عصر خودرو

در هفته سوم بهمن ماه؛

شاخص فرابورس ۱.۷ درصد افت کرد

عصر بازار- شاخص فرابورس در هفته ای که گذشت ۱.۷ درصد افت کرد و در عدد ۸۳۵ واحد متوقف شد.

شاخص فرابورس ۱.۷ درصد افت کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان،در سومین هفته معاملاتی بهمن ماه امسال دادوستد 925 میلیون ورقه در 171 هزار دفعه به ارزش 10 هزار و 600 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران رقم خورد که این ارقام با رشد 3، 47 و 32 درصدی حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات همراه بود.

    همچنین در این مدت به ترتیب بازار ابزارهای نوین مالی، شرکت‌های کوچک و متوسط، پایه و دوم با بیشترین رشد حجم معاملات روبه‌رو شدند و بازار اول نیز تنها بازاری بود که افت بیش از 40 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.

    بر اساس این گزارش؛ در بازار اول، دوم و پایه فرابورس هم به‌ترتیب 90، 356 و 434 میلیون سهم به ارزش 143، 1654 و 906 میلیارد ریال دست به دست شد و در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز روند رو به رشد معاملات ادامه یافت به طوری که 500 هزار سهم به ارزش 27 میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفت که از افزایش 65 و 71 درصدی حجم و ارزش دادوستدها در این بازار حکایت داشت.

    افزون بر این؛ بررسی معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رشد حجم و ارزش معاملات را در هفته ای که گذشت به ثبت رسانده‌اند و به این ترتیب در این بازار 7 میلیون ورقه بدهی به ارزش 7106 میلیارد ریال خرید و فروش شد که با افزایش 39 و 44 درصدی حجم و ارزش همراه بود.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در این مدت تغییر مالکیت 37 میلیون ورقه به ارزش522 میلیارد ریال را تجربه کردند که نسبت به هفته قبل بیش از 120 درصد افزایش در حجم و ارزش معاملات ETFها را نشان می‌داد.

    با وجود این، اوراق تسهیلات مسکن در هفته‌ای که گذشت با کاهش حجم و ارزش دادوستد این اوراق روبه‌رو شد به‌طوری که معامله 320 هزار ورقه تسه به ارزش 243 میلیارد را به ثبت رساند که با افت 8 درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود.

    ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و SME هم در هفته ای که گذشت به تفکیک صنایع فرابورسی به رقم 2461 میلیارد ریال رسید که 499 میلیارد ریال آن معادل 20.3 درصد به گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی به غیر از قند و شکر» اختصاص یافت. همچنین 491 میلیارد ریال معادل 20 درصد نیز مربوط به گروه «پیمانکاری صنعتی» و 223 میلیارد ریال معادل 9 درصد مرتبط با معاملات گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» بود.

    این گزارش می افزاید: شاخص کل فرابورس نیز در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به نزدیکی رقم 835 واحدی رسید که 1.7 درصد افت را در هفته معاملاتی سوم بهمن ماه نشان می‌دهد.

    برچسب ها