عصر خودرو

بررسی روند معاملات در بازار آتی؛

همگرایی آتی سکه با طلای جهانی

عصر بازار- تضادهای منطقی در بازار آتی سکه که طی هفته منتهی به ۱۶ بهمن به وجود آمده بود طی هفته گذشته روند معقولا‌نه‌تری پیدا کرد و به نوعی تکلیف مشخص تری را با خود به نمایش گذاشت؛ چنان‌که طی این هفته معاملات با افزایش ۲۲ هزار تایی در حجم معاملات‌که با کاهش روند شاخص اوراق بهادار همراه شده بود نشان‌دهنده این موضوع است که بخشی از سرمایه‌ها به سمت بازار آتی سکه هدایت شده است.

همگرایی آتی سکه با طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد بازار آتی سکه تضادهای منطقی را کنار زده و روند شفاف تری را به نمایش گذاشته است، در این میان می‌توان این روند را با تاثیرپذیری بیشتر این بازار از روند طلای جهانی، روندی همگرا با این بازار تعبیر کرد.

    بر اساس این گزار، با پیش‌بینی‌هایی که طی هفته گذشته درخصوص نماد آبان ماه 96 به‌عنوان نقطه اصلی معاملاتی برای معامله‌گران این بازار است، روندی صعودی را برای این نماد پیش‌بینی شده بود که درخصوص این نماد رخ داد؛ از سویی در آن گزارش و در تحلیل تکنیکال طلای جهانی به این نکته صحه گذاشتیم که طلا به سمت محدوده 1250 نزدیک می‌شود که این روند هم اتفاق افتاد.هفته گذشته برای طلا به‌طور کل هفته‌ای با تحرکات مثبت بود، هرچند اگر روند هفتگی طلا طی هفته گذشته را محاسبه کنیم متوجه خواهیم شد که طلا طی این هفته افزایش نهایی 5 دلاری را به ثبت رسانده است، اما این افزایش به نظر ناچیز را نمی‌توان مبنای کلی برای توجیه رفتاری طلا در نظر گرفت، با این حال این موضوع مقدمه‌ای در ارتباط با تحلیل وضع موجود در بازار آتی سکه است.

    چنان‌که فراز و فرودهای قیمت طلا باعث تاثیر در بازار معاملات آتی می‌شود و بازار آتی هم دچار فراز و فرودهای زیادی می‌شود، در این میان از سوی کارشناسان بازار آتی سکه به فعالان این بازار توصیه می‌شود که با کل سرمایه خودشان وارد این بازار نشوند، تا در صورتی که روند غالب مخالف تحلیل‌شان عمل کرد، هم بتوانند راحت تر محدوده ضررشان را مشخص کنند و هم بتوانند در صورتی که متوجه روند اصلی بازار شدند با باقیمانده سرمایه‌شان اقدام به میانگین‌سازی قیمت کنند.با توجه به اینکه دیروز و پنج شنبه هفته گذشته طلا نزول را از سر گذرانده و با توجه به اینکه شنبه و یکشنبه بازار جهانی تعطیل است، تاثیرات دو روز انتهایی آخر هفته گذشته(پنج شنبه و جمعه بازار طلا) به روزهای شنبه و یکشنبه بازار آتی سکه منتقل می‌شود.در بازار سکه زمانی که روند طلا نزولی باشد حباب سکه کمتر می‌شود، اما وقتی بازار سکه صعودی باشد حباب سکه هم بیشتر می‌شود، اما با توجه به اینکه سکه خارج از بورس معامله می‌شود و اطلاعات و حجم و اندازه معاملات را نمی‌دانیم، قیمت‌ها را هم نمی‌توانیم تایید کنیم، اگر این معاملات در بورس انجام می‌شد، می‌توانستیم به این اطلاعات اعتماد کنیم.

    روند اصلاح قیمت در اونس

    طبق نمودار 1 و روند تکنیکالی که برای این نمودار کشیده شده است، قیمت طلا در روند صعودی قراردارد و کاهش‌های دو روز گذشته در بازار جهانی صرفا اصلاح قیمتی بوده است. مضاف بر اینکه بازار شاخص‌های سهام آمریکا پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری همچنان در روند صعودی قرار دارد.روند طلا در تایم فریم روزانه و هفتگی همچنان روند صعودی و مثبت است، در این رابطه قیمت طلا همچنان علاقه به صعود دارد که رسیدن به 1305 دلار است، بنابراین با توجه به تاثیر عمده‌ای که طلا در نمادهای آتی دارد تغییری را هنوز به وجود نیاورده است.با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید طی هفته‌های آینده شاخص دلار مجددا به مسیر نزولی باز خواهد گشت یا خیر.افزایش دیروز و پنج‌شنبه هفته گذشته شاخص دلار در بازار جهانی صرفا یک اصلاح کوتاه‌مدت است و روند نزولی در شاخص دلار آغاز شده و روند مشاهده شده افزایشی یک اصلاح کوتاه‌مدت و تکنیکی در تحلیل چارت دلار است و زیاد نمی‌توانیم روی آن حساب کنیم. زمان آن رسیده است که شاخص دلار اعداد پایین‌تری را به دلیل عدم ثبات سیاست اقتصادی آمریکا تجربه کند، حتی شاید در بلند مدت و میان مدت.

