عصر خودرو

جنب پل حافظ

تداوم عقب‌نشینی بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته همچنان شرایط ضعیف خود را ادامه داد و به‌رغم بهبود نسبی در انتهای هفته کاهش ۶۲۲ واحدی را ثبت کرد. در هفته گذشته نگرانی از وضعیت بازارهای جهانی، تداوم پس‌لرزه‌های ناشی از بازگشایی بانک‌ها، تنش‌های سیاسی بین‌المللی و کمبود مزمن نقدینگی در بازار موجب کاهش شاخص شد.

تداوم عقب‌نشینی بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در همین حال امسال موضوعی که جدی‌تر از سال‌های گذشته بازار را تحت تاثیر قرار داده است، موضوع تسویه اعتبارهای شبکه کارگزاری در اسفند ماه است. به دنبال افت قیمت‌ها در سال جاری برخی از ارزیابی‌ها از وجود میزان قابل ملاحظه‌ای اعتبار درشبکه کارگزاری حکایت دارد که با ریسک نکول ناشی از کمبود ارزش سهام وثیقه آن مواجه است. گفته می‌شود برخی از شرکت‌های کارگزاری در حال حاضر با موضوع احتمال برخورد با مشکل اعتباری مواجه هستند. این موضوع در تجدید نظر در مقررات اعطای اعتبار در بازار سرمایه دارای اهمیت است.

    در بازار سهام در تحولات سیاسی تشدید تنش‌ها میان تهران- واشنگتن بر روابط اقتصادی بین‌المللی سایه افکنده است. جو اشتیاق برای حضور در اقتصاد کشور از سوی شرکت‌های خارجی اینک جای خود را به انتظار برای تحولات آتی داده است. در تحولات اقتصادی هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با استفاده از تبصره 37 قانون بودجه، از مجموع 8 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بیمه‌ها، تاکنون 5 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و 3 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی پرداخت خواهد شد. در همین‌حال در مسائل اقتصادی اعلام معافیت از پرداخت سود و جریمه تسهیلات زیر100میلیون تومان نگرانی را در مورد وضعیت سه بانک خصوصی‌شده ایجاد کرده است.

    در بازار چه خبر بود؟

    در بازار روز چهارشنبه موضوع بازگشایی نمادهای متوقف بانکی همچنان مورد توجه بود. در این شرایط روز چهارشنبه اعلام شد که از میان چهار بانک پاسارگاد، صادرات، پست بانک و اقتصاد‌نوین، نماد «وپست» احتمالا زودتر از بقیه بازگشایی می‌شود. در همین زمینه خسرو فرحی، مدیرعامل «وپست» گفت: صورت‌های مالی بانک در تیرماه به بورس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ارائه و تایید آن گرفته شده است. در چند روز گذشته سازمان بورس یک گزارش پیش‌بینی درآمد و سهم حسابرسی‌شده 6 ماهه خواسته که کارهای آن تا پایان هفته انجام می‌شود.

    در گروه غذایی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 را با سرمایه 200 میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی‌شده منتشر کرد. شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی سود هر سهم در سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 را مبلغ 266 ریال برآورد و اعلام کرد طی دوره 9ماهه این سال مالی با شناسایی 241 ریال سود به ازای هر سهم معادل 91 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. در گروه نفتی‌ها مدیرعامل شرکت نفت ایرانول گفت: بازسازی کامل کارخانه تولید روغن ایرانول آبادان پس از 36 سال همزمان با سوم خرداد سال آینده در سالروز آزادسازی خرمشهر به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش روابط عمومی شرکت نفت ایرانول، عیسی اسحاقی گفت: فاز اول بازسازی کارخانه تولید روغن ایرانول آبادان پس از 35 سال در سوم خرداد امسال آغاز می‌شود و فاز دوم و بازسازی کامل در سوم خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تولید انواع روانکار، روغن دریایی، موتوری، دیزلی، صنعتی و... انجام می‌شود.

