عصر خودرو

در پی انصراف توتال از حضور در صنعت نفت ایران؛

منافع شرکت‌های اروپایی در پیروی از سیاست‌های آمریکا نیست

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به اخباری مبنی بر انصراف توتال از حضور در صنعت نفت ایران، اظهار کرد: خود شرکت‌های اروپایی می‌دانند که منافع آنها در پیروی از سیاست‌های آمریکا نیست.

منافع شرکت‌های اروپایی در پیروی از سیاست‌های آمریکا نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حمید شریف رازی در نشستی که صبح امروز برگزار شد با اشاره به طرح توسعه پالایشگاه آبادان، اظهار کرد: هفته گذشته عملیات اجرایی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با حضور معاون اول رییس جمهور آغاز شد.

    وی با بیان این‌که پالایشگاه آبادان جزو قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های دنیاست، گفت: در حال حاضر این پالایشگاه سالیانه حدود 700 میلیون دلار ضرر می‌دهد که این میزان زمانی که نفت 110 دلار بود بالغ بر یک میلیارد دلار در سال بود. برای اداره این پالایشگاه حدود 43 درصد نفت کوره تولید می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: برای توسعه این پالایشگاه برخی از واحدهای آن حفظ می‌شوند و قرار است یک پالایشگاه جدید با ظرفیت 210 هزار بشکه در کنار واحدهایی که حفظ خواهند شد احداث شود و ظرفیت این پالایشگاه به 360 هزار بشکه در روز برسد. البته در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه حدود 40 هزار بشکه است که از میزان آن 10 درصد کاسته می‌شود، اما از سوی دیگر فرآورده‌هایی که در این پالایشگاه تولید می‌شود افزایش خواهد یافت.

    شریف‌ رازی با بیان این که میزان نفت کوره پالایشگاه آبادان به 25 الی 26 درصد می‌رسد، افزود: همه فرآورده‌های پالایشگاه آبادان براساس استاندارد یورو 5 و بنزین این پالایشگاه براساس استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد. مازوت این پالایشگاه در حال حاضر 42 الی 43 درصد است و نفت کوره آن 14 میلیون لیتر در روز است که به هشت میلیون و 250 هزار لیتر کاهش پیدا خواهد کرد.

    وی در مورد میزان گوگرد پالایشگاه آبادان گفت: در حال حاضر حدود 100 تن گوگرد در روز تولید می‌شود که این میزان به 700 تن افزایش پیدا خواهد کرد به عبارت دیگر از تولید گوگرد بیهوده 600 تن کاسته می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در مورد میزان سرمایه مورد نیاز برای توسعه پالایشگاه آبادان، توضیح داد: طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان به دو میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه نیاز دارد که تاییدیه فاینانس فاز اول که یک میلیارد و 20 میلیون دلار است از بیمه دولتی چین صادر شده همچنین برای تامین مابقی سرمایه مورد نیاز یکی از بانک‌های چین موافقت خود را اعلام کرده است و به دنبال گرفتن تاییدیه از نیمه دولتی چین هستیم.

    شریف‌ رازی با بیان این‌که 50 درصد طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود، ادامه داد: 50 درصد این کار به شرکت‌های ایرانی و 50 درصد آن به طرف چینی واگذار شده است. در حال حاضر قرارگاه در این توسعه نقشی ندارد اما ممکن است پیمانکاران در آینده بخواهند از قرارگاه استفاده کنند. امیدواریم بتوانیم حداکثر استفاده را از توان صنعتگران داخلی ببریم. در فاز اول و دوم این طرح برای 6000 تا 7000 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

    وی گفت: بعد از اجرای طرح مذکور میزان بنزین معمولی که در حال حاضر 13 میلیون لیتر در روز است 16 درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین میزان تولید بنزین سوپر که در حال حاضر صفر است سه میلیون لیتر خواهد شد. میزان تولید نفت سفید این پالایشگاه در حال حاضر هفت میلیون و 200 هزار بشکه در روز است که بعد از اجرای طرح توسعه این میزان دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد. میزان گازوئیل تولیدی در حال حاضر در این پالایشگاه 17 میلیون لیتر است که بعد از اجرای طرح توسعه هفت درصد کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا بخشی از گازوئیل تامین‌کننده خوراک واحدهای جدید خواهند بود.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان با بیان این‌که روند تکمیل هر فاز چهار سال طول می‌کشد، اظهار کرد: امیدواریم کل پروژه حداکثر تا پنج سال تمام شود. قرار است واحدهای قدیمی در این پروژه از مدار تولید خارج و به صورت موزه نگهداری شوند.

    شریف‌ رازی با تاکید بر این‌که لایسنس برای توسعه پالایشگاه آبادان قبلا اخذ شده است، افزود: لایسنس مورد نیاز از کشورهای اروپایی مانند هالدوتاپسوی دانمارک، واحد بنزین‌سازی اکسنس فرانسه و یک شرکت گوگرد ایتالیا اخذ شده است.