    چرا که شاید در کوتاه‌مدت شاخص دلار با افزایش‌هایی روبه‌رو‌ شود ولی این موضوع ادامه دار نخواهد بود، افزایش‌های یکی دو روز گذشته شاخص دلار باعث شده قیمت طلا کمی کاهش پیدا کند و طلا را به اصلاح تکنیکی یا «pull back» سوق داده است، این اصطلاح را در اینجا می‌توان این‌گونه معنی کرد: مادام که قیمت طلا بالای 1220 دلار باشد، هدف آن در میان مدت دستیابی به 1305 دلار است. بنابراین کاهش دیروز و پنج شنبه هفته گذشته را نمی‌توان نگران‌کننده تصور کرد.

    تاثیر آتی از اصلاح قیمتی اونس

    در ارتباط با معاملات آتی، به‌دلیل ثبات نسبی در بازار دلار تاثیر سنتی افزایش یا کاهش دلار روی سکه و متعاقبا سکه آتی کم‌اثر شده به دلیل اینکه نرخ دلار در بازه ثابتی، ثبات داشته است که به همین دلیل باید طلا را عنصری دانست که روی قیمت سکه و سکه آتی تاثیر‌گذار است. اگر روند بازار طلا را پس از این Pull back ای که بر آن غالب شده، مجددا بازگشت به روند صعودی دانست می‌توان این تاثیر را به بازار آتی انتقال داد و گفت بازار آتی و سکه نقدی هم از Pull back بازار طلا متاثر شده است. بنابراین این دو شاخص (سکه نقدی و نمادهای آتی) هم پس از Pull back با کاهش روبرو شدند.در صورتی که بازار طلا پس از این روند به 1305 دلار فکر کند و به آن سمت بازگردد، نمادهای آتی هم به دلیل ثبات قیمت دلار به فکر صعود خواهند افتاد، بنابراین باید دید آیا طلا می‌تواند خودش را در بازه 1220 دلار حفظ کند یا نه.

    قیمت طلا بین 1220 تا 1280 دلار طی سال‌های گذشته با فراز و فرودهای نابهنگام و تقریبا غیر قابل پیش‌بینی همراه بوده و در حال حاضر در یک منطقه «های ریسک» قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمت طلا در این منطقه با ریسک همراه باشد و شاهد افزایش و کاهش‌های غیر‌معمولی در ارتباط با طلا باشیم، با گذشت زمان روند صعودی ادامه پیدا خواهد کرد و فراز و فرودها کمتر می‌شود و طلا با پیش‌شرط اینکه قصد بازار جهانی بر افزایش باشد، می‌تواند خودش را به بالای 1305 دلار برساند.به گفته فرزان سهرابی، تکنیکالیست و تحلیلگر بازار آتی و طبق نمودار شماره 2 شاخص دلار این‌گونه تحلیل شده است: در صورت تشکیل شانه راست شاخص دلار تا عدد 97 کاهش می‌یابد. نکته اساسی این است که اوراق قرضه 10 ساله و 30 ساله آمریکا در بازار در حال افزایش قیمت است و درگیری‌های اقتصادی ترامپ با چین طی روزهای گذشته باعث افزایش قیمت این اوراق است. بنابر‌این در صورت ادامه ‌دار بودن افزایش قیمت اوراق قرضه شاهد رکود شدید اقتصادی آمریکا طی سال‌های آتی هستیم.

    بر اساس این گزارش، قیمت دلار به‌عنوان رهبر شاخص قیمت کالا با افزایش روزها و هفته‌ها و ماه‌های گذشته‌اش باعث افزایش در قیمت برخی کالاهای اساسی در بازار جهانی، مانند شکر شده است.بنابراین قیمت طلا به‌عنوان نماگر و هدایت‌کننده شاخص قیمت کالا در بازار جهانی نظر به صعود دارد که در این ارتباط باید منتظر ماند و دید که این روند ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

    برچسب ها