عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا:

صادرات بدون عوارض مواد خام معدنی مشروط به عرضه در بورس است

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این که صادرکنندگان مواد معدنی از جمله سنگ آهن در صورت عرضه نشدن در بورس کالا باید عوارض پرداخت کنند، گفت: صادرات برخی مواد معدنی بدون عوارض، با عرضه در بورس ممکن خواهد بود.

صادرات بدون عوارض مواد خام معدنی مشروط به عرضه در بورس است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حامد سلطان نژاد درباره عرضه مواد معدنی در بورس کالا، افزود: بر اساس طرحی که بزودی اجرا می شود، صادرات برخی از مواد معدنی در صورتی بدون پرداخت عوارض، امکان پذیر خواهد بود که تا سه بار در بورس کالا عرضه شده و مشتری برای آن یافت نشده باشد.

    وی گفت: قانونی وجود دارد که بر اساس آن، وضع هر گونه عوارض بر صادرات ممنوع است که البته این قانون برای حمایت از تولید داخل بوده و بیشتر برای محصولاتی که ارزش افزوده ایجاد کرده و اشتغالزایی در کشور ایجاد می کنند، کاربرد دارد.

    مدیرعامل بورس کالا اضافه کرد: اما از سوی دیگر دولت همواره در نظر داشته است که جلوی خام فروشی را بگیرد، بنابراین عنوان شده است که برای صادرات مواد اولیه معدنی عوارض وضع شود.

    سلطان نژاد به نیاز مصرف کنندگان داخلی اشاره کرد و بیان داشت: از یک سو، تولید کنندگان مواد اولیه معدنی می گویند می خواهیم صادر کنیم، اما از سوی دیگر مصرف کنندگان داخلی اعلام می کنند که چرا صادر می شود ما خودمان آن را لازم داریم و خریداری می کنیم.

    وی ادامه داد: برای حل این مشکل و مشخص شدن وضعیت عرضه و صادرات، سازوکاری در نظر گرفته شد که بر اساس آن، باید این کالاها سه بار در بورس کالا عرضه شود تا در صورت نبودن مشتری، اجازه صادرات بدون عوارض پیدا کند.

    مدیرعامل بورس کالا یادآور شد: بر این اساس، اگر تولیدکنندگان بخواهند می توانند بدون عرضه در بورس کالا، اقدام به صادرات کنند، اما باید عوارض آن را بپردازند.

    سلطان نژاد با بیان این که این طرح قرار است در بهمن ماه اجرا شود، گفت: البته اکنون عوارض برای صادرات سنگ آهن صفر است اما پیشنهاد شده که از ابتدای سال آینده عوارض دریافت شود.

    بر اساس این گزارش، در آخرین روز کاری بورس کالا در هفته گذشته (چهارشنبه- 20 بهمن) 105 هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران و مجتمع سنگ آهن جلال آباد در تالار صادراتی این بورس معامله شد.

    میزان ذخایر معدنی کشور که شناسایی شده بالغ بر 57 میلیارد تن است که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

    ارزش ذخایر معدنی کشور 770 میلیارد دلار برآورد شده و جمهوری اسلامی با کشف 68 نوع ماده معدنی از نظر تنوع در جایگاه دهمین کشور شاخص معدنی جهان است .

    میزان ذخیره شناسایی شده سنگ آهن کشور 5.1 میلیارد تن است که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

    برچسب ها