عصر خودرو

اوپک از روسیه ناراضی است

عصر بازار- سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از اجرا نشدن کامل توافق برای کاهش تولید نفت از سوی کشورهای غیراوپکی از جمله روسیه ناراضی است.

اوپک از روسیه ناراضی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه نزاویسیمایا گازتا امروز (دوشنبه) نوشت: اوپک از چهار کشور غیر عضو این سازمان به ویژه روسیه ناراضی است زیرا نیمی از میزان کاهش تولید نفت یعنی 300 هزار بشکه را بر عهده گرفته بود.
    بنا به اعلام اوپک، این سازمان 92 درصد توافق کاهش نفت را اجرا کرده است در حالیکه چهار کشور غیرعضو اوپک فقط به 50 درصد سطح معین شده عمل کرده اند.
    مطابق توافق اوپک با کشورهای غیرعضو در شش ماه اول سال جاری روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت از سطح تولید این سازمان کاسته می شود و به 32 میلیون و 500 هزار بشکه می رسد و همزمان غیراوپکی ها هم باید روزانه 600 هزار بشکه از تولید خود بکاهند.
    در گزارش روزنامه روسی آمده است: سازمان اوپک همچنین از اینکه روسیه تولید نفت خود را افزایش می دهد، ناراضی است.
    به نوشته نزاویسیمایا گازتا، عصام المرزوق وزیر نفت کویت گفت: در حالیکه اعضای اوپک توافق کاهش تولید نفت را 92 درصد اجرا کرده اند، کشورهای غیراوپکی فقط 50 درصد به تعهد خود عمل کرده اند.
    وی افزود: هدف ما اجرای 100 درصد تعهدها در کاهش تولید نفت است و در ماه فوریه با کشورهای غیراوپک در مورد کاهش بیشتر تولید نفت مذاکره می کنیم.
    روسیه که متعهد به کاهش 300 هزار بشکه در روز در چارچوب توافق کشورهای عضو سازمان تولید کننده نفت (اوپک) و غیراوپک، شده است اوایل ماه ژانویه گذشته اعلام کرد که میزان کاهش تولید روزانه خود را به 130 هزار بشکه رسانده است.
    سازمان نظارت بر فعالیت مجموعه سوخت و انرژی روسیه در این رابطه اعلام کرد: شرکت های نفتی روسی از نخستین روز سال 2017 تولید نفت را کاهش دادند و هشتم ژانویه (19 دی) نیز تولید روزانه به 11 میلیون و 110 هزار بشکه تنزل یافت.
    خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از این گزارش نوشت: مطابق برنامه تنظیم شده، تولید نفت روسیه در ماه مارس آینده (نیمه دوم اسفند 95 و نیمه اول فروردین 96) روزانه 200 هزار بشکه و ماه مه (نیمه دوم فروردین و نیمه نخست اردیبهشت ماه 96) روزانه 300 هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
    این اقدام روسیه در چارچوب اجرای برنامه کاهش روزانه 1/8 میلیون بشکه ای تولید نفت براساس توافق با اوپک انجام می گیرد.
    براساس آمارهای موجود، روسیه ماه اکتبر سال گذشته با افزایش فعالیت و تولید روزانه 11 میلیون و 200 هزار بشکه نفت، در جایگاه بزرگ ترین تولید کننده جهان و بالاتر از عربستان و آمریکا قرار گرفت.
    وزیر انرژی روسیه به تازگی با تاکید بر حمایت این کشور از کاهش تولید نفت اعلام کرده است: در صورت نیاز برای بهبود بازارهای نفتی، امکان تمدید توافق کاهش تولید بین کشورهای عضو اوپک و غیراوپک وجود دارد.

    برچسب ها