عصر خودرو

ثبت طولانی‌ترین دوره رشد دلار از مه ۲۰۱۵

بازارها گوش به فرمان مادربزرگ

عصر بازار- سخنان رئیس فدرال رزرو آمریکا بار دیگر بازارهای جهانی را متاثر کرد. اشاره جنت یلن به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در اولین فرصت ممکن در سخنرانی سه‌شنبه شب در کنگره باعث شد شاخص دلار با رشدی قابل توجه روبه‌رو شود.

بازارها گوش به فرمان مادربزرگ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این شاخص که دوشنبه روی عدد 96/ 100 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه به عدد 25/ 101 جهش کرد. به این ترتیب، بازار کالا از جمله ارزش فلز زرد هم تحت فشار قرار گرفت. با این همه، اشاره یلن به افزایش نااطمینانی‌ها در دوره ترامپ باعث شد بخش قابل ملاحظه‌ای از حاضران بازار فلزهای گرانبها، خریدار شوند.

    اونس طلا که دوشنبه روی قیمت 1225 دلار ایستاده بود، سه‌شنبه تا بهای 1228 دلار بالا رفت. صبح چهارشنبه، رشد شاخص دلار ادامه داشت تا طلا تحت فشار بماند. همزمان، اوجگیری بازارهای سهام نیز فشار روی طلا را تشدید کرد. بازارهای سهام جهان، صبح روز گذشته به اوج 21 ماهه رفتند. با آنکه یلن به نااطمینانی‌ها اشاره کرده بود، بورس‌های جهان عمدتا بر چشم‌انداز روشن‌تر سیاست پولی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان متمرکز بودند تا شاخص‌ها از این نوع نگاه نفع ببرند. با فشار دلار و بورس، اونس طلا چهارشنبه را با قیمت 1225 دلار آغاز کرد و بعد تحت حمایت فنی رشد هفته‌های گذشته و تحت فشار عوامل کاهشی به نوسان پیرامون همین قیمت ادامه داد.اما با انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا اونس رو به سقوط گذاشت و تا 1216 دلار پایین آمد اما دوباره بالا رفت. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز چهارشنبه برای اونس ثبت شد، 1226 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز دومین هفته فوریه رقم خورده باشد. تا همین ساعت شاخص دلار هم روی عدد 62/ 101 واحد ایستاد.

    جنت یلن، سه‌شنبه در سنای آمریکا گفت که فدرال رزرو احتمالا در یکی از نشست‌های آینده خود باید نرخ‌های بهره را بالا ببرد. او گفت که تاخیر در افزایش نرخ‌ها می‌تواند کمیته سیاست‌گذار پولی فدرال رزرو را مجبور کند که سرعت انقباض پولی را بالا ببرد و این امر می‌تواند به رکود منجر شود. رئیس بانک مرکزی آمریکا همچنین اشاره کرد که نهاد تحت ریاست او انتظار دارد بهبود بازار کار ادامه داشته باشد و تورم به‌طور پایدار تا 2 درصد افزایش پیدا کند. در حالی که فدرال رزرو در دسامبر 2016 به احتمال سه بار افزایش نرخ‌های بهره در سال 2017 اشاره کرده بود، یلن در نشست سه‌شنبه چیزی در این مورد نگفت. او همچنین نگفت که افزایش نرخ‌ها در نشست مارس اتفاق خواهد افتاد یا نشست ژوئن. از بحران مالی سال‌های 2007 و 2008، فدرال رزرو تنها دو بار در نشست‌های دسامبر 2015 و دسامبر 2016 دست به انقباض پولی زده است. سخنرانی سه‌شنبه یلن در کنگره، اولین حضور او در این نهاد از زمانی است که جمهوری‌خواهان کاخ سفید و هر دو مجلس کنگره را در اختیار گرفته‌اند. او در این نشست با اشاره به نااطمینانی‌های زاییده جهتگیری سیاست‌گذاری اقتصادی آمریکا گفت: «هنوز زود است که بدانیم چه تغییرات سیاستی به کار گرفته خواهند شد و چه اثراتی خواهند داشت.»

    با اشاره دوباره یلن به احتمال افزایش نرخ‌های بهره، شاخص دلار رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این رشد صبح چهارشنبه نیز ادامه یافت تا یازدهمین رشد روزانه دلار ثبت شود. این طولانی‌ترین روند رشد شاخص دلار از مه 2015 بود. سه‌شنبه صحبت‌های یلن رشد دلار را در پی داشت اما طلا هم رشد کرد. همزمان، نقره نیز به اوج 3 ماهه رفت. در حالی که تا هفته گذشته، انتظار برای افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه مارس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو کم بود، حالا این یک احتمال جدی است. به این ترتیب، احتمال رشد بیشتر دلار و تضعیف بیشتر طلا وجود دارد، با این همه هر دو بازار تحت تاثیر سیاست‌های دولت ترامپ نیز هستند. ترامپ منتقد دلار «بیش از حد قوی» است و طلا نیز ممکن است تحت تاثیر سیاست‌های او با افزایش خرید به‌عنوان سرمایه امن مواجه شود. همین سه‌شنبه، استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ به دلیل روابطش با مقام‌های روسی موجب افزایش خرید فلز زرد شد. اونس چهارشنبه تحت فشار رشد دلار و بورس‌ها بود، گرچه نااطمینانی‌ها به حمایت از او ادامه می‌دادند.

    برچسب ها