عصر خودرو

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی مطرح کرد:

رشد اقتصادی مدیون افزایش فروش نفت

عصر بازار- علی دیواندری افزود: رشد ۷.۴ درصدی اقتصاد ایران، مدیون افزایش فروش نفت و بدون این مهم عددی در حدود ۰.۹ درصد میزان رشد اقتصادی است.

رشد اقتصادی مدیون افزایش فروش نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دکتر علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی و سرمایه‌گذاری در ایران که صبح امروز در محل همایش‌های صدا و سیما در تهران برگزار شد، به آخرین گزارشات WEF اشاره و اظهار کرد: دسترسی به منابع مالی مهم‌ترین مشکل کسب‌وکار در ایران است.

    وی ادامه داد: این در حالی است که وضعیت توسعه مالی خاورمیانه مانند ایران است.از این رو بهبود فعالیت موسسات مالی باید در صدر برنامه‌های مالی کشور قرار گیرد.

    دیواندری همچنین با تکیه بر گزارشات WEF ، رتبه ایران را از تامین مالی داخل  103 عنوان و بر بهبود روند این مهم تاکید کرد.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در همین خصوص گفت: از نظر دسترسی به منابع مالی ایران توانایی تامین 40 تا 45 درصدی نیازها را دارد و این در حالی است که این شاخص ظرفیت رشد و توسعه را نیز داراست.

    وی با اشاره به رشد 7.4 درصدی اقتصاد ایران، گفت: این رشد را مدیون افزایش فروش نفت هستیم‌ و بدون این مهم عددی در حدود 0.9 درصد میزان رشد اقتصادی است.

    دیوان‌دری بار دیگر با اشاره به گزارشات WEFبیان کرد: بررسی وضعیت تامین مالی در ایران در این گزارشات نشان می‌دهد که افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه و قسمت بزرگی از آن از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری رخ داده است. این در حالی است که نظام اقتصادی ایران همچنان بانک محور است و بازار پول بالاترین سهم را در تامین مالی دارد.

    وی با تاکید بر اصلاح نظام بانکی گفت این مهم نشان دهنده وجود ظرفیت مناسبی جهت بهبود  نظام بانکی است.

    دیواندری در ادامه به وجود عارضه تنگناهای اعتباری  در اقتصاد اشاره کرد و این مهم را نتیجه مشکلات در نظام بانکی کشور دانست.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص چالش‌های نظام بانکی کفت: حجم بالای مطالبات بانک‌ها از بخش خصوصی و دولتی و نرخ سود ترجیحی همچنین بانک محور بودن اقتصاد و عدم نظام تامین مالی از جمله عوامل ایجاد چرخه معیوب تنگنای منابع در اقتصاد ایران است. در واقع این عوامل سبب ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک می شود. این در حالی است که در ابتدا قرار بر این بود که تامین مالی بلند مدت توسط بازار سرمایه انجام شود که آمارها نشان دهنده عدم تحقق این مهم است.

    به گفته دیواندری آمار نظام بانکی نشان دهنده افزایش تسهیلات است با این حال رشد اقتصادی در حوزه‌های غیرنفتی تحریک‌پذیری کمی دارد‌.

    وی در پایان انواع صکوک ارزی را راهی جهت بازگشت تامین مالی به بازار سرمایه دانست و گفت: در خصوص پروژه‌های بزرگی که به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند، به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است که این مهم نشان از تاثیر زیاد آن بر اقتصاد کشور دارد. امروزه 70 درصد از تامین مالی پروژه‌های بزرگ ما از طریق ارزی تامین مالی میشوند بنابراین نباید تمرکزمان را بر تامین مالی ریالی بگذاریم.

    برچسب ها