عصر خودرو

تشریح جزییات همکاری تهران- توکیو در چارچوب خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری

ژاپن برای مطالعه درباره تولید ورق فولادی در چابهار تفاهمنامه امضا کرد

عصر بازار- سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت «سوجیتز»* ژاپن برای انجام مطالعات فنی و اقتصادی تولید ورق فولادی در منطقه ویژه اقتصادی چابهار در تهران تفاهمنامه امضا کردند.

ژاپن برای مطالعه درباره تولید ورق فولادی در چابهار تفاهمنامه امضا کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و «کنیچی اومینه»** مدیر بخش طرح ها و زیرساخت شرکت ژاپنی، بعدازظهر دوشنبه این تفاهمنامه را در سازمان ایمیدرو امضا کردند.

    کرباسیان پیش از امضای این سند گفت: ایران و ژاپن در زمینه های مختلف مانند پتروشیمی، سنگ آهن، تایر خودرو و... سابقه دیرینه همکاری دارند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: این تفاهمنامه در چارچوب خط اعتباری 10 میلیارد دلاری که از سوی ژاپن برای جمهوری اسلامی اختصاص یافته است، اجرا می شود.
    به گفته وی، موضوع این سند مربوط به مرحله پس از تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد چابهار است و در واقع فرآیند کار پس از تولید اولیه در این واحد صنعتی صورت می گیرد.
    مدیر بخش طرح ها و زیرساخت شرکت سوجیتز نیز در این نشست گفت: امضای این سند گامی تازه و آغاز مرحله ای جدید از همکاری با بخش صنایع معدنی ایران است.
    اومینه جایگاه منطقه ویژه اقتصادی چابهار را برای توسعه فولاد مهم دانست و افزود: این شرکت در چهار دهه گذشته با ایران در بخش های سنگ آهن،‌ نفت و پتروشیمی همکاری داشته است.
    در مراسم امضای این تفاهمنامه شماری از مدیران شرکت ژاپنی نیز حضور داشتند.

    ** جزییات همکاری ژاپن و ایران در چارچوب خط اعتباری 10 میلیارد دلاری
    بر اساس این گزارش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر دوشنبه پس از امضای تفاهمنامه همکاری با این شرکت ژاپنی به خبرنگاران گفت: براساس خط اعتباری 10 میلیارد دلاری اختصاص یافته ژاپن به ایران، 2 کشور همکاری در بخش های مورد علاقه را پیش می برند که یکی از آنها طرح فولاد مکران (چابهار) است.
    کرباسیان افزود: تکمیل زنجیره فولاد و دستیابی به ارزش افزوده سنگ آهن و انرژی گاز کشور با هدف رشد تولید و اشتغال از آغاز دولت یازدهم برنامه ریزی شده است.
    وی اضافه کرد: طرح فولاد مکران در منطقه ویژه اقتصادی چابهار با ظرفیت تولید سه میلیون تن پیش بینی شده که نخستین مرحله آن تولید یک میلیون و 600 هزار تن آهن اسفنجی است که شرکت ایریتک (زیر نظر ایمیدرو) آن را اجرا می کند و ساخت آن در دست اقدام است.
    به گفته وی، برای اجرای طرح توسعه این مجتمع تا دستیابی به تولید سه میلیون تنی، تفاهمنامه ای به ارزش 100 میلیون دلار با شرکت ژاپنی «کوبل.کو»*** در چارچوب خط اعتباری یاد شده امضا شده است که با تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و طرف ژاپنی در قالب قرارداد، اجرایی می شود.
    وی افزود: یادداشت تفاهمی که با شرکت سوجیتز بین فولاد مکران و سازمان ایمیدرو امضا شد، مرحله پس از دستیابی به تولید یک میلیون و 600 هزار تنی است تا فرایند تبدیل آهن اسفنجی به ذوب اجرایی و بخش پایین دستی فولاد مکران نیز عملیاتی شود.
    رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد برای این طرح مشاور بین المللی گرفته شده است و گفت: اکنون سهم تامین مالی ژاپن در این طرح 80 درصد و فولاد مکران 20 درصد است و در واقع گامی در مسیر تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی تولید فولاد به حساب می آید.
    کرباسیان اضافه کرد: دوره زمانی 6 ماهه برای انجام مشاوره کارشناسی طرح ذوب سه میلیون تنی و بخش پایین دست آن پیش بینی شده است و پس از 2 تا سه ماه عملیات اجرایی برای پیشبرد قرارداد آغاز می شود.
    بر اساس این گزارش، شرکت خوشه‌ای سوجیتز سال 2004 میلادی راه‌اندازی شد و با برخورداری از بیش از 440 شرکت تابع در 50 کشور جهان، در زمینه تجارت کالاها و خدمات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، خودرو، کالاهای لوکس، کشاورزی، فولاد، مواد شیمیایی و مواد معدنی فعالیت می‌کند.
    این شرکت که سهام آن در بازارهای بورس اوساکا و بورس توکیو معامله می‌شود، پس از میتسوبیشی کورپوریشن، میتسویی اند.کو، ایتاچو، ماروبنی و سومیتومو کورپوریشن، رتبه ششم بزرگ ترین شرکت‌های بازرگانی ژاپن را به خود اختصاص داده است.
    سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ماموریت راه اندازی هفت طرح فولادی استانی را برعهده دارد که فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان شرقی)، شادگان (خوزستان) و بافت (کرمان) را شامل می شود.

    برچسب ها