عصر خودرو

رییس سازمان بورس؛

امکان تجدید نظر در قوانین توقف و بازگشایی نمادها وجود دارد

عصر بازار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور را پس از اجرای برجام قابل توجه دانست و گفت: برجام اتفاق بزرگ و مثبتی برای اقتصاد کشور و به تبع آن بازار سرمایه بود.

امکان تجدید نظر در قوانین توقف و بازگشایی نمادها وجود دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، شاپور محمدی  با اشاره به اینکه پیش از برجام حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور 34 میلیارد تومان بود،اظهار داشت: پس از برجام حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور با رشد قابل ملاحظه ای به 1300 میلیارد تومان رسید.

    وی درباره تاثیر حضور ترامپ در سمت رییس جمهور آمریکا و اظهار نظرهای وی درباره ایران و برجام بر سرمایه گذاری خارجی در کشور این گونه پاسخ داد: پتانسیل های کشور ما برای سرمایه گذاری بسیار بالاست و ریسک های این چنینی اثری کوتاه مدت بر بازار دارند.

    سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه انرژی، معدنی، پالایشی، نفت و پتروشیمی برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است؛ تصریح کرد: سرمایه گذار خارجی می داند که بازده این صنایع در ایران به دلیل وجود ظرفیت های استفاده نشده بالا است.

    محمدی در ادامه اظهار داشت: البته نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده نیز سرمایه ارزشمندی است که کشور ما از آن بهره مند است.

    وی به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان و شرکت های کوچک و متوسط فرصت های بالایی برای سرمایه گذاری دارند که با انتقال تکنولوژی و اشتراک گذاشتن تکنولوژی می توان شرکت های دانش بنیان پر پتانسیلی داشت.

    محمدی درباره احتمال ایجاد تغییراتی در توقف نمادها و اختیاری کردن ارائه اطلاعات پیش بینی سود شرکت ها گفت: سازمان در حال بررسی این موضع است.

    به گفته وی هرچند در سال جاری تعداد توقف های نماد در بازار افزایش یافت اما این موضوع متاثر از شرایط خاص بود و نباید در شرایط خاص مقررات را تغییر داد، اما این توقف های طولانی به طور حتم تذکری به مقررات گذاری است که بررسی شود و در نقاطی که می توان قوانین را سهل تر کرد ، این کار انجام شود.

    محمدی درباره نرخ های بالای سود در بازار بانکی و جذابیت این بازار گفت: برای کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند بخش بانکی جذاب‌تر است اما برای تولیدکننده قاعدتا بازار سهام باید جذاب‌تر باشد چراکه با هزینه‌ کم‌تری تامین مالی را انجام می‌دهد .

    به گفته وی وقتی بازار پول با دادن نرخ‌های بالا قاعده سرمایه گذاری را به هم می‌زند در کوتاه مدت ممکن است سرمایه‌گذاران به سمت این بازار بروند اما در نهایت بازار پول نمی‌تواند این نرخ‌ها را تأمین کند و از این جهت ممکن است ریسک‌هایی متوجه جامعه شود.

    رئیس سازمان بورس در ادامه به افزایش تعداد کدهای معاملاتی اشاره کرد و افزود: تعداد کدهای سهامداری بدون احتساب سهام عدالت از 6میلیون و500 هزار در سال 91 به 10 میلیون و 700 هزار رسیده است. اما این سهام داران باید وارد بازار سرمایه شوند و حضور فعالانه داشته باشند.

    وی درباره اینکه در حال حاضر چند درصد تامین مالی در کشور از بازار پول است و چند درصد از بازار سرمایه است هم گفت: میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه از 15 هزار و 600 میلیارد تومان در سال 92 به 103 هزار میلیارد تومان رسیده است ولی این میزان در بازار پول بیش‌تر است به این خاطر که تسهیلات بیشتری در نظام بانکی وجود دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که چه تعداد از این تسهیلات زنده هستند و چه تعدادی تجدیدشده هستند، یعنی تامین مالی در بازار پول باید واقعی‌سازی شود.

    محمدی در مورد تعمیق بازار سرمایه اظهار داشت: درباره این موضوع بحث‌های زیادی صورت گرفته است که در واقع منظور از آن افزایش تنوع ابزارهای بازار است. از سمتی ابزارهای بخش واقعی اقتصاد هم چندان متنوع و عمیق نیست. بخش واقعی اقتصاد ما از نظر حجم، به هر حال جزو 20 اقتصاد برتر دنیاست.

    وی درباره پیشرفت بازار سرمایه گفت: در این خصوص باید بگویم که مسیر خوبی در پیش گرفته شده است. تعداد نهادها و تنوع آن‌ها در بازار سرمایه زیاد است. ما باید راه‌اندازی صندوق‌های پروژه را برای پروژه‌های نفتی و به طور کلی پروژه‌های مربوط به حوزه‌ انرژی، جدی بگیریم؛ چراکه نفت و گاز، ثروت اصلی کشور و یک مزیت انکارناپذیر برای ماست.

    برچسب ها