عصر خودرو

در گفت‌وگو با مدیرعامل بورس کالا تشریح شد؛

رونق معاملات پتروشیمی و فلزات در بورس کالا پس از برجام

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا با بیان این که بخش بالادستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی پس از برجام رونق گرفته است، گفت: در زمان تحریم، برخی شرکت های ایرانی ناچار بودند محصولات خود را با اسم های دیگر بفروشند اما اکنون صادرات به آسانی و با نام خود شرکت های ایرانی انجام می شود.

رونق معاملات پتروشیمی و فلزات در بورس کالا پس از برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حامد سلطانی نژاد به تاثیر اجرای برجام برافزایش صادرات و رونق بورس کالا اشاره کرد و گفت: پس از برجام، تولید محصولات پتروشیمی افزایش یافت که ناشی از افزایش صادرات و همچنین افزایش درخواست بخش پایین دستی برای مصرف بوده است.

    مدیرعامل بورس کالا افزود: با وجود اینکه محصولات پتروشیمی در زمان تحریم به طور کامل تحریم نبود اما جابجایی پول، بارگیری و حمل محصولات با کشتی محدودیت داشت؛ بنابراین صادرات محصولات پتروشیمی با مشکلاتی مواجه شده بود.

    سلطانی نژاد با بیان این که از امسال رونق نسبی در صنایع پایین دستی و بالادستی پتروشیمی را شاهدیم، افزود: پارسال مجموع عرضه محصولات پتروشمیی در بورس کالا 2.8 میلیون تن بود که این رقم در 10 ماه امسال به 2.9 میلیون تن رسیده در حالی که هنوز 2 ماه نیز تا پایان سال باقیمانده است.

    وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز رونق یافته اند، گفت: صنایع پایین دستی نیز در ماه های اخیر رونق داشته اند به گونه ای که محصولاتی که جنبه صادراتی دارند، بازار بهتری را پس از برجام یافته اند که از جمله آنها می توان به رونق «پی.وی.سی» اشاره کرد.

    مدیرعامل بورس کالا به تحول صنعت نفت نیز اشاره کرد و افزود: از یک سو، رشد قیمت جهانی نفت سبب رونق بازار محصولات پتروشیمی و از سوی دیگر، بهبود فعالیت صنعت نفت نیز سبب رشد درآمد و افزایش میزان تامین خوراک واحدهای پتروشیمی شده است.

    سلطانی نژاد به تاثیر مطلوب برجام در رونق صنایع فلزی اشاره کرد و گفت: با اجرای برجام، صادرات فلزات رونق داشته که پیامد آن عرضه کمتر آنها در بورس کالاست.

    وی درباره تاثیر رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و فلزی) در بازارهای جهانی و افزایش جذابیت صادرات آنها نیز گفت: هر چند رشد جهانی قیمت این محصولات، در افزایش صادرات تاثیر داشته، اما تاثیر برجام در رونق این صنعت، بسیار دارای اهمیت است.

    مدیرعامل بورس کالا با ذکر مثالی گفت: اکنون ذوب آهن می تواند محصول خود را در عراق به فروش برساند و پول خود را به راحتی دریافت کند اما در زمان تحریم این امکان فراهم نبود.

    وی ادامه داد: سایر تولیدکندگان فولاد نیز در دوران تحریم، وقتی محصول خود را صادر می کردند به راحتی امکان انتقال پول به داخل کشور را نداشتند اما اکنون به راحتی امکان انتقال پول فراهم شده است.

    سلطانی نژاد یادآورشد: البته رشد قیمت سنگ آهن، تعطیل شدن برخی کارخانه ها در چین و افزایش قیمت انرژی نیز در رونق صنعت فلزات تاثیر داشته است.

    پس از برجام، تعامل شرکت های ایران و بین المللی افزایش و صادرات محصولات مختلف رو به رشد گذاشت.

    «مرضیه شاهدایی» معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی گفته است: میزان صادرات محصولات پتروشیمی اواخر سال 1391 و اوایل سال 1392 حدود 15 میلیون و 800 هزار تن بود که تا اواخر سال جاری به 20 میلیون و 200 هزار تن افزایش می یابد.

    برچسب ها