عصر خودرو

نوبخت:

دولت بدون اجازه بورس، اوراق منتشر نمی‌کند

عصر بازار- معاون رئیس جمهور گفت: با وجود اینکه دولت می‌تواند از ظرفیت قانونی خود برای انتشار تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی استفاده کند، اما جهت کمک به بورس این اوراق را منتشر نخواهد کرد تا بورس به دولت اطمینان دهد که این اوراق ضربه‌ای به بازار سرمایه وارد نمی‌کند.

دولت بدون اجازه بورس، اوراق منتشر نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مراسم گفت: بر اساس آخرین نظریه‌ها نگاه دولت در اقتصاد سیاسی با دو ماموریت از نظام مالی و سرمایه‌گذاری تفکیک می‌شود.

    وی افزود: اولین ماموریت همان ایجاد تعادل اقتصادی از طریق تصویه بازارها مثل بازار پول و سرمایه و ماموریت بعدی توسعه است که جانشین رشد اقتصادی شده است.

    نوبخت در ادامه بین کرد: در بحث تصویه بازارها هم در بازار پول و هم بازار سرمایه نیاز به تقویت نظام مالی و سرمایه‌ای وجود دارد که در این مهم نظام بانکی و بورس نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

    معاون رئیس جمهور در خصوص توسعه اقتصادی گفت: در ایران نیازمند رشد اقتصادی هستیم که خود این عامل بستگی به منابع مالی دارد. در برنامه ششم توسعه، دست یافتن به رشد اقتصادی در حدی به عنوان یک هدف محوری تعیین شده که برای رسیدن به آن نیاز به 732 هزار میلیارد تومان است.

    به گفته نوبخت، بخشی از این مبلغ را دولت و بخش دیگر از طریق بازار پول به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی در صندوق توسعه تامین می‌شود. بنابراین در هر دو ماموریت دولت نیازمند یک نظام مکفی تامین مالی استو از این منظر دولت به این کنفرانس توجه ویژه‌ای دارد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص وظیفه دولت در این برنامه بیان کرد: دولت در این زمینه باید کنش‌گر باشد و در جهت تسهیل فضای کسب‌وکار قدم برداشته تا این فضا نیازهای بازار را رفع کند.

    وی در این خصوص ادامه داد: آنچه اکنون به عنوان سیاست‌های دولت مطرح می‌شود، اقدامات اجرایی و عملی است.  درواقع دولت برای فعال کردن نظام تامین مالی باید نسبت به بهبود آن اقدامات ویژه‌ای انجام دهد.  اگر این تامین مالی از طریق بازار پول باشد دولت باید نگاه ویژه‌ای به نظام بانکی داشته باشد.

    نوبخت در زمینه مشکلات نظام بانکی تاکید کرد: در حال حاضر نظام بانکی دچار چالش‌های زیادی است که باید برای حل آن به این نظام توجه ویژه ای داشته باشد. 

    وی ادامه داد: برای اینکه نظام بانکی مجددا بتواند تامین مالی را انجام دهد باید ابتدا مشکل آن را حل کند.

    نوبخت راه‌حل دستیابی به این اهداف را انتشار 70 هزار میلیارد منابع از طریق اوراق برای تصویه بدهی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی به نظام بانکی دانست و ادامه داد: ارقام مختلف نجومی برهی دولت به نظام بانکی شنیده می‌شود که تا کنون این میزان در حدود 42 هزار میلیارد تومان براورد شده است.

    نوبخت با اشاره به ماموریت دولت در خصوص بهبود نظام بانکی بیان کرد: علاوه بر ماموریت‌هایی که دولت برای بهبود نظام بانکی جهت کارآمدی نظام تامین مالی در نظر گرفته قصد دارد از طریق افزایش سرمایه خود در بانکهای دولتی به تقویت و افزایش تسهیلات‌دهی آنها کمک کند. همچنین دولت 15 هزار میلیارد تومان بدهی پیمان‌کاران به بانک‌ها را از طریق اوراق بدهی پرداخت می‌کند.

    وی ادامه داد : علاوه بر این جهت کمک به نظام بانکی، دولت برای وام‌های زیر 100 میلیون تومانی افراد خرد که توانایی بازپرداخت ندارند تا سقف 10 هزار میلیارد سود بدهکاران را دولت پرداخت کند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در آخر گفت: با وجود اینکه   دولت می‌تواند از ظرفیت قانونی خود برای انتشار تا 100 هزار میلیارد تومان اوراق مالی استفاده کند، اما جهت کمک به بورس این اوراق را منتشر نخواهد کرد تا بورس به دولت اطمینان دهد که این اوراق ضربه‌ای به بازار سرمایه وارد نمی‌کند.

    برچسب ها