    تهیه تجهیزات مورد نیاز توسعه پالایشگاه از داخل

    وی در ادامه با اشاره به انتقاد برخی از افراد مبنی بر این‌که تجهیزات مورد نیاز از خارج کشور تامین می‌شود، توضیح داد: برخی از دوستان در صنعت فولاد مطالبی را در مورد تهیه تجهیزات گفتند که صحت نداشت. این افراد ادعا کردند ما از کشورهای هند و چین ورق خریداری می‌کنیم در حالی که این موضوع صحت ندارد. ما به مناقصه رفتیم که ربطی به ورق و لوله نداشت و این مناقصه فعلا متوقف شده است. قرار نیست آنچه در کشور تولید می‌شود از خارج خریداری کنیم.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، ادامه داد: البته یک سر ساخت تجهیزات از داخل ما هستیم و سر دیگر این موضوع همکارانی هستند که در صنایع داخلی فعالیت می‌کنند. این همکاران باید کیفیت کار خود را ارتقاء ببخشند و به زمان و مبلغ متعهد باشند.

    شریف‌ رازی در مورد تامین سرمایه‌گذاری توسعه پالایشگاه آبادان نیز تصریح کرد: گاهی هزینه‌های یک پروژه از منابع داخلی تامین می‌شود در آن صورت موظف هستیم 51 درصد از پروژه را به شرکت‌های ایرانی بسپاریم و 51 درصد از کالا و خدمات را از داخل کشور تهیه کنیم، اما دولت کشوری که به داخل ایران پول می‌آورد برایش شرط تعیین می‌کنند که برای کارگر من کار ایجاد کنید. در این قرارداد 50 درصد سهم ایران و 50 درصد سهم چین است که تلاش می‌شود از سهم 50 درصدی کشور به وجه مطلوبی استفاده شود.

    امضای تفاهم‌نامه توسعه پالایشگاه اصفهان با دایلم کره

    وی در ادامه در مورد نوسازی سایر پالایشگاه‌های کشور نیز توضیح داد: توسعه پالایشگاه‌های دیگر زیرمجموعه بخش خصوصی قرار دارد، اما شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای پیشنهاد خود را برای توسعه پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس و تهران ارائه کرده‌اند و قرار است مازوت این پالایشگاه‌ها به فرآورده‌های مهمی مانند بنزین و گازوئیل تبدیل شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در مورد طرح توسعه پالایشگاه اصفهان، گفت: تفاهم‌نامه توسعه این پالایشگاه با شرکت دایلم کره امضاء شده است و تلاش می‌شود که فاینانس آن نهایی شود.

    شریف‌ رازی با تاکید بر اهمیت HSE در انتخاب شرکت‌ها، گفت: شرکت‌هایی که برای انجام مناقصات مراجعه می‌کنند به‌طور جداگانه ارزیابی می‌شوند و شرکتی که سوابق خوبی در زمینه‌ی HSE نداشته باشد حتی اگر در سایر موارد امتیازات لازم را کسب کند جزو شرکت‌های صاحب صلاحیت قرار نمی‌گیرد.

    جزییات پروژه جاسک

    وی در مورد جزییات پروژه جاسک، اظهار کرد: این پروژه احداث یک خط لوله 1000 تا 1100 کیلومتری از گوره به جاسک است. مجری این پروژه شرکت متن بوده و شرکت ملی مهندسی و ساختمان وزارت نفت به صورت مدیریت پیمان در خدمت شرکت متن فعالیت می‌کند. در این پروژه چند سکوی شناور ایجاد می‌شود که از طریق آنها فرآورده‌ها یا نفت خام را انتقال دهیم. همچنین قرار است در آن منطقه امکانات لازم برای احداث دو پالایشگاه جدید و چند شرکت پتروشیمی فراهم شود. مطالعات این کار در حال انجام است.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: بخش احداث مخازن به صورت BOT اجرا می‌شود و در این زمینه چند پیشنهاد از تعدادی از سرمایه‌گذاران دریافت شده که به زودی بررسی می‌شود و برنده انتخاب خواهد شد. حدود دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کل پروژه است که منابع آن از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است.

    منافع شرکت‌های اروپایی در پیروی از ترامپ نیست

    شریف‌ رازی با اشاره به اخباری مبنی بر انصراف شرکت توتال از حضور در پروژه‌های نفتی ایران، گفت: به نظر من شرکت‌های اروپایی می‌دانند که منافع آنها در پیروی از سیاست‌های آمریکا نیست حتی شرکت‌های آمریکایی هم از عدم حضور در صنعت نفت ایران ضرر دیدند. در پروژه‌هایی که در حال حاضر با خارجی‌ها همکاری می‌کنیم خبر منفی نشنیدیم و همه تمایل دارند حضور داشته باشند.

    برچسب ها