عصر خودرو

توقف نماد معاملاتی ۷ ماهه شد

تهاتر کمتر از ۴ درصد مطالبات مپنا با سازمان خصوصی سازی

عصر بازار- دولت با تهاتر ۳۵۶ میلیارد تومان از مطالبات شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران از شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران با بدهی آن به سازمان خصوصی سازی موافقت کرد.

تهاتر کمتر از ۴ درصد مطالبات مپنا با سازمان خصوصی سازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هیات وزیران در جلسه 17 بهمن ماه به پیشنهاد شماره 57.75905 مورخ 6 مرداد ماه 1395 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (پ) ماده (2) و ماده (3) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 تهاتر بخشی از مطالبات شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران را تصویب کرد.

    دراین مصوبه آمده است که مطالبات شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) از شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (موضوع نامه شماره 241.3055 مورخ 29 خرداد ماه 1395 شرکت یاد شده) با بدهی آن شرکت به سازمان خصوصی سازی موضوع نامه شماره 50.935 مورخ 23 فروردین ماه 1395 سازمان یاد شده به مبلغ 356 میلیارد و 376 میلیون و 900 هزار تومان تهاتر می‌شود.

    شرکت مدیریت تولید،انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) تا سقف تهاتر انجام شده، جایگزین شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) می‌شود و مکلف است ضمن اصلاح حساب، حسب مورد بر اساس ضوابط و مقررات نسبت به اصلاح و اعمال حساب با هماهنگی سازمان خصوصی سازی اقدام نماید.

    هیات وزیران تاکید کرده که سازمان خصوصی سازی مکلف است، مبلغ فوق الذکر را به عنوان پرداخت بدهی در حساب شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) منظور نموده و ظرف یک روز کاری پس از ابلاغ این تصویب نامه نسبت به توقف عملیات اجرایی بابت بدهی تا سقف مبلغ تهاتر شده اقدام نمایند.

    بر اساس این تصویب نامه که امروز از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده ، مطابق با آیین نامه اجرایی بند و تبصره 5 قانون بودجه سال 1395 کل کشور موضوع تصویب نامه شماره 53316 ت/53944 هـ مورخ 10 مرداد ماه 1395 مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی که در اجرای این تصویب نامه به شرکت دولتی منتقل شده است، با بدهی دولت به شرکت مذکور بابت مواردی چون یارانه قیمت‌های تکلیفی با تایید سازمان حسابرسی از طریق صدور اوراق تسویه خزانه قابل قابل تسویه است.

    بر اساس این گزارش، بر اساس بند حسابرس معتمد بورس در پایان عملکرد 12 ماهه منتهی به پایان سال مالی 94 « خالص حساب‌های دریافتنی تجاری گروه و مانده قابل بازیافت پیمانها (یادداشت های توضیحی 7 و 10-1صورت های مالی) در تاریخ ترازنامه به ترتیب بالغ بر 926 . 61 میلیارد ریال و 902 . 30 میلیارد ریال عمدتاً به دلیل عدم گشایش  LC ایجاد شده است که در مقایسه با درآمدهای سال به مبلغ 770 ر 60 میلیارد ریال، حدود 153 درصد از حجم درآمد پیمانها و فروش گروه را تشکیل می‌دهد.»

    حسابرس مپنا تاکید کرده که « این موضوع حاکی از عدم وصول به موقع مطالبات از کارفرمایان بوده که منجر به اخذ تسهیلات جدید جهت تامین نقدینگی و در نتیجه افزایش هزینه‌های مالی (جمع هزینه‌های مالی سال بالغ بر 135ر6 میلیارد ریال است) و کندی روند عملیات اجرائی پروژه ها شده است.»

    شرکت مپنا در حالی در ترازنامه سال مالی 94 خود مطالباتی بالغ بر 9 هزار و 282 میلیارد و 800 میلیون تومانی را در سرفصل حساب های دریافتنی تجاری خود شناسایی کرده که بنا به گفته این ناشر بورسی ، « پیگیری جدی وصول مطالبات گروه از کارفرمایان در دست اقدام بوده است به گونه ای که علاوه بر وصول مطالبات طبق روال قبل، گروه مپنا در سال گذشته مبلغ 8.380 میلیارد ریال مشتمل بر 6.983 اصل اوراق و 1.396 سود اوراق از شرکت توانیر و همچنین مبلغ 1.590 میلیارد ریال اوراق مشارکت تملک دارائیهای سرمایه‌ای از سازمان توسعه برق ایران دریافت نموده است.»

    بر اساس این گزارش، با توجه به جمع حساب‌های دریافتنی تجاری مپنا در پایان سال مالی 94 و احتساب رقم 356 میلیارد تومانی تهاتر بدهی های مپنا می‌توان گفت: دولت با تهاتر 3.8 درصدی مطالبات این برند بورسی موافقت کرده است.

    نماد معاملاتی مپنا همزمان با برگزاری مجمع عادی سالیانه و بروز مشکلاتی بر سر مالکیت سهام از سوی دولت و آستان قدس رضوی از 27 تیرماه امسال تاکنون متوقف مانده است.

    برچسب ها