عصر خودرو

کارشناسان بازار سرمایه بررسی کردند؛

لغو عرضه اولیه تا شب عید ، منجی بازار سهام خواهد شد؟

عصر بازار- تصمیم رییس سازمان بورس اوراق بهادار مبنی بر لغو عرضه اولیه تا شب عید در حالی صورت گرفت که برخی صاحب نظران از این اقدام استقبال و این تصمیم را موجب عدم خروج سرمایه از بازار بر شمردند، اما برخی دیگر آن را اثری منفی بر روی شرکت هایی که در انتظار عرضه اولیه هستند می دانند.

لغو عرضه اولیه تا شب عید ، منجی بازار سهام خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین ، دیروز خبری مبنی بر لغو عرضه اولیه تا شب عید از سوی مدیر نظارت بر بورس ها مورد تایید قرار گرفت.خدابخشی  با بیان اینکه این تصمیم با دستور شاپور محمدی ریاست سازمان اتخاذ شده است،گفت:عرضه اولیه سهام شرکت ها باید با در نظر گرفتن شرایط بازار باشد.

    بنابراین با توجه به وضعیت کنونی بازار، لزوم جلوگیری از خروج نقدینگی و فروش سهام توسط برخی سهامداران برای تامین مالی خرید سهام جدید و حمایت از سهامداران، رئیس سازمان بورس خواهان عدم عرضه اولیه حداقل تا پایان سال جاری است.

    به گفته این مقام مسئول عرضه های اولیه سهام شرکت ها درسال آینده هم با در نظر گرفتن شرایط بازار انجام خواهد شد.در میان برخی کارشناسان بازار سرمایه ضمن استقبال از این تصمیم بر این باورند با لغو عرضه اولیه یکی از راه های خروج سرمایه از بازار بورس موقتا متوقف و شاهد کاهش فروش سهامداران حقیقی برای خرید سهام عرضه اولی هستیم.

    به اعتقاد این تحلیلگران اقتصادی این مسئله به روند رو به رشد بازار کمک و به نوعی  نشانه حمابت بورس از سهامداران است.اما در این میان برخی صاحبنظران بازار سرمایه نظر دیگری دارند، چنانچه آنها با انتقاد ازاین  تصمیم سازمان بورس اوراق بهادار معتقدند که این اقدام تاثیر منفی را بر روی  شرکت هایی که در انتظار عرضه اولیه هستند،  خواهد گذاشت.

    تصمیم درست سازمان بورس                  

    علی رستگار مقدم اعتمادی مدیر عامل کارگزاری آریا بورس در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در واکنش به  تصمیم رییس سازمان مبنی بر عدم عرضه اولیه حداقل تا شب عید گفت:به نظر من این تصمیم درستی است،با اینکه عرضه های اولیه در مواقعی که بازار روند افزایشی دارد  می تواند ترمز رشد هیجانی بازار باشد، اما در شرایط کنونی که بازار در کما به سر برده و دچار سردرگمی است با عرضه اولیه های با مبالغ بالا مانند برکت مشکلات بیشتر می شود.

    وی افزود: از طرفی 5تا 10درصد که سهامدار عمده ملزم به عرضه در عرضه های اولیه می شود این مسئله باعث خروج نقدینگی شده  که معمولا سهامداران عمده از منابع بدست آمده  ناشی از عرضه اولیه در بازار گردانی سهم استفاده نمی نمایند.
    راهکاری به جا برای توقف خروج سرمایه از بازار بورس

    حامد حداد عضو هیات مدیره پارس ایده بنیان نیز گفت :با توجه به اینکه در انتهای هر سال شاهد عرضه سهام توسط شرکت های حقوقی برای تامین نقدینگی وشناسایی سود هستیم، فشار عرضه در بازار قالب شده و شاهد خروج نقدینگی وافت قدرت خرید در بازار بورس هستیم که به تبع آن کاهش قیمت‌ها و افت شاخص را همراه خواهد داشت،

    وی افزود:عرضه شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا و سایر عرضه‌هایی که بورس در دستور کار عرضه برای ماه پایانی سال داشت مزید برعلت شده که با دستور شاپور محمدی رییس سازمان بورس تا اطلاع ثانوی لغو گردید.

    مدیر معاملات بورس اوراق بهادار پارس ایده بنیاد تصریح کرد: از طرفی با قیمت گذاری که توسط سازمان برای عرضه‌ها صورت گرفته، شائبه گران فروشی قوت که در عرضه اولیه شرکت دارویی برکت شاهد آن بودیم بطوریکه  سهم از روز بعد عرضه دچار افت قیمت شد.

    حداد با بیان اینکه  عرضه اولیه شرکت تولید نیروی صبا 50 میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشت ،اظهارداشت: با توجه به حضور شرکت‌های هم صنعت در حوزه تولید برق با نرخ قیمت به سود جذاب تر، بیم عدم استقبال بازار از شرکت تولید نیروی صبا وجود داشت که در حال حاضر به زمان دیگری موکول گردید.

    این کارگزار بورس با اشاره به اینکه با لغو عرضه اولیه یکی از راه های خروج سرمایه از بازار بورس موقتا متوقف شده و شاهد کاهش فروش سهامداران حقیقی برای خرید سهام عرضه اولی هستیم، خاطر نشان کرد: این مسئله  به روند رو به رشد بازار کمک و به نوعی  نشانه حمابت بورس از سهامداران است، امیدواریم با درایت سازمان بورس در پایان سال شاهد کاهش ارزش پرتفوی سهامداران نباشیم.

    برچسب ها