عصر خودرو

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد :

پایبندی ۹۰ درصدی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نفت

عصر بازار- آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، میزان تولید نفت جهان در ماه ژانویه همزمان با اجرایی شدن توافق کاهش تولید توسط تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

پایبندی ۹۰ درصدی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، میزان تولید نفت جهان در ماه ژانویه همزمان با اجرایی شدن توافق کاهش تولید توسط تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

    بر اساس این گزارش، میزان عرضه نفت جهان حدود 1.5 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه کاهش داشته که از این رقم یک میلیون بشکه مربوط به کاهش تولید اوپک بوده است. بدین ترتیب تبعیت اولیه اوپک از توافق کاهش تولید 90 درصد بوده که برای ماه اول اجرای چنین توافقاتی یک رقم بی سابقه به شمار می رود.

    در گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی آمده است: «به نظر می رسد که برخی تولید کنندگان به خصوص عربستان تولید خود را بیش از رقم تعهد شده کاهش داده اند. این میزان کاهش تولید مطمئنا یکی از عمیق ترین کاهش تولید ها در تاریخ ابتکارات کاهش تولید اوپک به شمار می رود.»

    این آژانس مشورتی مستقر در پاریس گفته که اگر سطح تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید در همین سطح تداوم یابد، کاهش تولید ها در کنار رشد تقاضای قوی موجب خواهد شد که در 6 ماهه آینده، میزان ذخایر جهانی نفت حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

    این گزارش حاکی است، در سه ماهه پایانی سال 2016، میزان ذخایر کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای حدود 800 هزار بشکه در روز کاهش داشته که بیشترین کاهش در طی 3 سال گذشته بوده است.

    میزان ذخایر نفت این کشورها در پایان ماه دسامبر برای اولین بار از دسامبر 2015 تاکنون به زیر 3 میلیارد بشکه رسیده، هرچند که میزان ذخایر نفت چین و حجم نفت ذخیره شده بر روی دریا همچنان در حال افزایش بوده است.

    در این گزارش یادآوری شده که با وجود این میزان کاهش ذخایر نفت، در پایان سال 2016 میزان ذخایر جهان همچنان 286 میلیون بشکه بالاتر از میزان متوسط 5 سال گذشته بوده و در پایان نیمه نخست سال 2017 نیز همچنان به میزان قابل توجهی بیشتر از متوسط 5 سال گذشته خواهد بود.

    برچسب ها