    وی همچنین از موافقت هیات‌مدیره شرکت نفت ایرانول برای تولید روغن گروه 2 و 3 برای اولین‌بار با جذب سرمایه گذار خارجی در آبادان خبر داد و گفت: این سرمایه‌گذاران هفته آینده برای انجام مذاکره نهایی به ایران می‌آیند. در گروه بانکی موسسه ملل که با سرمایه 606 میلیارد تومانی دربازار پایه فرابورس حضور دارد، این هفته از سوی مدیران معرفی و از هفته آینده در بازار دوم فرابورس گشایش نماد می‌شود. این موسسه با سرمایه بیش از 606 میلیارد تومانی، 15 بهمن 92 مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده و از 30 تیر سال جاری از موسسه عسکریه به موسسه ملل تغییر نام داده است. پیش‌بینی سود هر سهم موسسه ملل 203 ریال بوده و طبق اطلاعات سال مالی 94، دارای 320 شعبه ( 76 شعبه در تهران) و هزار و 958 نیروی انسانی و 5 شرکت زیرمجموعه است.در گروه واسطه‌گری، سرمایه‌گذاری توسعه ملی دیروز بلوک 7/ 42درصد سرمایه‌گذاری نیرو را به سرمایه‌گذاری ایران واگذار کرد. این بلوک شامل 171 میلیون و 164 هزار و 579 سهم «ونیرو» بود که به قیمت پایه هر سهم 1855 ریال و به ارزش 6/ 31میلیارد تومان، از سوی کارگزاری حافظ برای شرکت سرمایه‌گذاری خریداری شده است.

    در گروه برقی، هیات وزیران در جلسه 17 بهمن ماه 1395 به پیشنهاد شماره 75905/ 57 مورخ 6مرداد ماه 1395 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند پ ماده 2 و ماده 3 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 تصویب کرد، مطالبات یک نهاد عمومی و 6 شرکت بخش خصوصی از دولت با مطالبات همان بخش با سازمان‌های امور دارایی و خصوصی‌سازی تهاتر شود. براساس این مصوبه مطالبات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا، تولید برق سنندج مپنا، پرشیان فولاد،گهر‌انرژی سیرجان،تولید نیروی جنوب شرق صبا و تولید نیروی برق دماوند از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان امورمالیاتی کشور و سازمان خصوصی‌سازی به مبلغ 492 میلیارد و 446 میلیون و 347 هزار و 357 تومان و 6 ریال تهاتر می‌شود.

    در گروه خودرویی صف فروش سنگین ایران‌خودرو دیزل بر معاملات این گروه سایه انداخته است. در این گروه ایران خودرو اقدام به انتشار آگهی مزایده دو بلوک گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بیمه پارسیان و همچنین 2 درصد سهام خود کرده است. براساس این گزارش، در آگهی مزایده اعلام شد سرمایه‌گذاری سمند که مالک 1/ 12 درصد ایران خودرو است، اقدام به فروش 2 درصد معادل 296میلیون و 567 هزار و 273 سهم «خودرو» خواهد کرد. قیمت پایه هر سهم این بلوک نیز 380تومان و ارزش آن بیش از 12/ 1 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. قرار است مزایده بلوک‌های 16 و 11/ 14 درصدی «خسگتر»، «پارسیان» به همراه بلوک 2 درصدی «خودرو»، اواخر بهمن یا اوایل اسفند انجام شود اما زمان عرضه سهام از سوی بورس مشخص خواهد شد.

    در گروه شیمیایی، ساینا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی 23 تومانی به ازای هرسهم، با رشد 5 درصدی و با قیمت 371تومان بازگشایی شد. صنایع شیمیایی ایران نیز در پایان معاملات برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد. در گروه کانی غیر‌فلزی نماد تامین ماسه ریخته‌گری به دنبال رشد قیمتی اخیر برای شفاف‌سازی متوقف شد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 266میلیارد تومان و در فرابورس به 264میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته به 967میلیارد تومان بالغ شد که رشدی 2درصدی داشت و شمار معاملات نیز با کاهش 10درصدی به 301هزار نوبت محدود شد.شاخص کل نیز در کل هفته با افت 622واحدی معادل 8/ 0 درصد مواجه شد تا زیان معامله‌گران در سال جاری به 4درصد بالغ شود (ارقام ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ذکر شده است).

    برچسب ها