عصر خودرو

مالزی در پی بازارهای جدید برای محصولات صادراتی

پیامد اصلاحات مالیاتی آمریکا بر اقتصاد مالزی

عصر بازار- اصلاحات مالیاتی در آمریکا که از نظر مقصد صادراتی جایگاه ویژه ای برای کالاهای مالزی دارد، با تمرکز بر حمایت از تولیدات داخلی و افزایش تعرفه وارداتی، نگرانی هایی برای این کشور حوزه جنوب شرق آسیا ایجاد کرده است.

پیامد اصلاحات مالیاتی آمریکا بر اقتصاد مالزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مالزی که سه دهه پیش با تمرکز بر اقتصاد صنعتی تلاش کرد میزبان حضور و سرمایه گذاری شرکت های خارجی باشد، اکنون با تغییر سیاست های تجاری آمریکا، پایه های اقتصادی خود را در معرض تهدید می بیند.

    این کشور جنوب شرق آسیا که در آرزوی اجرای توافق تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام بود و آن را 'یک فرصت ویژه' برای خود می دانست اکنون نه تنها این پیمان را از دست داده ، بلکه اتخاذ سیاست های مالیاتی جدید در دولت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا نگرانی عمده ای برای آن بوجود آورده است.
    برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند یک شکل جدید و زیان آور از حمایت از تولیدات داخلی توسط رهبران آمریکا مورد توجه قرار گرفته است که می تواند تاثیر تخریبی گسترده ای برای صادرات و سرمایه گذاری کشورهای در حال توسعه مانند مالزی داشته و باعث متزلزل کردن اقتصاد جهانی شود.
    این طرح کاخ سفید که به 'مالیات تنظیم مرزی' معروف شده است؛ بر مالیات واردات کالا و خدمات به آمریکا تاثیرگذار است و یارانه هایی برای صادرات محصولات آمریکایی و همچنین معافیت مالیاتی برای آنها در نظر گرفته می شود.
    هدف اصلی هواداران این طرح کاهش واردات و افزایش صادرات است تا از این طریق آمریکا بتوانند کسری تجاری زیاد خود را کاهش دهند. این اقدام در اصل همسو با اهداف ترامپ است تا هم محصولات آمریکایی خریداری شوند و هم نیروی کار آمریکایی به کار گرفته شود.
    از سوی دیگر، اگر این طرح مورد پذیرش قرار گیرد و اجرا شود، رقابت پذیری و تداوم وجود کالای کشورهای دیگر را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بهای تمام شده آنها به آمریکا به دلیل افزایش مالیات صادرات گران تر می شود و از این رو تقاضا و احتمال فروش را از بین می برد.
    شرکت های آمریکایی که به دلیل هزینه های تولید پایین تر، در کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری کرده اند تا بتوانند کالاهای تولیدی اشان را ارزان تر به آمریکا برسانند، به دلیل افزایش مالیات واردات با مشکل صادرات مواجه می شوند. از اینرو برخی سرمایه گذاران به فکر بازگشت به آمریکا می افتند و روند جریان سرمایه گذاری این کشور در خارج از آمریکا متوقف می شود.
    این طرح مالیاتی آمریکا، بخشی از انجام اصلاحات مالیاتی است که پیش نویس آن توسط حزب جمهوریخواه آماده شده است و 'پاول رایان' رئیس مجلس نمایندگان از حامیان اصلی آن به شمار می رود.
    'دونالد ترامپ' نیز به دلیل آنچه 'بسیار پیچیده بودن' خوانده شده، از منتقدان این طرح است، اما اکنون به طور جدی آن را مورد توجه قرار داده است، تا از این طریق بتواند سیاست های اقتصادی خود را محقق سازد.
    تارنمای روزنامه 'استار' مالزی روز دوشنبه نوشت نرخ مالیات شرکت ها براساس این طرح از 35 درصد به 20 درصد کاهش می یابد. تاثیر این اقدام این است که یک مالیات 20 درصدی بر شرکت های واردکننده اعمال می شود.
    آمریکا بازار صادرات بسیاری از کشورهای جهان است. آمریکا سال 2016 سومین مقصد صادراتی مالزی بود، به گونه ای که 80 میلیارد رینگیت (حدود 19 میلیارد دلار) که معادل 10 درصد از کل صادرات این کشور جنوب شرق آسیا است به آمریکا صادر شد.
    شرکت های آمریکایی در مالزی بیشتر به تولید محصولات الکترونیک، الکتریکی و پوشاک اشتغال دارند.
    شرکت های مشابه آمریکایی و سایر فعالان تجاری سال گذشته میلادی به دلیل نوسانات شدید ارزی در مالزی بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از این کشور خارج کردند و روند ورود سرمایه گذاری مستقیم به مالزی در مقایسه با سال پیش آن از رونق افتاد و حال با اتخاذ سیاست جدید ترامپ به نظر می رسد مالزی باید در فکر بازارهای جدید برای محصولات خود باشد.

    برچسب ها