عصر خودرو

برای نخستین بار پس از تحریم‌ها

نفت ایران مسافر اندونزی شد

عصر بازار- یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش برای نخستین بار پس از لغو تحریم‎ها برای تحویل محموله نفت ایران، عازم اندونزی شد.

نفت ایران مسافر اندونزی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) با ظرفیت ٢٩٩ هزار و ١٦٧ DWT برای تحویل یک محموله نفتی به پالایشگاه Cilacap اندونزی، عازم این کشور شد. این محموله مسیر و بازار جدیدی در تجارت نفت ایران باز می‎کند.

    این محموله نخستین محموله نفتی است که ایران پس از برداشته شدن تحریم های بین‎المللی در سال 2016 میلادی، به اندونزی ارسال می‎کند. پهلوگیری این کشتی نفتکش ایرانی در این بندر شرق آسیا به فهرست بنادری که ایران قادر به توقف در آنهاست می افزاید.

    همچنین تحویل نفت ایران به اندونزی درست در زمانی صورت می‎گیرد که تهران و جاکارتا گفتگوهای جدی خود را آغاز کرده‎اند. ٢ کشور برای سرمایه‎گذاری اندونزی در صنایع بالادستی نفت ایران، و سرمایه‎گذاری شرکت ملی نفت ایران در صنایع پائین دستی پالایشی در اندونزی مذاکرات خود را آغاز کرده اند.

    نشریه لویدز لیست در ماه سپتامبر 2016 گزارش داده بود که شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در حال مذاکره برای خرید سهام پالایشگاه در هندوستان، اندونزی و اروپاست. این اقدام NIOC گامی استراتژیک برای تصاحب بازار جهت صادرات نفت خود قلمداد شده بود.

    این کشتی نفتکش در تاریخ ٥ فوریه 2017 (١٧ بهمن ١٣٩٥) از پایانه نفتی جزیره خارگ حرکت و سفر خود را به سمت پایانه نفتی سیلاکاپ اندونزی آغاز کرد. این کشتی نفتکش براساس برنامه قرار است ١٩ فوریه ( اول اسفند ١٣٩٥) به پایانه سیلاکاپ، که بزرگترین پالایشگاه نفت اندونزی در آن واقع است، برسد.

    اندونزی هیچگاه بازار بزرگی برای نفت ایران نبوده است. ایران و اندونزی در زمینه محصولات کشاورزی و محصولات نفتی نظیر قیر با یکدیگر رابطه تجاری دارند.

    بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی لویدز لیست، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی حتی پیش از اعمال تحریم‎های غرب در سال 2011 میلادی بیشتر به کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، و سریلانکا بوده است.

    در همین حال، اطلاعات لویدزلیست نشان می‎دهد که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه 2017 میلادی با اندکی کاهش به 2.09میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران در ماه دسامبر 2016 نزدیک به ٢.٥١ میلیون بشکه بود. صادرات نفت ایران در حالی در ماه ژانویه امسال کاهش یافته است که ایران جزو معدود تولیدکنندگان نفت عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) بوده است که از برنامه کاهش تولید نفت مستثنی شده است.

    عمده‎ترین واردکنندگان نفت ایران در ماه ژانویه کشورهای چین، فرانسه، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، کره جنوبی، اسپانیا، و ترکیه بوده اند.

    برچسب ها