عصر خودرو

سه تخمین از رشد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی؛

مهمترین نکات گزارش جدید اوپک چیست؟

عصر بازار- قیمت نفت در هفته های اخیر نوسانی محدود داشته و برخی تحلیلگران معتقدند احتمال رشد قیمت ها به سطوح بالاتر بسیار کم است.

مهمترین نکات گزارش جدید اوپک چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، درباره عواملی که بر قیمت ها تاثیر دارند دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. اوپک در گزارش ماهانه خود به افزایش تقاضا برای نفت خام در سال جاری میلادی اشاره کرده است.

    بهبود شرایط اقتصاد جهان و افزایش تقاضا برای حمل و نقل جاده ای سبب خواهد شد امسال رشد تقاضا برای نفت در جهان بالاتر از متوسط 10 سال اخیر باشد. طی یک دهه اخیر متوسط رشد سالانه تقاضای جهان برای نفت یک میلیون بشکه بوده در حالی که از دید تحلیلگران اوپک، در سال جاری میلادی میزان رشد تقاضا 1.2 میلیون بشکه است.

    اوپک در گزارش خود آورده است، امسال افزایش حمل و نقل جاده ای و توسعه بخش پتروشیمی در چین و آمریکا مهمترین عوامل افزایش تقاضا برای نفت خواهند بود. تخمین زده می شود رشد تقاضا برای نفت در سال گذشته میلادی 1.3 میلیون بشکه بوده است. سال قبل مصرف نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بالاتر از انتظار بود.

    در گزارش اوپک همچنین آمده است، انتظار می رود فروش خودرو در آمریکا، اروپا، چین و هند امسال افزایش یابد. البته پیشرفت های فناوری و بیشتر شدن مقررات مربوط به مصرف سوخت رشد مصرف نفت را محدود خواهد کرد. این درحالیستکه بهتر شدن شرایط اقتصاد جهان زمینه را برای رونق بازار نفت فراهم می کند.

    پیش بینی شده امسال اقتصاد جهان 3.2 درصد رشد خواهد کرد. از دید تحلیلگران اوپک، امسال اقتصادهای توسعه یافت 1.9 درصد رشد می کنند. البته همه چیز به برنامه حمایت مالی در آمریکا وابسته است.

    بالاتر رفتن نرخ رشد اقتصادهای توسعه یافته به برنامه هایی که در آمریکا برای کمک به رونق اقتصاد اجرا می شود وابسته است. اما مشخص نیست این برنامه ها دقیقا چه هستند و تا چه میزان به افزایش نرخ رشد اقتصادهای توسعه یافته کمک خواهند کرد.

    نکته دیگر این است که تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت، به رشد قیمت ها و بهبود شرایط اقتصادی صادرکنندگان نفت منجر می شود.

    هفته پیش آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود پیش بینی کرد در سال جاری میلادی رشد تقاضا برای نفت در جهان 1.4 میلیون بشکه خواهد بود. این نهاد رشد تقاضا برای نفت در سال گذشته میلادی را 1.6 میلیون بشکه تخمین زده است.

    از سوی دیگر، بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده امسال تقاضا برای نفت در جهان 1.5 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. از دید تحلیلگران این بانک سرمایه گذاری، رونق بخش تولید کارخانه ای جهان عاملی مهم برای رشد تقاضا برای نفت است.

    تحلیلگران معتقدند طی ماه های آینده، تغییرات ارزش دلار و میزان عرضه و تقاضا عوامل اصلی تعیین کننده قیمت نفت هستند. در حال حاضر رشد تولید نفت در آمریکا عاملی برای فشار بر قیمت هاست در حالی که برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان از جمله روسیه، عاملی برای حمایت از قیمت هاست.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها