عصر خودرو

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد

تشکیل کمیته مشترک برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در عراق

صادرات سیمان به عراق متوقف شده است

عصر بازار- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به درخواست عراقی‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت با ایران گفت: کمیته مشترکی بین ایران و عراق تشکیل شده تا طی جلسات مستمر دوماهه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه‌های تولیدی پیگیری شود.

تشکیل کمیته مشترک برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در عراق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یحیی آل‌اسحاق امروز در نشست خبری همایش بزرگ سالانه تجاری ایران و عراق با بیان اینکه مسئله ایران و عراق در حوزه‌های مختلف و به ویژه اقتصادی بسیار مهم است، گفت: روابط اقتصادی دو کشور نیازمند ساماندهی دقیق و همه‌جانبه است.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به همایش بزرگ سالانه تجاری ایران و عراق در سال 96 افزود: امیدواریم با برگزاری این همایش برنامه‌های کاربردی و عملیاتی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور حاصل شود.

    آل‌اسحاق با اشاره به وضعیت امیدوارکننده رفع ناامنی‌ها در کشور عراق بیان داشت: بر اساس آخرین آمار عراق بعد از چین و امارات سومین طرف تجاری ما در دنیا است که اگر وضعیت تجاری ما در بازار عراق سازماندهی شود، حداقل این بازار در 10 تا 15 سال آینده یکی از بازارهای مهم در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای ما خواهد بود.

    وی با اشاره به صحبت‌های وزیر صنایع عراق بیان داشت: در دیداری که با وزیر صنعت این کشور داشتم، وی ضمن ابراز علاقه به توسعه روابط تجاری با ایران گفت؛ ما فقط نمی‌خواهیم یک واردکننده باشیم بلکه به دنبال خودکفایی، توسعه صنایع و برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم، لذا برنامه بین ما و شما باید سرمایه‌گذاری مستمر باشد.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه وزیر صنایع عراق خواهان سرمایه‌گذاری بلندمدت با ایران است، گفت: برای دستیابی به این منظور کمیته مشترکی بین ایران و عراق تشکیل شده تا طی جلسات مستمر دوماهه جهت‌گیری برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه‌های تولیدی پیگیری شود.

    آل‌اسحاق بیان داشت: با توجه به شرایط متوسط عراق از نظر امنیتی در حال حاضر برخی از واحدهای اقتصادی بزرگ جهانی در این کشور حضور ندارند، که ممکن است بعداً با ایجاد امنیت آنها هم در این کشور حضور یابند پس بنابراین ما در آینده باید منتظر حضور رقبای جدی در این کشور باشیم.

    وی افزود: یکی از اقلام عمده صادراتی ما به کشور عراق سیمان بود و حتی واحد تولید سیمان ایلام به منظور تولید و صادرات به این کشور راه‌اندازی شد که الان با توجه به طرح‌های حمایتی عراق از صنعت و تولید سیمان در کشور صادرات سیمان به عراق متوقف شده است.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حضور فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید سیمان در کشور عراق گفت: برای توسعه روابط تجاری با این کشور چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری نداریم.

    آل‌اسحاق در ادامه با اشاره به بخش‌های دیگری از نظرات وزیر صنایع عراق در رابطه با تجارت با ایران، گفت: در ملاقاتی که با وی داشتم اعلام شد که 70 واحد صنعتی نیمه‌فعال و آماده مشارکت دارند که با بررسی برخی از این واحدها به نظر می‌آید سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی بسیار اقتصادی باشد.

    وی با بیان اینکه برخی کشورها دارای فناوری و تکنولوژی در سطح بالا و بین‌المللی و برخی دیگر به دلیل داشتن نیروی انسانی قدرت جذب تکنولوژی را دارند، گفت: دسته سوم کشورها، کشورهایی هستند که در حال جنگ هستند و توان اقتصادی جذب این تکنولوژی‌ها را ندارند، بنابراین به نظر می‌‌رسد با تشکیل یک کنسرسیوم سه‌جانبه بین کشورهایی از این دست، می‌توان در حوزه عراق فعالیت‌های اقتصادی مستمری داشت.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مشکل حمل‌ونقل کالا به عراق، گفت: شرکت‌های حمل‌ونقلی در کشور عراق وجود دارند که آمادگی دارند با شرکت‌های حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند که در صورت تحقق این امر ما می‌توانیم بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کنیم و به لحاظ اقتصادی هم بسیار به‌صرفه خواهد بود.

    برچسب ها