عصر خودرو

با راه‌اندازی بورس ارز مخالفم

ایجاد ساختاری قانونمند برای معاملات ارز

عصر بازار: راه‌اندازی بورسی متمرکز بنام بورس ارز برای انجام مبادلات خرد و کلان ارز زیر نظر شورای عالی بورس معنادار نیست، زیرا معاملات ارز مربوط به بازار پول بوده و باید زیر نظر بانک مرکزی انجام شود. بنابراین باید ساختاری قانونمند برای معاملات ارز زیر نظر مستقیم بانک مرکزی راه‌اندازی شود.

ایجاد ساختاری قانونمند برای معاملات ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاهین شایان آرانی- کارشناس ارشد بازارهای مالی- در خصوص راه‌اندازی بورس ارز گفت: معامله ارز در دنیا به 2 مدل انجام می‌شود؛ مدل مرسوم آن به این صورت است که در اکثر کشورها بانک مرکزی به عنوان متولی ارز مسئولیت مدیریت نظام ارزی را بر عهده گرفته و از طریق نهادهای زیر نظر خود که عمدتا بانکهای بزرگ هستند، اجازه معاملات ارزی را می‌دهد و صرافی نیز زیر نظر و کنترل بانک مرکزی معاملات خرد را انجام می‌دهند.

    وی افزود: بنابراین 15 بانک بزرگ دارای اتاق معاملات ارزی هستند که در حد کلان معامله ارز را انجام داده و نرخ ارز را تعیین می کنند و در کنار آن معاملات خرد در صرافی هایی که تحت نظر بانک مرکزی هستند انجام می شود.

    شایان با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا ایجاد شبکه‌ای به نام بازار معاملات ارزی از سوی نهادهای بزرگ و صرافی‌ها مرسوم است، خاطرنشان کرد:در ایران نیز از این روش دنباله روی می‌کردیم، اما تالار معاملات ارزی بانکها غیر فعال شده و معاملات کلان ارز در مرکز مبادله‌ای ارزی برای مبادله نرخ دولتی متمرکز شد و مبادلات خرد ارز نیز مانند گذشته توسط صرافی ها انجام شد.

    این کارشناس ارشد مالی با بیان اینکه مدل قبلی در مبادله ارز درست تر است، تصریح کرد: اگر دولت و بانک مرکزی ارز را تک نرخی کند و کارگزارانی که نماینده بانکها هستند در این تالار ارز را مبادله کنند و تالار مبادلات ارزی به محل مبادله عمده ارزها تبدیل شود به طوری که معاملات عمده ارزی از طریق بانکها و مبادلات خرد از طریق صرافی ها انجام شود موثرتر است.

    وی با اشاره به اینکه نظارت در کنترل مدیریت و فضای معاملات ارزی باید زیر نظر بانک مرکزی باشد، اظهار کرد:اینکه بورسی متمرکز به بنام بورس ارز را راه اندازی کنیم تا مبادلات خرد و کلان را انجام دهد معنادار نیست ولی اینکه جایی قانونمند برای انجام معاملات ارزی راه اندازی شود کار بسیار درستی است در این شرایط بانک مرکزی می تواند با نظارت مستقیم مبادله ارز را مدیریت کند زیرا با راه اندازی بورس ارز معاملات خرد ارز را چه کسی انجام می دهد و نقش صرافی ها چه می شود.

    شایان با اشاره به اینکه مسئولیت نظارت بر ارز بر عهده بانک مرکزی است خاطرنشان کرد: اینکه یک ساختار متمرکز و مشخصی برای معامله ارز به صورت تک نرخی به وجود بیاید و معاملات عمده به صورت تک نرخی در این ساختار و معاملات خرد در شبکه صراف‌ ها انجام شود بسیار خوب است، اما با راه اندازی بورسی که زیر نظر شورای عالی بورس باشد کاملا مخالفم زیرا معاملات ارز باید زیر نظر بانک مرکزی باشد و این بازار مربوط به بازار پول بوده و ارتباطی به شورای عالی بورس ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها