عصر خودرو

در ژانویه ۲۰۱۶;

صادرات نفت ایران ۳ درصد افزایش یافت

عصر بازار- صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه قبلی ۳ درصد افزایش یافت و به ۲.۱۶۲ میلیون بشکه در روز رسید.

صادرات نفت ایران ۳ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نتایج بررسی های موسسه پلاتز نشان می دهد که صادرات نفت خام و میعانات ایرانن در ماه ژانویه نسبت به ماه قبلی 3 درصد افزایش یافته و این کشور به مدد افزایش جذابیت نفت و میعانات خود در بین پالایشگاه های نقاط مختلف جهان، توانسته سهم بیشتری از بازار را پس بگیرد.

    این گزارش حاکی است، کل حجم صادرات نفت ایران از بنادر این کشور در ماه ژانویه از 2.102 میلیون بشکه در ماه دسامبر به 2.162 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه رسیده است.

    ایران تنها کشور تولید کننده نفت در خاورمیانه بوده که شاهد افزایش صادرات در ماه ژانویه بوده، در حالی که صادرات کشورهایی نظیر عراق، کویت، عربستان وامارات به دلیل توافق کاهش تولید کاهش داشته است. ایران دارای ظرفیت لازم برای افزایش تولید به 380 میلیون بشکه در روز است.

    به گفته تحلیلگران، کیفیت نفت ایران مشابه نفت تولیدی سایر کشورهای عضو اوپک در منطقه است و این بدان معناست که اکنون زمانی ایده آل برای افزایش مشتریان نفتی ایران است. تولید نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل 30 هزار بشکه در روز افزایش داشت و به 3.72 میلیون بشکه در روز رسید.

    به گفته منابع اگاه و مقامات وزارت نفت، یکی از دلایل اصلی افزایش تولید نفت ایران افزایش تدریجی تولید در میدان آزادگان جنوبی بوده که در منطقه استراتژیک کارون غربی واقع است. در طی ماه های اخیر، ایران قراردادهای مهمی را در زمینه توسعه بالادستی با شرکت های خارجی منعقد کرده که بخشی از طرح های اینن کشور برای افزایش و رساندن سطح صادرات نفت و گاز اینک شور به رقم قبل از تحریم ها یعنی 4 میلیون بشکه در روز است.

    صادرات نفت ایران به آسیا 61 درصد کل صادرات نفت این کشور را شامل شده و به 1.323 میلیون بشکه در روز رسیده است که افزایشی تقریبا 200 هزار بشکه ای نسبت به ماه دسامبر را نشان می دهد. هند با خرید روزانه 571 هزار و 387 بشکه نفت از ایران در ماه ژانویه بزرگترین مشتری نفت این کشور بوده است. این رقم بیش از دو برابر 281 هزار 65 بشکه ای بوده که هند در ماه دسامبر از ایران خریداری کرده است.

    صادرات نفت هند به شرکت اسار اویل در ماه ژانویه 400 هزار بشکه در روز بوده است.

    صادرات نفت ایران به چین در ماه ژانویه از 413 هزار و 710 بشکه در روز در ماه دسامبر به 369 هزار و 484 بشکه در روز در ماه ژانویه رسیده است. چین در سال 2016 بزرگترین مشتری نفت ایران بود و روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت از تهران خرید.

    ژاپنن، مشتری عمده میعانات ایران خرید روزانه نفت خود از ایران را در ماه ژانویه 35 هزار و 678 بشکه کاهش داد و به 212 هزار و 161 بشکه در روز رساند. اما صادرات نفت ایران به کره جنوبی از 119 هزار و 774 بشکه در ماه دسامبر به 170 هزار و 839 بشکه در روز رسید. صادرات نفت ایران به کره جنوبی در سال گذشته میلادی رشدی 164 درصدی داشت به 112 میلیون بشکه رسید.

    شرکت پی ان او سی فیلیپین نیز اخیرا سیگنال هایی مبنی بر علاقمندی به از سرگیری خرید نفت از ایران از خود نشان داده است. مدیرعامل این شرکت اخیرا گفته که شرکتش در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی برای انعقاد قرارداد بلند مدت خرید ماهانه 4 میلیون بشکه نفت است.

    شرکت ملی نفت ایران یک تک محموله نفت سبک نیز در ماه فوریه به شرکت پرتامینا خواهد فروخت که فروشی آزمایشی به منظور انعقاد قرارداد 15 ساله فروش نفت بین دو کشور است.

    برچسب ها