عصر خودرو

سلطانی نژاد در همایش صنعت فولاد و معدن ایران مطرح کرد؛

تامین مالی ۴ میلیارد دلاری صنعت فولاد از طریق بورس کالا

عصر بازار- مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در هفتمین همایش "چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار" سخنان خود را روی پنج محور اصلی "معرفی ابزارهای معاملاتی بورس کالا"، "کارکردهای بورس کالا در اقتصاد ملی"، "سنگ آهن و فولاد در بورس های کالایی دنیا"، "سنگ آهن و فولاد در بورس کالای ایران" و "الگوهای بکارگیری ابزارهای بورسی در صنعت فولاد" ارائه کرد.

تامین مالی ۴ میلیارد دلاری صنعت فولاد از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد در ابتدا به معرفی ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با گذشت بیش از 14 سال از عمر بورس کالای ایران، طیف وسیعی از محصولات بر پایه ابزارهای مختلف در این بورس وجود دارد به طوریکه پس از راه اندازی انواع قراردادهای نقدی، اعتباری، نسیه و سلف طی سال های ابتدایی بورس کالا، هم اکنون ابزارهای پیشرفته ای چون قراردادهای سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و اختیار معامله و به تازگی صندوق های کالایی در بورس کالا عملیاتی شده است.

    سلطانی نژاد افزود: از ابتدای راه اندازی تا سال 2016 میلادی از روش فروش سلف، معادل 4 میلیارد دلار برای صنعت فولاد در بورس کالای ایران تامین مالی شده است. همچنین بورس کالا توانسته از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به میزان 1.5 میلیارد دلار برای صنایع مختلف تامین مالی کند که این ارقام با توجه به عمر کوتاه این ابزار جدید قابل قبول ارزیابی می شود.

    وی با اشاره به اینکه استقرار نظام انبارداری در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی در دستور کار بورس کالا قرار دارد، گفت: تاکنون 80 انبار برای معاملات بخش کشاورزی در بورس کالا پذیرش شده است که این ظرفیت در حوزه فلزات نیز وجود دارد.

    کارکرد بورس کالا در اقتصاد ملی

    مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به کارکردهای اصلی بورس کالا در عرصه اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: هدایت سرمایه ها به بخش های تولیدی اقتصاد، متحول سازی شیوه های معاملاتی موجود، ایجاد ارتباط منطقی و نظام مند میان دو بخش کالایی و مالی کشور و توسعه بازار سرمایه از کارکردهای اصلی بورس کالای ایران است که برای تحقق این کارکردها، توسعه ابزارهای تامین مالی، تسهیل مبادلات و پوشش ریسک در دستور کار قرار دارد.

    سلطانی نژاد در ادامه به رویکردهای شرکت بورس کالا اشاره و عنوان کرد: هدایت صحیح منافع، ارتقای ساختارهای سنتی بازار به ساختارهای مدرن، توسعه بازارهای داخلی و ارائه ابزارهای معاملاتی جدید و تجهیز بازارهای کالایی و مالی از رویکردهای اصلی بورس کالا است که تحقق این موارد، کاهش هزینه مبادلات، افزایش شفافیت، افزایش سطح مبادلات و روان شدن جریان معاملات را در پی خواهد داشت.

    به گفته مدیر عامل بورس کالای ایران کشف عادلانه قیمت، تسهیل سرمایه گذاری و تامین مالی، توسعه بازار، مدیریت ریسک نوسانات قیمتی و تسهیل مبادلات فیزیکی از دیگر کارکردهای بورس کالای ایران در عرصه اقتصاد ملی به شمار می رود.

    نگاهی به بورس های کالایی دنیا

    سلطانی نژاد در ادامه به وضعیت معامله سنگ آهن در بورس های کالایی دنیا اشاره کرد و گفت: معاملات سنگ آهن روی قراردادهای آتی و اختیار معامله از جذابیت و حجم قابل قبولی در بورس های کالایی دنیا برخوردار است به طوریکه برای مثال حجم معاملات قراردادهای آتی سنگ آهن طی سال 2016 در بورس دالیان چین به 340 میلیون قرارداد و همچنین در  بورس شیکاگو به  202هزار قرارداد رسیده است. همچنین در بورس سنگاپور هم 1500 تن سنگ آهن بر پایه قراردادهای آتی، اختیار معاملات و معاوضه مورد دادوستد قرار گرفته است.

    وی همچنین در خصوص معاملات فولاد در بورس های کالایی دنیا گفت: در سال گذشته میلادی 541 میلیون قرارداد آتی فولاد در بورس شانگهای معامله شد و حجم معاملات قراردادهای آتی فولاد در بورس های لندن و نیویورک در سال جاری میلادی به 58 و 59 هزار قرارداد رسید.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین معاملات آتی میلگرد در بورس شانگهای در سال 2015 نسبت به سال 2014 با رشد 32 درصدی مواجه شده و معاملات آتی سنگ آهن نیز رشد 169 درصدی را در سال 2015 نسبت به سال 2014 تجربه کرد.

