عصر خودرو

بازده اوراق با درآمد ثابت تماشایی شد

عصر بازار: رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ضمن تشریح نرخ بازده تاسررسید و نرخ بازده تا بازخرید اوراق با درآمد ثابت، از ایجاد دسترسی برای محاسبه و رویت بازده اوراق روی سایت فرابورس ایران خبر داد.

بازده اوراق با درآمد ثابت تماشایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، علیرضا توکلی اظهار داشت: ریسک و بازده اوراق دو عامل موثر در تعیین نرخ این اوراق در بازار ثانویه است. از این رو، خریداران و فروشندگان اوراق باید در معامله به این دو مسئله توجه داشته باشند.

    رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران بیان داشت: در راستای افزایش شفافیت معامله اوراق با درآمد ثابت و ایجاد قابلیت مقایسه با سایر اوراق موجود در بازار از جمله اوراق مشارکت، اجاره و انواع صکوک، نخستین بار امکان محاسبه نرخ بازده تا سررسید (YTM) و نرخ بازده تا بازخرید (YTC) این اوراق از طریق سایت رسمی فرابورس ایران برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

    وی درباره نرخ بازده تا سررسید اوراق بهادار با درآمد ثابت گفت: این نرخ نشان دهنده بازدهی ناشی از تغییرات قیمت و سودهای دریافتی از زمان خرید اوراق تا سررسید نهایی آن برای سرمایه‌گذار است.

    توکلی افزود: همچنین نرخ بازده تا بازخرید بازدهی حاصل از نگهداری اوراق تا اولین زمان بازخرید برای سرمایه‌گذار را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر در صورتی که بازارگردان اوراق، تاریخی را برای بازپس‌گیری اوراق مشخص و آن را اعلام کند ، دارندگان اوراق می‌توانند با محاسبه این نرخ متوجه شوند که نگهداری اوراق تا آن زمان چه میزان بازدهی برایشان خواهد داشت و در هنگام بازخرید چه میزان سود عایدشان می‌شود.

    وی در ادامه با بیان اینکه YTM و YTC با یکدیگر تشابه زیادی دارند و هر دو نمایانگر بازدهی اوراق هستند، توضیح داد: این دو  بازده، برای اوراقی که بازارگردانی نمی شوند، با هم برابر است اما برای اوراقی که بازارگردان آن، بازخرید اوراق را در تاریخ مشخصی قبل از سررسید و با قیمتی بیشتر از قیمت اسمی آن تعهد کرده است، متفاوت بوده و بازده تا بازخرید بالاتر از بازده تا سررسید خواهد بود . بنابراین YTC می تواند تصویر مناسب‌تری از بازدهی اوراق را برای سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت انجام می‌دهند، ترسیم کند.

    توکلی خاطرنشان کرد: با توجه به پذیرش اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران، دارندگان این اوراق و سایر علاقه‌مندان می‌توانند، نرخ بازده تا سررسید و بازده تا بازخرید اسناد خزانه اسلامی را نیز به صورت لحظه‌ای رصد و نرخ بازده آن را با سایر اوراق مقایسه کنند.

    گفتنی است، سرمایه‌گذاران می‌توانند با انتخاب گزینه "نرخ بازده اوراق" در منوی سمت راست وب‌سایت فرابورس ایران به نشانی http://www.ifb.ir/ytm.aspx و انتخاب نماد اوراق مورد نظر خود در آن بخش، درخصوص بازدهی اوراق اطلاع حاصل کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها