عصر خودرو

نشریه انگلیسی:

ایران می تواند با «بیت کوین» از دلار عبور کند

عصر بازار- نشریه انگلیسی «کوین تلگراف» در تحلیلی با اشاره به مشکلات پیش آمده با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و سیاست جدید بانک مرکزی ایران مبنی بر کنارگذاشتن دلار نوشت: ایران می تواند بازار بزرگ بعدی بیت کوین جهان باشد.

ایران می تواند با «بیت کوین» از دلار عبور کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این نشریه در این رابطه نوشت: «ولی الله سیف» رئیس بانک مرکزی ایران 29 ژانویه (10 بهمن) در مصاحبه ای تلویزیونی در پاسخ به دستور دونالد ترامپ در رابطه با ممنوع شدن موقتی سفر شهروندان چند کشور از جمله ایران به این کشور اعلام کرد، ایران دیگر در معاملات خود از دلار استفاده نخواهد کرد.
    بر اساس بیانیه رسمی بانک مرکزی ایران و گفته های سیف، دولت ایران قصد دارد به استفاده از دلار آمریکا در ایران پایان دهد و یک ارز باثبات که در معاملات بین المللی زیادتر استفاده می شود را جایگزین آن کند.
    بانک مرکزی ایران این مساله را بررسی می کند که آیا یک ارز خارجی مشخص مانند یورو که به طور گسترده در معاملات خارجی ایران استفاده می شود را انتخاب کند یا چند ارز را معین کند و به مردم اجازه دهد ارزی را انتخاب کنند که ترجیح می دهند.
    یک مساله مهم که تحلیلگران در مورد حذف دلار امریکا به عنوان یک پول قانونی در ایران دارند این است که شالوده صنعت نفت در ایران که به طور میانگین سالیانه 41 میلیارد دلار درآمد دارد، دلار است.

    ** تاثیر بر بیت کوین و تقاضای آن
    صنعت «بیت کوین» در ایران بازار بسیار کوچکی دارد. «بی تی ایکس کپیتال» (BTXCapital) نخستین بازار بیت کوین ایران که در اوت سال 2015 (مرداد-شهریور 1393) راه اندازی شد به بازار ایران این امید را داد که می تواند به جای دلار از آن به عنوان یک واحد پولی با قابلیت اتکا و امنیت نسبی بیشتر استفاده کند.
    بی تی ایکس کپیتال اعلام کرد: ایران با بازاری دارای بیش از 50 میلیون کاربر اینترنت، پتانسیل تبدیل شدن به بازار بزرگ بعدی بیت کوین جهان در سال های آینده را دارد.
    گانش جونگ (Ganesh Jung) مدیرعامل درگ لت (Draglet) شرکت پشتیبان شبکه بازار بیت کوین که بی تی ایکس کپیتال از آن به عنوان زیرساخت های پایه استفاده می کند، تاکید کرد: احتمال رواج بیت کوین در ایران وجود دارد.
    وی در مصاحبه با این نشریه گفت: در ایران به دست آوردن بیت کوین سخت است. راه هایی برای خرید بیت کوین هست اما فرایند آن مشکل و مقادیر خرید کم، اما بازار بزرگ است.
    مدیرعامل «درگ لت» تاکید کرد، جمعیت بزرگی که به صورت گسترده به اینترنت دسترسی دارند، به معنی یک پتانسیل بزرگ و بکر برای بیت کوین است.
    جونگ اضافه کرد: شبکه ما تجارت را واقعا آسان می کند. همه کاری که باید بکنید، مقداری سپرده گذاری است، سپس می توانید تجارت کنید.
    به نوشته کوین تلگراف، همانگونه که در هند در بحبوحه بحران اقتصادی مردم شروع به جست وجوی گزینه های ذخیره ارزش یا دارایی های شبهه طلا مانند بیت کوین کردند، ممکن است اکنون مردم ایران نیز (در شرایط منع استفاده از دلار) به پول هایی مانند بیت کوین که به آسانی قابل نقل و انتقال دارد روی بیاورند.
    بر اساس این گزارش، دو هفته پیش ترامپ دستورالعملی را صادر کرد که بر مبنای آن صدور ویزای آمریکا برای شهروندان هفت کشور ممنوع شد. این هفت کشور شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن است. اما تقریبا یک هفته بعد، وزارت خارجه آمریکا به دنبال دستور قاضی فدرال مبنی بر لغو موقت دستور مهاجرتی دونالد ترامپ اعلام کرد: ما دستور لغو موقت ویزا را ابطال کرده ایم.
    یک قاضی فدرال در نیویورک در حکمی، دستور دونالد ترامپ مبنی بر جلوگیری از ورود مهاجران از هفت کشور را به صورت موقت لغو کرد.
    بانک مرکزی ایران در واکنش به این دستور اعلام کرد از این پس ایران در معاملات خود از دلار استفاده نخواهد کرد.
    رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با اشاره با برنامه های این بانک برای جایگزینی دلار با دیگر ارزهای رایج دنیا تاکید کرد: گرفتاری ایران با دلار از زمان تحریم های اولیه وجود داشت و این روند ادامه دارد اما در خصوص دیگر ارزها با هیچ محدودیتی رو به رو نیستیم.
    بیت کوین به عنوان یک پول دیجیتال، پیشرفت بزرگ بازارهای مالی محسوب می شود و به دلیل ویژگی برخط بودنش، شیوه کاملا جدیدی را برای اداره کسب و کارها فراهم می کند. این سیستم که مستقل از بانک های مرکزی عمل می کند، راه حلی است برای مشکلات موجود با بانک ها و رکودهای جهانی است.
    یت کوین یک فضای مجازی است که در آن از تکنیک های رمزگذاری برای ایجاد واحدهای پول و بررسی انتقال وجوه استفاده می شود.
    ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 پروتکل بیت کوین را طراحی و شبکه آن را در سال 2009 راه اندازی کرد.

    برچسب ها