عصر خودرو

با حضور جمعی از مقامات ارشد و در شهر مقدس مشهد؛

تا دقایقی دیگر بورس زعفران افتتاح می گردد

عصر بازار- معاملات گواهی سپرده زعفران تا دقایقی دیگر با حضور جمعی از مقامات ارشد استانداری خراسان رضوی ، وزارت جهاد کشاورزی و بازار سرمایه در شهر مقدس مشهد افتتاح می شود.

تا دقایقی دیگر بورس زعفران افتتاح می گردد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، بازار معاملات کشاورزی در بورس‌کالا رفته‌رفته رونق پیدا می‌کند، بعد از عرضه‌های موفقیت‌آمیز امسال حالا نوبت به زعفران رسیده و قرار است تا پایان سال پسته هم در بورس‌کالا عرضه شود. ایران مهم‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیاست اما به‌دلیل برخی مشکلات برخی کشورهای همسایه در تلاشند تا بازار زعفران ایران را به‌خود اختصاص دهند.

    هم‌اکنون اسپانیا در حالی که حتی یک تن تولید زعفران ندارد سالانه یکصد تن زعفران صادر می‌کند. امارات هم حتی یک مزرعه زعفران ندارد ولی جزو کشورهای عمده صادرکننده زعفران در جهان است. افغانستان در سال 1370 حتی یک کیلوگرم زعفران تولید نمی‌کرد اما اکنون از 14 تن تولید سالانه سخن می‌گوید. در این میان تاجران افغانستانی برای صادرات زعفران خود به آمریکا، هند و چین هیچ مانع تعرفه‌ای پیش روی خود ندارند؛ حتی چین با روش‌های گلخانه‌ای به تولید زعفران روی آورده است.

    آمارها نشان می‌دهد هرچند رقبای جدیدی ازجمله افغانستان، یونان، مراکش، ترکیه و هند در بازار تولید و تجارت زعفران فعال شده‌اند، اما زعفران ایران به 40کشور جهان همچون امارات متحده‌عربی، اسپانیا، ایتالیا، عربستان، هند، هنگ‌کنگ و برخی دیگر از کشورها صادر می‌شود؛ بنابراین راه اندازی بازار متشکل معاملات این محصول در بورس‌کالا می‌تواند نقش بسزایی در شفافیت قیمت و افزایش حجم معاملات طلای سرخ ایران در بازارهای جهانی داشته باشد.

    برچسب ها