عصر خودرو

ایران ۳۵روز دیگر قطر را می‌گیرد

جزئیات طرح ویژه توسعه پارس‌جنوبی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از برابر شدن تولید روزانه گاز ایران و قطر در پارس جنوبی تا ۳۵ روز آینده خبر داد و گفت: تا پایان اسفند تولید گاز در پارس جنوبی به ۵۷۰ میلیون مترمکعب می رسد.

جزئیات طرح ویژه توسعه پارس‌جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمد مشکین فام درباره آخرین وضعیت افزایش تولید گاز ایران از پارس جنوبی، گفت: هم اکنون تولید روزانه گاز از پارس جنوبی به حدود 480 میلیون مترمکعب در روز رسیده که با بهره برداری از دو خط لوله دریایی آسیب دیده این ظرفیت تولید تا چند هفته آینده به حدود 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می شود خط لوله آسیب دیده فاز 16 پارس جنوبی تا پایان بهمن ماه و خط لوله فاز 19 تا پایان هفته اول اسفند ماه امسال در مدار بهره برداری قرار بگیرد، تصریح کرد: علاوه بر این امسال ظرفیت تولید گاز در فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی هم کامل خواهد شد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هفته جاری آخرین سکوی اقماری باقیمانده فاز 19 پارس جنوبی بارگیری و برای نصب روانه آب های خلیج فارس شده است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود این سازه دریایی هم حداکثر تا پایان امسال نصب و راه اندازی شود.

    وی در خصوص آخرین وضعیت بهره برداری پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی هم توضیح داد: تاکنون سه ردیف شیرین سازی گاز طبیعی پالایشگاه ساحلی فاز 19 به بهره برداری رسیده و تا اواسط امسال چهارمین و آخرین ردیف شیرین سازی گاز این فاز مشترک گازی راه اندازی خواهد شد.

    مشکین فام با بیان اینکه هم اکنون سکوهای اصلی، چاه های دریایی و خطوط لوله دریایی فاز 19 پارس جنوبی برای تولید حداکثری گاز در مدار بهره برداری قرار دارند، افزود: عملیات راه اندازی و بهره برداری پالایشگاه ساحلی و سکوهای دریایی فاز 20 و 21 پارس جنوبی هم در حال انجام است.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه هم اکنون یک سکوی دریایی فاز 20 و 21 پارس جنوبی به بهره برداری رسیده و به زودی دومین سکوی دریایی هم در مدار تولید قرار می‌گیرد، تاکید کرد: علاوه بر این یک ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه ساحلی که پیشتر آسیب دیده بود، تا پایان اسفند ماه مورد راه اندازی مجدد قرار می‌گیرد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در مجموع تا پایان اسفند ماه و یا اواسط فروردین ماه امکان بهره برداری کامل از دو بخش دریایی و ساحلی تاسیسات سه فاز 19، 20 و 21 پارس جنوبی فراهم می‌شود، تاکید کرد: هم اکنون تولید گاز در پارس جنوبی حدود 480 میلیون مترمکعب در روز است.

    وی با بیان اینکه با بهره برداری از دو خط لوله آسیب دیده دریایی حدود 50 تا 56 میلیون مترمکعب گاز دیگر به ظرفیت تولید افزوده می‌شود، تبیین کرد: با بهره برداری از فاز 20 پارس جنوبی هم حدود 28 میلیون مترمکعب و راه اندازی سکوهای اقماری باقیمانده فاز 17 و 18 هم حدود 14 میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک با قطر افزوده خواهد شد.

    مشکین فام در پایان با اعلام اینکه در مجموع تا پایان امسال تولید گاز ایران در پارس جنوبی به حدود 570 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت تولید 600 میلیون مترمکعبی تولید گاز قطر و محدودیت‌های این کشور برای برداشت گاز عملا تا پایان امسال برداشت روزانه گاز ایران و قطر در پارس جنوبی برابر خواهد شد.

    برچسب ها