عصر خودرو

معاون سازمان بورس اوراق بهادار مطرح کرد؛

امکان تامین مالی و پوشش ریسک فعالان بازار زعفران در بورس کالا

عصر بازار- معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار در مراسم افتتاح رسمی معاملات گواهی سپرده زعفران، مزایای راه اندازی این معاملات را تشریح کرد.

امکان تامین مالی و پوشش ریسک فعالان بازار زعفران در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حسن امیری در ابتدای این مراسم ضمن عرض خسته نباشید ویژه به بورس کالا که طی دوسال گذشته توانسته در بخش کشاورزی کشور نقش ویژه ای داشته باشد که نقطه عطف این اقدامات در اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و همچنین افتتاحیه امروز است.
    امیری چهار محور اصلی را به عنوان اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی در بستر بورس ها، تسهیل انواع معاملات در بورس ها برای ذی نفعان، معرفی ابزارهای پوشش ریسک و نفوذ در بازارهای جهانی از اهداف اصلی سازمان بورس به شمار می روند.
    وی به ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده کالایی و قراردادهای سلف استاندارد از مهمترین ابزارهای تامین مالی و همچنین ابزاری برای بازار نقد قوی و قراردادهای اختیار معامله و آتی نیز به عنوان ابزارهای پوشش ریسک در بورس کالای ایران فعال هستند.
    امیری در ادامه به مزایا و کارکردهای گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: این ابزار معاملاتی به دلیل استاندارد بودن و اخذ مجوزهای مورد نیاز و نیز ورقه بهادار بودن، قابلیت معاملات پیوسته در انواع بازارها را داراست.
    معاون سازمان بورس، گواهی سپرده کالایی را ابزاری برای تامین مالی عنوان کرد و گفت: به دلیل ماهیت اوراق بهادار بودن گواهی سپرده کالایی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری (تعیین شده توسط بورس) نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کرد.
    امیری با بیان اینکه گواهی سپرده کالایی می تواند ابزاری برای تحویل در قراردادهای مشتقه باشد، گفت: دارندگان موقعیت تعهدی فروش در بازار قراردادهای آتی در صورتی که تا سررسید قرارداد اقدام به بستن موقعیت تعهدی خود ننمایند، ملزم به تحویل کالا به خریدار هستند که در اینجا می توان از گواهی های سپرده کالایی به عنوان ابزار تحویل استفاده شود.
    تبدیل شدن به مرجع قیمتی با تاکتیک ابزارهای مالی
    وی  در ادامه به مزایای بهره گیری از گواهی سپرده کالایی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: نقدینه کردن کالاهای راکد، ایجاد بازار نقد قوی و کشف روزانه قیمت ها، کاهش بی ثباتی های قیمتی، ارتقاء استانداردها و معیارهای کیفی محصولات در انبارها، عدم نیاز به حمل و جابجایی مکرر محصولات با معاملات پیوسته، تضمین انجام معاملات و کیفیت محصولات به واسطه تضامین انبارداران از مهمترین مزیت های بازار کشاورزی در زمینه بهره گیری از گواهی سپرده کالایی محسوب می شود که این ابزار مالی تاثیر بسزایی در رونق بازار خواهد گذاشت.
    به گفته معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اوراق، زعفران از محصولات استراتژیک و شناخته شده ایران در سطح دنیاست و از این رو، راه اندازی ابزارهای معاملاتی و توسعه معاملات این محصول در بازاری شفاف و نظامند چون بورس کالا می تواند در تسهیل دادوستدها و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی نقش پررنگی داشته باشد.
    امیری بر اهمیت ابزارسازی برای فعالان بازار زعفران تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به هدف تبدیل شدن ایران به تنها مرجع قیمت زعفران دنیا، باید در دو حوزه ایجاد ابزارهای پوشش ریسک و تامین مالی برای فعالان این بازار با جدیت کار کرد؛ همچنین به منظور گسترش معاملات به ویژه در حوزه صادراتی باید به توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران و ارتقای استانداردهای آن توجه ویژه ای داشت که عملیاتی کردن این موارد همگی از طریق ابزارهای بورس کالای ایران قابلیت تحقق دارد. 
    امیری در پایان گفت: پس از راه اندازی قوی معاملات گواهی سپرده کالایی، صندوق کالایی زعفران نیز می تواند راه اندازی شود که این امر نیز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تصویب قرار گرفته و پس از آن باید به سراغ ایجاد ابزارهای مشتقه رفت.

    برچسب ها