عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

عراق بزرگترین عضو خاطی اوپک در عمل به توافق کاهش تولید

عصر بازار- بررسی میزان پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولید نشان می‌دهد عراق بیشترین میزان تخطی از تعهداتش را داشته و در حالی که قرار بوده ۲۱۰هزار بشکه از تولید خود بکاهد در ماه ژانویه تنها ۸۶هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش داده است.

عراق بزرگترین عضو خاطی اوپک در عمل به توافق کاهش تولید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بر اساس برآوردهای اوپک و آژانس بین المللی انرژی، کشورهای تولید کننده عضو اوپک در ماه ژانویه حداقل 90 درصد از توافق کاهش تولید تبعیت کرده اند. 3 عضو اوپک از رقم تعهد شده فراتر رفته اند و دیگر کشورهای عضو این سازمان به رقم تعهد شده برای کاهش تولید نزدیک شده اند. آمارهای اولیه آژانس بین المللی انرژی از تولید کنندگان غیر عضو اوپک نشان می دهد که آنها به حدود نیمی از تعهدات خود عمل کرده اند.

    در بین اعضای اوپک همه تولید کنندگان از نقطه نظر سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی مانند هم نیستند. در بین کشورهای عضو اوپک، لیبی، نیجریه و ایران اجازه یافته اند تولید خود را افزایش دهند. روسیه بزرگترین تولید کننده غیر عضو اوپک به تدریج در حال عمل کردن به تعهدات خویش است .به گفته بجورنار تونهاگن، معاون بخش بازار نفت موسسه مشورتی ریستاد انرژی، بازار از نظر عرضه و تقاضا به توازن رسیده است.

    این گزارش حاکی است، عربستان متعهد بوده تا تولید خود را 486 هزار بشکه در روز کاهش دهد، در حالی که 598 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش داده است. در مقابل، عراق که وعده داده بود 210 هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهد، تنها 86 هزار بشکه از تولید خود کم کرده است. امارات نیز متعهد شده 139 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهد، در حالی که تنها 82 هزار بشکه از تولید خود کاسته است. روسیه هم که قرار بود 300 هزار بکشه از تولید روزانه خود کمک کند، در ماه ژانویه تنها 118 هزار بشکه از تولید خود کاسته است.

    قطر نیز به تعهد خود برای کاهش 30 هزار بشکه ای تولیدش به طور کامل عمل کرده است. کشور آفریقایی آنگولا به جای 78 هزار بشکه ای که تعهد کرده بود تولید خود را 100 هزار بشکه کاهش داده است. ونزوئلا که با بحران اقتصادی مواجه است، از 95 هزار بشکه ای که متعهد شده بود تنها 63 هزار بشکه را در ماه ژانویه کاهش داده است.

    3 کشور بحرین، سودان جنوبی و سودان نیز که وعده داده بودند تولید خود به ترتیب 10، 8 و 4 هزار بشکه از تولید خود بکاهند، به جای کاهش، تولید خود را افزایش داده اند.

    در حالی که کاهش تولید ها در حال محقق شده است، افزایش قیمت نفت موجب شده تا تولید کنندگان بیشتری به ویژه در بخش شیل امریکا مجددا وارد بازار شوند. این افزایش تولید می تواند مجددا بازار را با مازاد عرضه مواجه سازد.

    برچسب ها