عصر خودرو

زنگنه:

توتال اطلاعات ما را به قطری‌ها بدهد،شکایت می‌کنیم

عصر بازار- وزیر نفت گفت: اگر اثبات شود که توتال اطلاعات ما را به طرف قطری داده است مسئله به دعوایی ختم می شود و توتال باید غرامت بپردازد.

توتال اطلاعات ما را به قطری‌ها بدهد،شکایت می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بیژن زنگنه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در واکنش به اظهارات اخیر پاتریک پویان مدیرعامل توتال و عقب نشینی این شرکت فرانسوی از توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: درباره توافق با توتال، باید موافقت نامه تبدیل به قرارداد شود و تا دو ماه آینده تمام می‌شود و قرارداد امضا می‌شود.

    وزیر نفت با اعلام اینکه ملاحظات سیاسی توتال را به وزارت خارجه منعکس کرده‌ایم، تصریح کرد: نمی‌دانیم چرا توتال این حرف را زد، در قرارداد آمده، ما از سیاست‌های اتحادیه اروپا تبعیت می‌کنیم، حرف‌های آنها قابل قبول نیست.

    این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این مورد با خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا صحبت کرده است، بیان کرد: باید در این قراردادها دقت کنیم.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایرادی ندارد که توتال هم با ایران و هم با قطر کار کند زیرا آنها قبلا هم کار کرده‌اند و ما از آنها کار را یاد گرفتیم، اظهار داشت: ما برای افت تولید از چند سال آینده به تکنولوژی‌های جدید شرکت توتال و دیگران نیاز داریم اما اطلاعات کل میدان را هیچگاه به آنها نمی‌دهیم.

    زنگنه با اشاره به اینکه از 30 فاز در حال اجرای پارس جنوبی تنها اطلاعات دو فاز به توتال ارائه شده است افزود: اگر اثبات شود که این شرکت فرانسوی اطلاعات ما را به طرف قطری داده است مسئله به دعوایی ختم می شود و توتال باید غرامت بپردازد.

    توقف مصرف فرآورده‌های نفتی در ایران

    وی در ادامه با بیان اینکه با افزایش تولید و عرضه گاز در سال 96، مصرف اکثر فرآورده‌های نفتی ایران به صفر نزدیک می‌شود، گفت: سال آینده مصرف نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره و گازوئیل حرارتی در ایران به صفر خواهد رسید.

    وزیر نفت با اعلام اینکه علاوه بر این سال آینده با بهره‌برداری از اولین فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ایران در تولید و مصرف بنزین خودکفا خواهد شد، تصریح کرد: حجم صادرات گازوئیل هم افزایش می‌یابد به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده بالغ بر 20 میلیون لیتر گازوئیل توسط ایران به بازارهای جهانی صادرات شود.

    این عضو کابینه دولت با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت پالایش نفت ایران به بیش از سه میلیون بشکه در روز، اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت پالایشی حدود 1.7 میلیون بشکه در روز بوده که با بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج‌فارس، مجتمع پالایشی سیراف، پالایشگاه پارس شیراز، جاسک و آناهیتای کرمانشاه، این ظرفیت به سه میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

    این مقام مسئول هدف از ساخت پالایشگاه‌ها در سواحل خلیج‌فارس را رویکرد صادرات فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و افزود: بهمن ماه امسال هم قرارداد نهایی فاینانس ساخت پالایشگاه جدید آبادان با ظرفیت 210 میلیون بشکه در روز امضا شد.

    آسیا بزرگترین بازار نفت ایران

    زنگنه در ادامه با بیان اینکه همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم، حجم صادرات نفت ایران حدود 1.2 میلیون بشکه در روز بوده که هم‌اکنون این میزان به 2.8 میلیون بشکه شامل نفت خام و میعانات گازی افزایش یافته است، تبیین کرد: پیش از لغو تحریم‌ها، کشورهایی همچون هند، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، چین و تایوان، تنها مشتریان نفت ایران بودند که هم‌اکنون اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی به جمع خریداران نفت ایران پیوسته؛ به طوری که حتی یک محموله نفت خام یک میلیون بشکه‌ای به اندونزی صادر شده است.

    وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون 60 درصد فروش نفت ایران در بازارهای آسیایی و 40 درصد آن در بازارهای اروپایی انجام می‌شود، تأکید کرد: برخلاف پیش‌بینی اکثر تحلیلگران داخلی و خارجی، پس از لغو تحریم‌ها در مدت زمان حدود سه ماه، تولید نفت ایران روزانه یک میلیون بشکه افزایش یافت و بازگشت ایران تأثیری در کاهش قیمت نفت نداشته است.

    آغاز تولید از لایه نفتی پارس جنوبی

    وزیر نفت در ادامع با بیان اینکه اگر مخالفان برجام بگذارند، قراردادهای جدید نفتی عمل می‌شود، یادآور شد: عده‌ای دلشان می‌خواهد دوباره ایران تحریم شود و دلشان آرامش و توسعه کشور را نمی‌خواهد.

    وی در ادامه با اشاره به ورود اولین کشتی پالایشگر نفت ایران وارد خلیج فارس شد، گفت: پیش از پایان امسال بهره برداری از لایه نفتی پارس جنوبی تا 35 هزار بشکه در روز آغاز می‌شود و همزمان در حال مذاکره برای افزایش تولید لایه نفتی پارس جنوبی تا سقف 100 هزار بشکه در روز هستیم.

    این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه هنر در نفت چاه زدن و برداشت کردن نفت نیست، خاطرنشان کرد: میادین غرب کارون 67 میلیارد بشکه ظرفیت دارد که با روش سنتی که تنها 7 درصد ضریب برداشت دارند که این میزان معادل 4.5 میلیارد بشکه برداشت نفت است.

    برچسب ها