عصر خودرو

تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید بالای ۹۰ درصد بوده است

عصر بازار- بر اساس آمارهایی که اوپک از آنها برای رصد میزان عرضه نفت اعضای خود استفاده می کند، این سازمان در ماه ژانویه تبعیتی بیش از ۹۰ درصدی از توافق کاهش تولید داشته است.

تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید بالای ۹۰ درصد بوده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بر اساس آمارهایی که اوپک از آنها برای رصد میزان عرضه نفت اعضای خود استفاده می کند، این سازمان در ماه ژانویه تبعیتی بیش از 90 درصدی از توافق کاهش تولید داشته و این نشان می دهد که اجرای توافق کاهش تولید آغازی پرقدرت را تجربه کرده است.

    سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قصد دارد تولید روزانه نفت خود را در شش ماهه نخست سال 2017 میلادی به میزان 1.2 میلیون بشکه کاهش دهد. روسیه و 10 کشور تولید کننده نفت غیر عضو اوپک نیز توافق کرده اند که روزانه حدود 600 هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

    بر اساس میانگین برآوردهای 6 منبع ثانویه ای که اوپک از آمارهای آنها برای رصد میزان تولید خود از آنها استفاده می کند، عرضه نفت 11 کشور عضو اوپک در ماه ژانویه به 29.921 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

    این رقم به معنای تبعیت 92 درصدی از توافق کاهش تولید است که بیش از رقم مورد انتظار تحلیلگران است.

    یک منبع در اوپک در این باره گفت، میزان تبعیت تا به اینجای کار «دلگرم کننده است.»

    یک منبع دیگر گفت: «این بالاترین رقم در تاریخ اوپک است.»

    تبعیت اولیه اعضای اوپک از توافق قبلی این سازمان برای کاهش تولید در سال 2009 میلادی 60 درصد بود و این نشان می دهد که میزان تبعیت کشورهای عضو از توافق سال 2016 بسیار قوی بوده است. با این وجود، دو منبع آگاه در اوپک، با اشاره به محاسبات اوپک بر مبنای آمارهای آژانس بین المللی انرژی گفتند،  11 تولید کننده غیر عضو واپک تولید خود را چندان کاهش نداده اند و تنها 40 درصد از تعهدات کاهش تولید خود را در ماه ژانویه عملی کرده اند.

    تبعیت پایین غیر اوپکی ها از کاهش تولید تا به امروز تا حدی ناشی از کاهش مرحله به مرحله تولید روسیه بوده است که بزرگترین تولید کننده غیر عضوی است که در این توافق با اوپک همکاری می کند.

    اوپک ارزیابی رسمی خود از میزان تبعیت از توافق کاهش تولید را روز دوشنبه منتشر خواهد کرد.

    5 منبع دیگر مورد استفاده در ارزیابی های اوپک عبارتند از: موسسات قیمت گذاری پلاتز و آرگوس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موسسه مشورتی کمبریج انرژی و خبرنامه صنعتی پترولیوم اینتلیجنس ویکلی (پی آی دبلیو)

    برچسب ها