیمی گاز طبیعی نیست، گفت: امسال سال طلایی برای صنعت پتروشیمی کشور است و واحدهای مختلفی براساس تعهدهای همسو با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی وارد مدار کردیم که تعدادی نیز تا پایان سال به بهره برداری می‎رسند.

    وی با اشاره به هدف تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ادامه داد: برشی از گاز طبیعی به نام اتان جدا شده که یک هیدروکربور 2 کربنه است که تبدیل به اتیلن می شود و این اتیلن می تواند در مراحل بعدی به پلی اتیلن و به دنبال آن از پلی اتیلن نیز محصولات دیگر تولید کرد.

    زنگنه با اشاره به واحد یک میلیون و 100 هزار تنی تولید اتان به اتیلن فاز 2 کاویان در پارس جنوبی که آماده افتتاح است، اظهار کرد: برپایه این واحد، پلی‎اتیلن لرستان با ظرفیت 330 هزار تن و پلی اتیلن مهاباد با ظرفیت 330 هزار تن امسال به بهره برداری رسیدند و پلی اتیلن سنندج کردستان با ظرفیت 330 هزار تن آماده افتتاح است.

    به گفته وی، واحدهای اسید سولفوریک ارومیه، اوره و آمونیاک شهدای مرودشت، تخت جمشید، پلی استایرن انتخاب، فاز 2 پتروشیمی کارون نیز امسال افتتاح شدند و واحد اتیلن گلایکول مروارید، فاز 3 پردیس و متانول کاوه نیز آماده بهره برداری هستند که مجموع محصولات این واحدها 9 میلیون تن به ارزش حدود 6 میلیارد دلار است.

    وزیر نفت ادامه داد: واحدهای مختلف پتروشیمی دیگری نیز در حال اجرا هستند که تا پایان سال آینده و یا سال 97 تکمیل خواهند شد.

    زنگنه حجم سرمایه‎گذاری مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را حدود 45 تا 50 میلیارد دلار عنوان کرد که بخشی از آن در حال اجراست و گفت: حدود 30 درصد از این سرمایه به طور معمول از منابع داخلی و حدود 70 درصد به صورت وام ارزان تأمین می‎شود.

    به گفته وی، برای بخشی از این سرمایه گذاری تاکنون از صندوق توسعه ملی و از فاینانس هایی از چین، ژاپن و اروپا استفاده شده است.

    بهار می آید

    وزیر نفت در پاسخ به این که مشکلات موجود شرایط تحریم رفع شده است، گفت: این مشکلات در حال رفع هستند و یخ 2 متری یک شبه آب نمی‎شود و سرانجام آب می شود و بهار می آید.

    زنگنه در باره برنامه‎های وزارت نفت برای افزایش کیفیت بنزین تولیدی در کشور اظهار کرد: توزیع روزانه 2.1 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در سال 92 هم اکنون به 25 میلیون لیتر در روز در کلانشهرها رسیده است که با بهره برداری از پالایشگاه خلیج فارس حدود 35 میلیون لیتر دیگر نیز اضافه می شود؛ نوسازی آبادان نیز سبب تولید بنزین یورو 5 خواهد شد.

    وی ادامه داد: همه پالایشگاه‎ها باید برنامه کیفی سازی و بهینه سازی را در واحدهای خود انجام دهند و گرنه با این حجم تولید بنزین بی کیفیت از نظر اقتصادی زیان ده خواهند بود.

    وزیرنفت با اشاره به توزیع گازوئیل با گوگرد بسیار پایین در کلانشهرها تصریح کرد: به دلیل تراکم زیاد مصرف و آلودگی بیشتر ابتدا در این شهرها توزیع شده است.

    زنگنه با بیان این که با بهره برداری از خلیج فارس مشکلی برای تأمین بنزین با کیفیت در کشور نخواهیم داشت، گفت: یک سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در یک پالایشگاه حدود چهار سال زمان لازم دارد.

    تنها حفاری چاه و برداشت از آن هنر نیست

    وزیر نفت ذخایر درجای کشور را حدود 800 میلیارد بشکه اعلام کرد و ادامه داد: ضریب برداشت ما از این میزان حدود 28 درصد است.

    وی افزود: ضریب برداشت نفت خام در کشور به هیچ وجه خوب نیست و در صنعت نفت، هنر فقط این نیست که چاه بزنیم و نفت برداشت کنیم.

    زنگنه به میدان آزادگان و یادآوران در غرب کارون اشاره کرد و اظهار کرد: برای این 2 میدان تا الان 67 میلیارد بشکه ذخیره درجا ثبت شده که هم اکنون ضریب بازیافت در برداشت اولیه از این مخزن هفت درصد یعنی 4.5 میلیارد بشکه نفت خام است که با این رقم ضریب بازیافت مابقی 62.5 میلیارد زیر زمین می‎ماند و قابل دسترسی نخواهد بود.

    وزیر نفت بالابردن فناوری در کشور را از راه‌های افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت عنوان کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‎ها، تأسیس موسسه‎های پژوهشی برای کار در میدان‎های نفتی که از فناوری دانشگاه های خارج از کشور نیز استفاده کنند، حضور دانشگاه در ابتدا تا پایان کار در میدان برای کسب دانش فنی از شریک خارجی، تشکیل شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P) که پایه توسعه صنعت نفت هستند و در آخر استفاده از ظرفیت‎های درجه یک دنیا برای بالابردن بازیافت در میدان‎ها را به ترتیب کارهایی دانست که برای صاحب فناوری شدن کشور لازم است.

    زنگنه تصریح کرد: استفاده از فناوری روزآمد دنیا به بهترین نحو را برای تقویت ظرفیت ملی ایران باید تقویت کنیم و در این فرآیند میدان‎های نفتی باید توسعه ‎یابند و ضریب بازیافت بالا رود.

    به گفته وی، اگر ضریب بازیافت از میدان آزادگان از هفت درصد به 17 درصد برسد یعنی 6.7 میلیارد بشکه نفت افزوده می‎شود که با احتساب قیمت کنونی 340 میلیارد دلار می شود و این رقمی نیست که کسی بگوید از آن بگذریم.

    برچسب ها