عصر خودرو

در جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با زنگنه مطرح شد؛

تأمین مالی پروژه‌های نفت و گاز با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در راستای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت و گاز می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرد.

تأمین مالی پروژه‌های نفت و گاز با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدرضا پورابراهیمی داورانی، دوشنبه 25 بهمن در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر نفت و معاونان او که در وزارت نفت برگزار شد، گفت: باید به موضوع سرمایه‌گذاری در طرح های توسعه نفت و گاز توجه ویژه شود.

    پورابراهیمی افزود: یکی از ظرفیت‌های مطلوب برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور استفاده از بازار سرمایه در راستای تأمین مالی برای توسعه این صنعت است.

    وی گفت: بزرگترین چالش وزارت نفت در حوزه تأمین مالی، برای اجرای پروژه‌ها است البته بحث ارتقاء تکنولوژی نیز مهم است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از ظرفیت‌های مختلفی مانند استفاده از قراردادهای سلف و اوراق مشتقه می‌توان منابع برای توسعه صنعت نفت جذب شود.

    وی ادامه داد: از مجموع معاملات انجام شده در بورس انرژی 4.4 از کل، مربوط به معاملات نفت کوره و میعانات گازی است که رقم کمی است.

    پورابراهیمی داورانی افزود: در شرکت‌های پتروشیمی خارج از مجموعه تحت نظر وزارت نفت در صادرات محصولات یک رقابت ناسالم وجود داشته که به نفع منافع ملی نیست که این بیانگر ضعف مدیریتی در آن بخش است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام ‌آمادگی اعضای این کمیسیون برای حمایت از توسعه صنعت نفت افزود: در بخش تأمین مالی برای توسعه صنعت نفت و گاز نباید رویکردها محدود به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باشد.

    سید ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست گفت: قیمت گاز، آب و برق در سال‌های گذشته با افزایش شدیدی روبرو بوده، همچنین قیمت بنزین نیز با رشد بیش از 10 برابری روبرو شده این در حالی است که صادرات نفت نیز با روند چشمگیری روبرو شده است، باید مشخص شود منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دقیقاً به چه میزان است.

    نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: باید بحث فاینانس‌ها در توسعه صنعت نفت و گاز شفاف شود و همچنین گزارش مشخصی درباره هدفمندی یارانه‌ها ارائه شود.

    حسینی شاهرودی عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با قدردانی از اقدامات خوب وزارت نفت گفت: ضرورت دارد روستاهای بیشتری در حوزه انتخابیه‌ام تحت پوشش گازرسانی قرار گیرند.

    وی افزود: میزان رقم قراردادهای وزارت نفت با دانشگاه‌ها به چه صورت است و باید بحث اقدامات انجام شده در راستای قراردادهای جدید نفتی مشخص شود.

    اسماعیلی نماینده مردم نور در مجلس در این نشست گفت: شهرستان‌های نور و رویان جزو اقلیم 3 ارزیابی شده است این در حالی است که این مناطق با بارش برف شدید روبرو است.

    شهاب نادری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس گفت: با وجود تعداد زیاد روستاها در حوزه انتخابیه‌ام به بخش کمی گازرسانی شده است، موضوع دیگر اینکه باید اقدامات لازم در خصوص پالایشگاه آناهیتا انجام شود و باید به بحث فروش پالایشگاه کرمانشاه رسیدگی شود.

    حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست گفت: باید مشخص شود به چه دلیل با وجود منابع و دانشجویان نخبه در زمینه ارتقاء تکنولوژی در صنعت نفت اقدام مطلوب صورت نگرفته است.

    سید فرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اقدامات انجام شده در وزارت نفت در حوزه‌های مختلف قدردانی کرد و گفت: باید مشکل کمبود منابع برای توسعه صنعت نفت و گاز توجه شود.

    محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: باید نحوه هزینه‌کرد منابع حاصل از پول نفت مشخص شود و نکته دیگر اینکه باید مشخص شود چه شاخص‌هایی برای تعیین قیمت گاز لحاظ می‌شود.

    شریف‌پور نماینده مردم ماکو در این جلسه گفت: متأسفانه بخش‌هایی از مناطق حوزه انتخابیه‌ام از نعمت گاز برخوردار نیستند و نکته دیگر اینکه باید در زمینه تعیین اقلیم‌ها بازنگری‌هایی صورت گیرد.

    همچنین نماینده مردم ماکو و چالدران افزود: ضرورت دارد مساعدت‌های لازم برای احداث کارخانه پتروشیمی در منطقه آزاد ماکو صورت گیرد.

    زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم ارتقاء تکنولوژی در صنعت نفت و گاز گفت: باید به مناطقی که تاکنون گازرسانی نشده است توجه شود و همچنین اینکه در حال حاضر هزینه گاز مصرفی خانوارها بالا است و مردم در این رابطه اعتراض دارند.

    نماینده مردم مبارکه در مجلس افزود: باید در زمینه LNG سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد و مشکل سهامداران پالایشگاه شیراز رفع شود.

    آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی از اقدامات وزارت نفت تشکر کرد.

    گفتنی است در این جلسه، وزیر نفت گزارشی از عملکرد این وزارتخانه به نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه داد.

    برچسب ها