عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار مطرح کرد؛

درخشش نام ایران با گواهی سپرده کالایی زعفران

عصر بازار- حسن رضایی پور، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار، معتقد است با ایجاد معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، از ارزان فروشی و صادرات فله ای این کالا جلوگیری می شود. همچنین با گواهی سپرده شدن این کالا، دست واسطه ها از این محصول قطع می شود.

درخشش نام ایران با گواهی سپرده کالایی زعفران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حسن رضایی پور، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار  با بیان اینکه عرضه زعفران در تالار صادراتی بورس کالا سبب تکمیل ارزش افزوده این محصول می شود، اظهار داشت: از آنجا که بیش از 80 درصد تولید زعفران، مصرف صادراتی دارد، می توان گفت که این کالا از جمله کالاهایی است که همواره منجر به ارزآوری برای اقتصاد کشور می شود و با عرضه در بورس کالا ارزش افزوده این محصول تکمیل می شود.

    وی با اشاره به ناقص بودن زنجیره ارزش افزوده صادرات زعفران گفت: زنجیره ارزش افزوده صادرات زعفران به صورت ناقص است و فرآوری و بسته بندی آن عمدتا در اسپانیا انجام می شود. اگر سرمایه گذاری در مورد این محصول رخ دهد و فرآوری و بسته بندی زعفران با حمایت صنعت گران داخلی رخ دهد، نه تنها ارزآوری زعفران افزایش چشمگیری خواهد داشت، بلکه از فله فروشی این کالا جلوگیری می شود و مهم تر از آن، این معاملات می تواند منجر به احیای نام ایران به عنوان تولیدکننده زعفران شود.

    این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی، پیشگیری از ارزان فروشی زعفران را از جمله مزیت های راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران و عرضه آن در بورس کالا دانست و اذعان داشت: نخستین مزیت این طرح برای کشاورزان دانستن قیمت واقعی کالا است و کشاورزانی که قادر به ارایه کالای تولیدی خود در بازارهای محلی یا کشوری نیستند، از این طریق می توانند از قیمت کالای تولید خود مطلع شوند و از ارزان فروشی جلوگیری کنند.

    وی مزیت دیگر را قطع دست واسطه ها خواند و گفت: با راه اندازی این معاملات، کشاورزان زعفران می توانند مستقیما کالای خود را قبض انبار یا گواهی سپرده کنند و مستقیماً به خریداران خود دسترسی پیدا کنند. این موضوع سبب می شود که حداکثر ارزش افزوده ای که این کالا ایجاد می کند مستقیما به جیب کشاورزان و نه واسطه ها وارد شود.

    مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در همین زمینه و با اشاره به نحوه عرضه زعفران در بورس کالا ادامه داد: در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورزان محصول خود را به انبارهای تحت کلید بورس کالا می سپارند و گواهی سپرده یا همان قبض انبار دریافت می کنند و با مراجعه به کارگزاری های مجاز، محصول خود را روی تابلوی معاملات می برند و این موضوع به ثبت عرضه، تقاضا و کشف واقعی قیمت زعفران می انجامد.

    این مقام مسوول، برندسازی زعفران ایرانی را مزیت دیگر تلقی کرد و خاطرنشان کرد: راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا می تواند به بهبود فرآیند برندسازی زعفران ایرانی و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و تجار داخلی منجر شود.

    وی در خصوص برندسازی زعفران ایرانی افزود: هنگامی که زعفران در تالار بین المللی بورس کالا قیمت بخورد و خریداران بین المللی برای خرید به این تالار مراجعه داشته باشند، معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران به عنوان یک مرجع بین المللی، سبب برندسازی و احیای نام ایران به نام تولید کننده زعفران مطرح می شود.

    رضایی پور در ادامه با اشاره به مزایای معاملات زعفران به شیوه گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: امکان ورود کشاورزان به معاملات و فروش محصولات خود، تسهیل در فروش محصول و دریافت سریع وجه، امکان انجام معاملات در سطح خرد و کلان، عرضه مستمر و کشف نرخ روزانه و کاهش هزینه های جابه جایی محصول از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا است.

    این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی ضمن برشمردن اهمیت معاملات زعفران در کشور تصریح کرد: معاملات زعفران در بورس کالا به گسترش بسترهای معاملاتی شفاف و مطمئن، ارتقای استانداردها و کیفی شدن محصول، همچنین گسترش صادرات و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی در جهان کمک خواهد کرد.

    برچسب ها