عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

جزئیات عمل به تعهدات «توافق اوپک» کشورها در ۴۵ روز گذشته

عصر بازار- ۴۵ روز از اجرای «طرح کاهش تولید نفت» که کشورهای را ملزم به کاهش تولید ۱.۸ میلیون بشکه در روز می‌کرد گذشت،پیشرفت کشورهای اوپک در عمل به توافق ۹۳ درصد و غیر اوپکی‌ها ۴۸ درصد است، ۴ کشورهم کامل به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

جزئیات عمل به تعهدات «توافق اوپک» کشورها در ۴۵ روز گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس ، بعد از 2 سال افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی و کاهش بیش از اندازه قیمت، تولیدکنندگان نفت را بالاخره متقاعد کرد تا در 30 نوامبر طرح کاهش تولید نفت را به توافق برسند.

    براساس این توافق قرار شد که کشورهای عضو اوپک از ابتدای سال میلادی روزانه 1.2 میلیون بشکه و کشورهای غیراوپک نیز در مجموع روزانه 558 هزار بشکه در روز تولید را کم کنند.

    بلومبرگ جزئیات عملکرد این کشورها در عمل به تعهداتشان را بررسی می‌کند.

    * آیا کشورهای تولیدکننده به اهداف خود رسیده‌اند؟

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای اوپک در ماه ژانویه تولید خود را یک میلیون و 78 هزار بشکه کاهش داده‌اند که نشان می‌دهد آنها به 93 درصد تعهدات‌شان عمل کرده‌اند، رقمی که قرار بود آنها کاهش دهند، روزانه یک میلیون و 164 هزار بشکه در روز بود.

    همچنین کشورهای غیراوپک نیز تولید خود را 270 هزار بشکه در روز کاهش داده‌اند که تقریباً 48 درصد تعهدات آنهاست. رقم مورد توافق براساس طرح کاهش تولید نفت 558 هزار بشکه در روز بود.

    بررسی آژانس بین‌المللی انرژی که در پاریس مستقر است، نشان می‌دهد که در بین این کشورها 4 کشور به تعهد که خود برای کاهش تولید بر اساس توافق اوپک، کامل عمل کرده است.

    آمارهای اولیه آژانس بین‌المللی انرژی درباره تولیدکنندگان غیراوپکی هم حاکی است که تقریباً آنها به نیمی از تعهدات خود عمل کرده‌اند.

    کشورهای اوپک در این میان کاملاً برای عمل به تعهدات خود مصرّ هستند، اما کشورهای غیراوپکی کاهش تدریجی را در پیش گرفته‌اند.

    * کدام کشورها به هدف کاهش تولید در ماه ژانویه رسیدند

    4 کشور از 21 کشوری که در 30 نوامبر برای طرح کاهش تولید توافق کردند، به اهداف از پیش تعیین شده برای کاهش تولید نفت رسیده‌اند؛ یعنی آنها سهمی را که برای کاهش تولید تعیین شده بود را کامل اجرا کرده‌اند.

    در این میان بین کشورهای عضو اوپک، ایران، لیبی و نیجریه از طرح کاهش تولید مستثنی بودند و به آنها اجازه داده شده بود که تولید خود را افزایش دهند و روسیه بزرگترین کشور تولیدکننده غیراوپکی هم کاهش تدریجی را در پیش گرفته است.

    آمارها نشان می‌دهد که چهار کشور عربستان، آنگولا، عمان و قطر به توافق طرح کاهش تولید  به طور کامل عمل کرده‌اند.

    بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد سهم کاهش تولید عربستان 486 هزار بشکه در روز بوده که این کشور در ماه ژانویه تولید خود را 598 هزار بشکه در روز کاهش داده است؛ یعنی میزان نفت کاهش یافته حتی بیش از تعندات تعیین‌شده است.

    عملکرد کشورها در عمل به توافق اوپک

    سهم کاهش تولید آنگولا 78 هزار بشکه بود که این کشور 100 هزار بشکه تولید خود را کاهش داده است؛ همچنین میزان کاهش تولید عمان 45 هزار بشکه بوده که این کشور 51 هزار بشکه کاهش داده است و همچنین سهم کاهش تولید قطر 30 هزار بشکه در روز بوده که این کشور به همان نسبت تولید خود را کاهش داده است.

    اما در این میان کشورهایی مانند عراق،‌ امارات، کویت، ونزوئلا، الجزیره، اکوادور، گابن، روسیه، مکزیک، آذربایجان، مالزی، قزاقستان، گینه، بحرین، سودان جنوبی، سودان و برونئی هنوز به سقف تعیین شده در توافق اوپک نرسیده‌اند.

    بنابراین نکته کلیدی برای ثبات بازار این خواهد بود که آیا همه کشورها به توافق عمل خواهند کرد یا نه؟

    در این میان، زنگنه وزیر نفت ایران و همچنین وزیر نفت قطر در اظهارات مشابهی گفته‌اند؛ در حالی که اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت برای 6 ماه نخست سال توافق کردند، تمدید این مدت احتمالاً برای تنظیم بازار لازم و ضروری باشد.

    بازار نفت طی چند ماه گذشته با اجرای تعهدات کشورهای تولیدکننده، باثبات بوده، اما با تأثیر کاهش تولید طی ماه‌های آینده، قیمت بالا خواهد رفت، در حالی که این نگرانی نیز وجود دارد که افزایش قیمت باعث بالا رفتن میزان تولید نفت شیل آمریکا شود که در این صورت افزایش عرضه، دوباره به کاهش قیمت منجر خواهد شد.

     

    برچسب ها