عصر خودرو

گرفتاری تازه پیش‌روی تجارت جهانی

عصر بازار- حدود یک ماه بعد از نشستن دونالد ترامپ برکرسی ریاست جمهوری آمریکا،حالا هم تحلیل گران هم صاحبان صنعت و تجارت در دنیا نسبت به روزهای آینده ابراز نگرانی می کنند.

گرفتاری تازه پیش‌روی تجارت جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، بیش از دوهفته از ریاست جمهوری ترامپ می گذرد،چند هفته ای که سراسر دنیا مبهوت و البته معترض به سیاست های تازه کاخ سفید است. اگرچه ترامپ پس از سه هفته مدیریت، با تصمیم های عجیب مانند ممنوع کردن سفر 7 کشور به آمریکا و افزایش تحریم های جدید بر علیه ایران، در واقع خودی نشان داده،اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این تصمیم ها آغاز جنک تجاری تازه در جهان بین آمریکا و رقبای تجاری او مثل چین است. 

    هرچند تصمیم های ترامپ در مقام دیگری  هم نژاد پرستانه نیز تلقی می شود. او که اتباع کشورهای مسلمان را از سفر به کشورش ممنوع کرده بود؛ تحلیل گران می گویند این تصمیم ضرر بزرگی به اقتصاد آمریکا می زد. به طوری که این ممنوعیت می تواند تجارت آمریکا را در بخش های وسیع تری تحت تاثیر قرار دهد. حدود 47 کشور درسراسر دنیا مسلمان هستند. مجموع تجارت کالای این کشورها با آمریکا در سال 2015 به 220 میلیارد لار رسیده است. در 11 ماه نخست سال 2016 نیز این میزان به 194 میلیارد دلار رسیده است.

    به عبارت دیگر حدود 6 درصد از تجارت آمریکا با کشورهای مسلمان انجام می شود. بخش عمده تجارت آمریکا، 94 درصد، با 15 کشور دیگر شامل مالزی، عربستان سعود، امارات، ترکیه، اندونزی و عراق است. 

    در این میان شرکت هایی که با این کشورها قراردادهای با ارزشی بسته اند هم می توانند تحت تاثیر این تصمیم قرار بگیرند؛مانند  قرارداد 8 میلیارد دلاری فروش 80 فروند هواپیما به ایران که می تواند در این تصمیم تازه به حاشیه برود.هرچند در حال حاضر با روی کار آمدن ترامپ طرفین کمی نگران اجرایی نشدن این قرارداد هستند. این درحالی است که اکر ترامپ دستوری جدید دهد، شغل های این صنعت نیز در معرض خطر قرار می گیرد چرا که بوئینگ زمانی که قرارداد ایران مطرح شد اعلام کرد که با عقد این قرارداد می تواند 100 هزار شغل ایجاد کند که این موضوع نگرانی های تعلیق قرارداد را برای بوئینگ بیشتر خواهد کرد. 

    در این خصوص وزیر راه و شهرسازی نیز همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده است در پی فرمان ترامپ، ممکن است قرارداد با بوئینگ لغو شود، گفت: خیر چنین اتفاقی نمی‌افتد، چرا که این یک قرارداد تجاری است.

    به همین ترتیب، برخی کارشناسان نیز نگرانی خود را ابراز کردند. شهرام مصوری منش،اقتصاد دان و استاد دانشگاه اظهار داشت:کشور آمریکا با چنین تصمیماتی به سمت انزوای هر چه بیشتر گام بر می دارد زیرا بدون تردید چنین رویکردهایی باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری و به تبع،سلب انگیزه از فعالان تجاری و اقتصادی در آمریکا خواهد شد.

    وی افزود:تردیدی وجود ندارد که به هر حال،برخی اتباع کشورهایی که صدور ویزا برای آنها به تعلیق در آمده،در آمریکا سرمایه گذاری کرده اند که با اتخاذ چنین تصمیماتی به تدریج به خروج سرمایه های خویش از این کشور مباردت می ورزند. 

    آمریکا، چین و خطر جنگ تجاری

    موازی با درگیری های آمریکا با کشورهای مسلمان، ترامپ موضع تندی هم نسبت به کشور چین دارد. دونالد ترامپ، چین را برای دستکاری در نرخ ارز و نقض قوانین تجارت جهانی متهم کرده است.در مبارزات انتخاباتی، او  بارها چین را به خاطر دستکاری نرخ ارز محکوم کرد و  آن را  به نقض قوانین تجارت جهانی متهم  کرد و با  تعرفه های 45 درصد  برصادرات  چین،این کشور را تهدید کرد. 

    برخی کارشناسان بر این باورند که در صورتی که «دونالد ترامپ» افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی را به داخل ایالات متحده را اجرایی کند، ضربه مهلکی به بدنه اقتصادی چین وارد خواهد شد. برآوردها حکایت از آن دارد که به طور کلی افزایش فقط یک درصدی بر روی هزینه صادرات چین می تواند منجر به کاهش 0.93 درصدی صادرات این کشور شود. در همین حال اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، مالیات واردات کالاهای چینی را 15 درصد قرار دهد، در این صورت صادرات چین به ایالات متحده تقریبا 43 میلیارد دلار کاهش پیدا می کند. 

    در چنین شرایطی برخی کارشناسان معتقدند،تیرگی روابط اقتصادی این دو کشور، سبب می شود که موقعیت خوبی برای کشورهای دیگر ایجاد شود تا روابط خود را با چین یا حتی آمریکا افزایش دهند و جایگاهی در بازار این دو کشور پیدا کنند.

    در همین خصوص، مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران-چین گفت:« رابطه چین و آمریکا تا کنون پرتنش بوده است، به هر حال پیش بینی می شود که اختلاف چین و آمریکا موضوع بزرگی شود. اما این موضوع به طور کوتاه مدت به اقتصاد ایران و روابط تاثیر نخواهد گذاشت.»

    ترکش های انفجار سیاست های اقتصادی ترامپ به رشد این کشور نیز برخورد کرده است. ر حالی که آمارهایی ضعیف از میزان درآمد شرکت ها و تولید ناخالص داخلی آمریکا اشتیاق ناشی از سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا را خنثی کرده، ارزش سهام در بازارهای آمریکا برای دومین جلسه متوالی کاهش داشت. 

    برچسب ها