عصر خودرو

عقب‌نشینی طلای جهانی در پی صعود دلار

عصر بازار- طلا در بازار جهانی در پی اشاره بانک مرکزی آمریکا به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست آینده این بانک که به صعود دلار منجر شد، در معاملات روز چهارشنبه اندکی کاهش یافت.

عقب‌نشینی طلای جهانی در پی صعود دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.14 درصد کاهش یافت و به 1226.44 دلار رسید.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 0.17 درصد افزایش یافت و در 1227.50 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه 40 سنت کاهش یافت و در 1225.40 دلار بسته شد.

    به گفته ریچارد شو، مدیر سرمایه‌گذاری در صندوق هوآن گولد که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در چین است، توجه بازار به سیاست مالی آمریکا متمرکز شده که ظرف چند هفته آینده اعلام می‌شود و اگر این سیاست انتظارات برای تورم را بالاببرد، انتظار می‌رود طلا ضرر کرده و بتحت فشار قرار گیرد. با این همه این صندوق سرمایه گذاری همچنان انتظار دارد طلا در نیمه دوم سال افزایش قیمت بیشتری پیدا کند.

    بر اساس گزارش رویترز، جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا، روز سه‌شنبه برای ارائه گزارش نیم‌سالانه درباره سیاست پولی و اقتصاد آمریکا در برابر کمیته بانکی سنا حاضر شد. وی در بخش از اظهاراتش گفت: بانک مرکزی احتمالا لازم است نرخ‌های بهره را در نشست آینده افزایش دهد. با این همه وی خاطر نشان کرد: ابهامات قابل ملاحظه‌ای نسبت به سیاست اقتصادی دولت دونالد ترامپ وجود دارد.

    بانک مرکزی آمریکا برای امسال سه دور افزایش نرخهای بهره را پیش بینی کرده است در حالیکه بازارها انتظار دارند نرخها تنها دوبار افزایش پیدا کنند.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه‌ نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را افزایش داده و از سوی دیگر از ارزش دلار که طلا به آن قیمت‌گذاری می‌شود پشتیبانی می‌کند.

    ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone در یادداشتی نوشت: امسال تحولات سیاسی و اقتصادی متعددی رخ می دهد و پیش بینی نمی شود طلا با فروش گسترده مشابه اواخر سال 2016 و اوایل سال 2017 روبرو شود. ریسک سیاسی مربوط به انتخابات در اروپا و نگرانیها پیرامون سیاستهای دونالد ترامپ، عامل حمایت کننده از طلا به عنوان دارایی امن خواهد بود.

    طلا پس از اینکه در دسامبر تحت تاثیر افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، به کف قیمت 10 ماه سقوط کرد، حدود 10 درصد صعود کرده است.

    شاخص دلار در برابر سبدی از ارزها روز چهارشنبه ثابت بود و در 101.25 واحد ایستاد که نزدیک به 101.38 واحد در روز سه شنبه بود که بالاترین رکورد سه هفته و نیم گذشته به شمار رفت.

    سرمایه‌گذاران برای ارزیابی روند رشد اقتصاد آمریکا، منتظر مجموعه‌ای از آمار اقتصادی شامل شاخص قیمت مصرف‌کننده و خرده‌فروشی هستند که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

    ذخائر طلای صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز دوشنبه 0.50 درصد افزایش یافت.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.2 درصد کاهش یافت و به 17.91 دلار رسید. این فلز روز سه‌شنبه به رکورد 18.07 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در بیش از سه ماه گذشته بود. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 0.6 درصد کاهش یافت و به 994.50 دلار رسید. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری 0.1 درصد کاهش یافت و 778.10 دلار معامله شد.

    برچسب ها