    بلوغ بورس کالا در توسعه بازارهای مالی

    سلطانی نژاد در ادامه به وضعیت معاملات بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: از کل 23 میلیارد دلار ارزش معاملات بورس کالا در سال 2016، 11.7 میلیارد دلار آن سهم بازار مالی بوده که در این خصوص می توان گفت بورس کالا در حوزه بازارهای مشتقه و اوراق بهادار مبتنی بر کالا به مرحله بلوغ نزدیک شده است.

    وی افزود: این در حالی است که ارزش بازار فیزیکی و نقد 11.1 میلیارد دلار بوده که به این ترتیب سهم بازار مالی از نقدی پیشی گرفته است. به عبارتی دیگر 51 درصد ارزش معاملات بورس کالا به بازار اوراق بهادار و معادل 49 درصد به بازار فیزیکی اختصاص داشته است.

    وی در ادامه به معاملات بازار فیزیکی اشاره و تصریح کرد: در این بازار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی با ارزشی معادل 5 هزار و 482 میلیون دلار معادل 49 درصد بیشترین ارزش معاملات را در بین سایر گروه ها کسب کرده و در رتبه اول قرار گرفته است. همچنین محصولات صنعتی و معدنی با ارزش 4هزار و 825میلیون دلار  44 درصد بازار را در اختیار گرفته است و محصولات کشاورزی 7 درصد و بازار فرعی 3 درصد از ارزش معاملات بورس کالا را به خود اختصاص داده اند.

    وی به وضعیت معاملات محصولات صنعتی و معدنی در بازار فیزیکی اشاره کرد و گفت: در سال جاری میلادی معاملات فولاد بیشترین میزان ارزش معاملات در تالار صنعتی و معدنی را به خود اختصاص داده و با ارزشی معادل 3 هزار و 607 میلیون دلار معادل 75 درصد رتبه اول معاملات این تالار را به خود اختصاص داده است. همچنین معاملات سنگ آهن با ارزش 830 میلیون دلاری معادل 17 درصد ارزش بازار بورس کالا در تالار صنعتی و معدنی را در اختیار گرفته و در جایگاه دوم این تالار قرار دارد.

    الگوهای بکارگیری ابزارهای بورسی در صنعت فولاد

    مدیرعامل بورس کالای ایران در بخش پایانی سخنان خود به سه الگوی بکارگیری " گواهی سپرده کالایی"، "ابزار اختیار معامله" و "قراردادهای آتی" در صنعت فولاد اشاره کرد.

    سلطانی نژاد تامین مالی، مرجعیت قیمت و ابزار تحویل را از مزایای بکارگیری گواهی سپرده کالایی در صنعت فولاد عنوان کرد و اظهار داشت: در بحث تامین مالی، تولیدکننده با اتکا به موجودی راکد خود در زمان های مختلف اقدام به صدور قبوض انبار متناسب با موجودی انبار خود می کند که به این ترتیب با عرضه این قبوض انبار در بورس کالا با کمترین هزینه تأمین مالی روبه رو می شود؛ به این ترتیب ابزار گواهی سپرده کالایی قادر است تا موجودی راکد انبار فولادسازان را در یک پروسه کوتاه از طریق بورس کالا نقد کند.

    وی اضافه کرد: همچنین با راه اندازی معاملات پیوسته قبض انبار، امکان استعلام قیمت کالا در هر لحظه فراهم می شود که از این قیمت می توان به عنوان قیمت پایه عرضه در تالار داخلی نیز بهره برد. در بحث ابزار تحویل نیز گواهی سپرده کالایی نوعی زیرساخت استاندارد برای تحویل ایجاد می کند که در تمامی انواع معاملات قابل استفاده است.

    وی به لزوم راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: مهم ترین کارکرد و هدف قراردادهای آتی، پوشش ریسک نوسانات قیمت است که اطمینان فروشنده و خریدار کالا نسبت به قیمت ها درآینده را در پی دارد.

    به گفته سلطانی نژاد، قراردادهای آتی فولاد اطمینان خاطر تولید کننده نسبت به قیمت های آینده فولاد و تصمیم گیری برای تولید و فروش در آینده را در پی داشته و قراردادهای آتی سنگ آهن نیز علاوه بر اطمینان تولیدکننده سنگ آهن نسبت قیمت های آینده، توانایی برنامه ریزی برای استخراج و تولید سنگ آهن را شامل می شود. همچنین راه اندازی قراردادهای آتی روی این دو محصول، برآیندی از میزان تقاضای بازار داخلی را به فعالان فولاد و سنگ آهن ارائه خواهد داد.

    برچسب ها